گرگرفتگی در مردان و آندروپوز یا اصطلاح نادرست یائسگی مردانه
 آندروپوز (Andropause) : آندروپوز را بعضی اوقات یائسگی مردانه میگویند، پزشکان با بکار بردن اصطلاح یائسگی برای آقایان موافق نیستند و ترجیح میدهند که اصطلاح "آندروپوز" برای آقایان بکار رود

 آیا آقایان هم یائسه می شوند؟

هنگامی كه زنان مرحله یائسگی را طی می‌كنند، همه آنها توانایی باروری را در شکل طبیعی از دست می‌دهند و کم کم پریود آنها قطع میشود، در حالی كه مردان آندروپوز هنوز توانایی باروری را دارند. سالانه بیش از 408 میلیون مرد در سراسر جهان گزارش علائم آندروپوز یا یائسگی مردانه را داده اند . یکی از شایع ترین علائم آندروپوز با گرگرفتگی همراه هست. مردان بین 40 و 55 سال معمولا دچار آندروپوز میشوند که با گرگرفتگی و تعریق شبانه همراه است. دیگر علائم میتواند افزایش وزن، بی خوابی، و رشدکم مو، احساس افسردگی و اضطراب، ناتوانی جنسی، خستگی و بی‌ حوصلگی، كاهش حافظه و سطح كارایی، تكرر ادرار، یبوست، دردهای استخوانی باشد. آندروپوز به آرامی از سی سالگی نیز میتواند بروز کند.

 

آنچه باید در مورد آندروپوز رعایت کرد

رژیم غذایی مناسب، حمایت‌های روحی از سوی خانواده، خواب کافی و فعالیت‌های ورزشی، انجام تفریحات سالم و مهیج، گذراندن اوقات بی‌کاری با دوستان، مواردی است که اقایان باید در مد نظر داشته باشند. همچنین باید از چای، قهوه، غذاهای پرادویه و بسیار شیرین پرهیز نمایند و از مایعات فراوان استفاده کنند. استفاده از حبوبات، غلات، شیر، سویا، ماست کم ‌چرب، ماهی آزاد، سبزیجات سبز رنگ، انجیر و غذاهای حاوی روغن امگا3 سودمند است. مردان در این دوره نباید تحت فشار باشند و لازم است که زنان در صورت وقوع این مشکل، همسر خود را بیشتر مورد حمایت عاطفی خود قرار دهند.

 

آندروپوز و تغییرات هورمونی

وقتی مردان سالمندتر می شوند، تولید تستوسترون و آندروژن در بدن آنها کمتر میشود. کمبود جزئی آندروژن با سالمند شدن مرد، زمانی اتفاق می افتد که سطح آندروژن زیر حد نرمال باشد و در نتیجه باعث کاهش تولید تستوسترون می شود. هنگامی که آندروژن و تستوسترون زیر حد نرمال باشد، آقایان ممکن است گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه کنند. کمبود جزئی آندروژن با سالمند شدن مرد، ممکن است موجب کاهش میل جنسی نیز شود. این حالت اغلب حدودا در پنجاه سالگی رخ می دهد، اما می تواند در اواسط دهه سی یا اواخر دهه شصت زندگی بروز کند.

 

عوامل دیگری که باعث گرگرفتگی می شوند

سرطان یا تومور: در برخی موارد علت گرگرفتگی مردان، سرطان پروستات و یا بیضه است. سرطان پروستات و یا بیضه می توانند بر سطح هورمون مردان تاثیر گذارند. نوسان در سطح هورمونی می تواند باعث گرگرفتگی شود. علاوه بر این، گرگرفتگی در مردان ممکن است ناشی از تومور در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس باشد.

 

بیماری و دارو: گرگرفتگی در مردان گاهی اوقات در نتیجه عفونت یا واکنش به درمان های پزشکی باشد. از جمله ایدز و سل می تواند موجب گرگرفتگی در زنان و مردان شود. برخی از درمان های پزشکی از قبیل هورمون درمانی در سرطان پروستات ممکن است باعث گرگرفتگی شود. داروهایی مانند کلسی تونین (calcitonin) و نیفدیپین (nifedipine) و عارضه جانبی برخی از آنتی بیوتیکها باعث گرگرفتگی در مردان میگردند.

 

رژیم غذایی: در برخی موارد، واکنش به افزودنی های غذایی چنان مونوسدیم گلوتامات (Monosodium glutamate) ممکن است دلیلی برای گرگرفتگی باشد. برای تعیین اینکه بدانید علت گرگرفتگی چنین موادی است، یادداشتی از خوراکی های خود برای چند روز بنویسید. و به ترکیب مونوسدیم گلوتامات غذا توجه داشته باشید . اگر دچار گرگرفتگی در ظرف 24 ساعت پس از خوردن مواد غذایی حاوی مونوسدیم گلوتامات شوید، سعی کنید مونوسدیم گلوتامات را از رژیم غذایی خود را به مدت 48 ساعت حذف نمائید. مونوسدیم گلوتامات از معروف‌ترین تشدیدکننده‌های طعم است . ظاهر این ماده شبیه کریستال‌های نمک است و به‌ خودی خود مزه‌ای ندارد، اما موجب افزایش سایر مزه‌ها می‌شود و طعم خوبی به ‌وجود می‌آورد.

 

نکاتی که در آندروپوز (و همینطور در یائسگی بانوان ) باید رعایت کرد

– دمای پائین اتاق در زمستان، خنكی اتاق در تابستان

– مصرف اسیدهای چرب امگا – 3

– پوشیدن لباس پنبه ای نازک و کاهش لباسهای اضافی برای خنکی بدن

– دوری از سیگار یا الکل

– نوشیدن آب خنک

– پیاده‌روی و شنا

– مصرف سویا و سایر فرآورده‌های آن

– کشیدن آب سرد به سر و صورت و پا

– کاهش مصرف چای و قهوه، غذاهای ادویه‌دار و تند و نوشابه‌های کولادار

– دوش‌گرفتن با آب خنک جهت کاهش برافروختگی و گرگرفتگی

– شیوه‌های آرام‌سازی و تنفس عمیق

 

نکاتی در مورد تستوسترون درمانی

هورمون تستوسترون به عنوان جایگزین هورمون طبیعی بدن در آندروپوز شدید توصیه میشود. درمان انتخابی برای آندروپوز شامل درمان جایگزین تستوسترون (Testosterone Replacement Therapy) برای مردان با سطح تستوسترون پائین است. در مورد بکارگیری این روش هنوز بحثهایی وجود دارد.

مزایای آن عبارت است از: بهبود در نگرش، افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس، افزایش سطح انرژی، بهبود خلق و خو، افزایش میل جنسی و بهبود خواب.

عوارض جانبی آن عبارت است از : سکته مغزی، سرطان پستان، اختلال در تولید اسپرم و مسمومیت کبدی، بیماریهای کبدی، قلب و عروق، بیماری کلیوی ، ادم ، دیابت و بزرگ شدن پروستات.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: pezeshk.us