افسردگی مردان بعد از زایمان
افسردگی بعد از زایمان مردان بسیار رایج است. در این مطلب به شرح علت افسردگی مردان بعد از زایمان می پردازیم.

 به این مساله افسردگی بعد از زایمان والدین گفته می شود و بسیار شایع است. از آنجا که مردان تغییرات فیزیکی شدید بارداری و زایمان یا فشار های شدید هورمونی که می تواند منجر به افسردگی بعد از زایمان شود را تجربه نمی کنند، تصور می شود پدران صدمه ای در این حین نمی بینند.

به گفته دکتر گابریل مورن (Gabrielle Mauren) روان شناس بالینی در کلینیک پارک نیکولت فیلادلفیا، اضطراب و افسردگی بعد از زایمان به زنان اختصاص ندارد. افسردگی بعد از زایمان والدین (Paternal postnatal depression یا PPND ) بسیار واقعی و بسیار رایج است. مطالعه ای که در مجله Pediatrics منتشر شد نشان داد که، در طی 5 سال اول زندگی کودک، میزان افسردگی در بین پدران جدید تا 68 درصد افزایش پیدا می کند و اگر مادر افسردگی بعد از زایمان داشته باشد، احتمال این که شریکش هم دچار افسردگی شود، 40 درصد است. 

 

علت افسردگی مردان بعد از زایمان همسر و تولد فرزند:

 

علت افسردگی مردان بعد از پدر شدن چیست

بچه دار شدن تغییری یزرگ در زندگی است، چه شما او را به دنیا آورده باشید و چه نیاورده باشید. سازگاری با این تغییر عمده شیوه زندگی می تواند والدین را تحت فشار نامطلوبی بگذارد. هر زمان که حال و هوای زندگی مان تحت تاثیر حضور یک چیز جدید شود، سلامت روان ما تحت تاثیر قرار می گیرد. بسیار شبیه به تغییرات هورمونی در زنان که در افسردگی بعد از زایمان موثر است، مطالعه ای که در مجله آمریکایی Human Biology منتشر شده نشان می دهد که، مردان هم این تغییرات هورمونی را در طی بارداری و پس از آن تجربه می کنند، کاهش سطح تستوسترون که باعث ایجاد افسردگی و اضطراب می شود.

به گفته دکتر مایرا مندز (Mayra Mendez) روان درمان گر مرکز کودک و خانواده سنت جان در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، ترکیب این نوسانات هورمونی با تغییرات شیمیایی نورونی که در مغز اتفاق می افتد، باعث ایجاد استرس مزمن، عادات غذایی نامناسب و محرومیت شدید خواب می شود که والدین جدید آن را تجربه می کنند و به این ترتیب آنها تمام موارد لازم برای گرفتن افسردگی را دریافت کرده اند. او اضافه می کند، روبرو شدن با تغییرات زندگی باعث افزایش علایم ابتلا به افسردگی می شود (حتی اگر این تغییر باعث ایجاد شادی در خانه تان شود).

همه عوامل افسردگی هورمونی نیستند. عوامل محیطی متنوعی وجود دارد که بر PPND تاثیر گذار هستند، از قبیل احساس جدا شدن از مادر و نوزاد ( چون مادر، پدر را از تجربه مراقبت از نوزاد تازه متولد شده محروم می کند). یک فاکتور مشترک در مردانی که دچار افسردگی بعد از زایمان می شوند، احساس عدم صلاحیت است. به عبارت دیگر بسیار مهم است که پدران جدید فرصت برقراری ارتباط با خود کوچک شان را داشته باشند و بتوانند مهارت های پدر بودن را بیاموزند.

فشارهای ناخواسته احتمالی که فرزندان به والدین تحمیل می کنند، می تواند باعث احساس ناکامی در هر فردی بشود. انتظارات فرهنگی می تواند تاثیر بسیار مهمی از تصور والدین در مورد خودشان داشته باشد. اگر والدین جدید احساس کنند طوری که از آن ها انتظار می رود زندگی نمی کنند، یا حس کند در موقعیتی مربوط به کودکش به نوعی شکست خورده (مثلا، مالی)، این منفی پنداری، منجر به افسردگی و اضطراب می شود.

 

آیا والدینی که سرپرستی کودکی را گرفته اند هم دچار افسردگی بعد از زایمان ( بعد از سرپرستی) می شوند؟

آیا والدینی که سرپرستی کودکی را گرفته اند هم دچار افسردگی بعد از زایمان ( بعد از سرپرستی) می شوند

والدینی که کودکی به سرپرستی گرفته اند با مسائل منحصر به فردی روبرو می شوند که آن ها را در معرض افسردگی بعد از سرپرستی قرار می دهد، از جمله، زمان نامعلوم یا ناگهانی فرزند دار شدن ( در مقایسه با انتظار 9 ماهه والدین بیولوژیک)، مشکلات رویایی با حق سرپرستی (احساس محق بودن والدین وقتی می بینند شخص دیگری سرپرستی فرزندشان را بر عهده گرفته) و چالش دلبستگی و پیوند بین فرزند و والدین به خصوص در مورد فرزندان غیر نوزاد.

