یائسگی مردانه هم داریم
به‌طور طبیعی با بالارفتن سن مردان ترشح هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است، به‌تدریج کاهش می‌یابد.

به‌طور طبیعی با بالارفتن سن مردان ترشح هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است، به‌تدریج کاهش می‌یابد. البته سرعت این کاهش در افراد مختلف متفاوت است و تحت‌تأثیر استرس روانی، داروها، بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، بیماری‌های تنفسی و کلیوی متفاوت خواهد بود. یک متخصص اورولوژی و آندرولوژی گفت: به‌طور طبیعی با بالارفتن سن مردان ترشح هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است، به‌تدریج کاهش می‌یابد. البته سرعت این کاهش در افراد مختلف متفاوت است و تحت‌تأثیر استرس روانی، داروها، بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، بیماری‌های تنفسی و کلیوی متفاوت خواهد بود.
دکتر ناصر امیرجنتی درخصوص عارضه یائسگی در مردان اظهار داشت: آندروپوز که حالتی معادل یائسگی در زنان است، به بروز مجموعه‌ای از علایم گفته می‌شود که به دنبال کاهش هورمون‌های مردانه در برخی مردان ایجاد می‌گردد. این عارضه حدود 20 درصد در مردان بالای 70 سال شیوع دارد. وی افزود: یائسگی واقعی در مردان زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو بیضه فرد در اثر تصادف از دست رفته باشد و یا به علت درمان‌های سرطان پرستات بیضه‌ها را خارج کرده باشند.

ترشح هورمون مردانه با افزایش سن در مردان کاهش می‌یابد

این عضو هیئت علمی ‌پژوهشگاه ابن‌سینا گفت: به‌طور طبیعی با بالارفتن سن مردان ترشح هورمون تستوسترون که یک هورمون مردانه است، به‌تدریج کاهش می‌یابد. البته سرعت این کاهش در افراد مختلف متفاوت است و تحت‌تأثیر استرس روانی، داروها، بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، بیماری‌های تنفسی و کلیوی متفاوت خواهد بود.

علایم این بیماری چیست؟

وی در خصوص علایم و عوارض بیماری آندروپوز مردان اظهار داشت: علایم این بیماری شامل اختلالات جنسی، اختلالات عضوی مانند کاهش توانایی جسمی، اختلالات روانی نظیر تحریک‌پذیری بالا، خستگی، افسردگی، اختلالات حافظه، اختلالات خواب است.

اکثر مردان با وجود سطح پایین تستوسترون علایم خاصی ندارند

مسئول کلینیک درمان ناباروری مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا در این خصوص ادامه داد: سطح کاهش تستوسترون که در آن علایم بیماری آشکار ‌گردد، از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و غالب مردان با وجود سطح پایین تستوسترون علایم خاصی از خود نشان نمی‌دهند و از طرفی این بیماری کمتر تشخیص داده شده و کمتر درمان جدی صورت می‌گیرد.

نحوه درمان آندروپوز یا یائسگی مردان

امیرجنتی با بیان این‌که درمان این بیماری با تجویز اشکال مختلف داروی تستوسترون انجام می‌گیرد، افزود: به دلیل چالشی که تجویز این دارو در مردان مسن ایجاد می‌کند، ابتدا باید تشخیص بیماری با اندازه‌گیری سطح دقیق سرومی تستوسترون قطعی شود و ملاحظات تجویز نیز در نظر گرفته شود. در صورت تجویز دقیق این دارو، بسیاری از علایم و مشکلات نظیر چاقی مفرط، آنومی یا کم‌خونی، افسردگی، پوکی استخوان و اختلالات جنسی بهبود می‌یابد. در هر سنی می‌توان تستوسترون تجویز کرد و سن، فاکتور محدودکننده در تجویز این دارو نیست.

تجویز تستوسترون در مورد افرادی که سرطان پروستات دارند مناسب نیست

این متخصص اورولوژی و آندرولوژی در خصوص تجویز تستوسترون برای درمان این بیماری تأکید کرد: در مردان مبتلا به غلظت خون، نارسایی قلبی، سرطان پروستات و حتی بزرگی خوش‌خیم پروستات همراه با علایم شدید، نباید این دارو تجویز شود؛ هرچند که افزایش تستوسترون در افزایش خطر سرطان پروستات و بزرگی خوش‌خیم پروستات ثابت نشده است، ولی تجویز این دارو در سن بالا برای درمان یائسگی مردان باید با ملاحظات بیماری پروستات انجام شود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مهر خانه