علایم یائسگی در مردان را می دانید؟
حدود 95 درصد هورمون‌های مردانه از بیضه ترشح می‌شود.
یک جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری با اشاره به این مطلب که 50 تا 65 سالگی یائسگی در مردان بروز می‌کند، گفت: زمانی که میزان غلظت هورمون تستوسترون خون در مردان میانسال کمتر از میزان حداقل در افراد جوان شود، یائسگی بروز می‌کند.
دکتر محمد جواد سلیمانی گفت: بر خلاف زنان، یائسگی در مردان تدریجی و غیرقابل پیش بینی است که با بالا رفتن سن، میزان سلول‌هایی که هورمون تستوسترون تولید می‌کنند، کاهش می‌یابد و به تدریج بر روی استخوان، عضلات و مغز تاثیرات مخربی می‌گذارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: حدود 95 درصد هورمون‌های مردانه از بیضه ترشح می‌شود که با افزایش سن، میزان ترشح این هورمون کاهش می‌یابد و منجر به کوچک شدن بیضه می‌شود. یائسگی باعث بروز بیماری‌های قلبی - عروقی و سکته مغزی در مردان نیز می‌شود. سلیمانی در مورد تاثیر هورمون‌های مردانه گفت: این هورمون‌ها سبب افزایش میل جنسی، توده عضلانی بدن، عملکرد ذهنی و بهتر شدن خلق و خوی فرد می‌شود.

این جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری افسردگی را یکی از عوارض یائسگی در مردان دانست و افزود: بین میزان هورمون تستوسترون و افسردگی رابطه مستقیم وجود دارد، به صورتی که هر چه میزان تستوسترون خون کمتر شود؛ بروز علایم افسردگی در فرد افزایش می‌یابد. وی کاهش رشد مو را از علایم ظاهری این بیماری دانست و بیان کرد: با کاهش هورمون تستوسترون به تدریج تغییراتی در خلق و خو، تمایلات جنسی و حافظه فرد ایجاد می‌شود. سلیمانی افزود: هورمون تستوسترون ماده‌ای ترشح می‌کند که اگر این ماده در بدن کم شود نه تنها بیمار دچار کم خونی می‌شود بلکه در رشد استخوان‌ها نیز تاثیر می‌گذارد و فرد نیز در معرض خطر شکستگی قرار می‌گیرد.

رییس بیمارستان هاشمی نژاد در خصوص نحوه تشخیص یائسگی در مردان گفت: با توجه به اینکه علایم بیماری حاد نیست و به تدریج شیوع می‌یابد، فرد با کم شدن رشد موهای خود، احساس گر گرفتگی، عرق کردن، افزایش چربی بدن، اختلال در خواب و کم خونی به پزشک مراجعه می‌کند.

سلیمانی توجه به پیشگیری از سرطان پروستات و پستان را بسیار مهم خواند و گفت: کاهش تستوسترون ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و چربی خون را افزایش می‌دهد که ممکن است منجر به سکته مغزی، قلبی و عوارض کبدی در فرد شود که با تزریق، قرص و ژل موضعی می‌توان این علایم را کنترل کرد. اطلاع رسانی بیشتر، آگاهی دادن و فرهنگ سازی در ارتقای کیفیت زندگی مردان نیز بسیار کمک کننده است.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : ایسنا

مطالب پیشنهادی:
ناتوانی جنسی در مردان؛ علل و درمان آن
مهم‌ترین بیماری‌های ناحیه تناسلی در مردان
رژیم غذایی مناسب جهت بهبود باروری در مردان
تاثیر سویا در ناباروری مردان
معاينات دستگاه تناسلی مردان