به گفته دکتر ابی ای گلدبرگ (Abbie E. Goldberg) استاد و مدیر آموزش بالینی گروه روان شناسی دانشگاه کلارک، افسردگی و اضطراب پس از سرپرستی معمولا تشخیص داده نمی شود و چون آگاهی کمی در مورد آن وجود دارد، ممکن است فوری درمان نشوند. به علاوه، سرپرستان جدید ممکن است برای کمک گرفتن تعلل کنند، مثل پدران جدید که، اغلب احساس می کنند، حق ندارند احساس افسردگی کنند. همین اتفاق برای مادران غیربیولوژیکی ای که شریک زندگیشان مسئولیت بچه را بر عهده می گیرد هم رخ می دهد، آن ها ممکن است احساس کنند چون نقشی در تولد فرزند نداشته اند به تلاش عاطفی شان ارزش گذاشته نمی شود (یا به طور معمول درگیری آن ها با افراد بیگانه، چهره والدین واقعی از آن ها به نمایش نمی گذارد).

 

علائم افسردگی بعد از زایمان

علائم افسردگی بعد از زایمان

علائم افسردگی بعد از زایمان پدرها و والدینی که فرزندی را به سرپرستی گرفته اند تفاوتی با علایم افسردگی عمومی ندارد. رفتارها زمانی نگران کننده می شوند که از حالت معمول خارج شده باشند، بیش از حد و افسار گسیخته شده باشند. نشانه های افسردگی که باید نگرانشان باشید، آنهایی هستند که نمایانگر رفتار و عملکردی عادی و سبک زندگی یک فرد نباشند.

بااین حال، علایم در مردان می تواند با زنان متفاوت باشد. پدران جدید ممکن است بعضی از نشانه های رایج افسردگی، از قبیل بی حالی، پرخاشگری و تغییرات اشتها را تجربه کنند، ولی به طور معمول احساساتشان را بروز نمی دهند (مثلا، با گریه کردن). بیشتر احتمال دارد رفتارشان را با بی خیال شدن نشان دهند، مثل زیاد کار کردن ( یا خیلی کم کار کردن)، خارج شدن از رابطه ها و روی آوردن به الکل یا سایر رفتار های مخاطره آمیز. دیگر علایم خطری که باید مراقبش باشید، عبارتند از: به سختی از خواب برخواستن، احساس ناامیدی، ترس و اضطراب فلج کننده و ناسازگاری بیش از حد.

 

چگونه شریک زندگی تان را برای دریافت کمک تشویق کنید

چگونه شریک زندگی تان را برای دریافت کمک تشویق کنید

اگر فکر می کنید شریک زندگی تان ممکن است افسردگی یا اضطرب بعد از زایمان داشته باشد، به او کمک کنید و با آوردن مثال های خاص او را متوجه تغییر در رفتار و شخصیتش نمایید. مثلا، اگر او معمولا با یک گفتگوی تلفنی هفتگی با برادرش احساس خوشحالی می کرد، ولی اخیرا به بازی ویدئویی چسبیده، می توانید بگویید: متوجه شده ام که مدتی است با برادرت صحبت نکرده ای. چه احساسی داری؟. این گونه می توانید صحبت در این مورد را پیش بکشید.

هنگامی که یک فرد در حال مبارزه با افسردگی است، ممکن است تصمیم گیری برایش سخت شود. برنامه ریزی کردن و این که شریک تان را از نحوه کمک خود به او آگاه کنید، می تواند قبول کمک از جانب او را ساده تر کند. می توانید با حرکات کوچک تر شروع کنید، مثلا بیرون رفتن با نوزاد تا او بتواند چرتی بزند و سپس قدمی بزرگتری بردارید، مثل پیدا کردن دوستان جدید تا او را از افسردگی بعد از زایمان رها کنند. هر چه زودتر بتوانید شریک تان را دکتر ببرید، زودتر می توانید روند بهبود او را آغاز کنید.

والدینی که فرزندی را به سرپرستی گرفته اند، هر دو از لحاظ احساس دیده نشدن و معتبر نبودن آسیب پذیر هستند. بهترین کار برای آن ها شرکت در گروه های حمایتی از سرپرستان است. اگر چنین گروهی در نزدیکی شما نیست به صورت آنلاین می توانید سایر والدینی که فرزندی را به سرپرستی گرفته اند، بیابید. از آن بهتر صحبت کردن با یک روان شناس یا روان پزشک است. 

مهم تر از آن این است که، مطمئن شوید اطرافیان تان می دانند افسردگی بعد از زایمان چیست و نیازی ندارد خجالت بکشید یا بدتر از آن احساس گناه کنید. چون تقصیر شما نیست. این مشکل بسیار شایع است و شما تنها نیستید. احساس حمایت توسط خانواده و دوستان بخش مهمی از بهتر شدن والدین جدید است.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