مرد آزاری , تجاوز به مرد و خشونت جنسی نسبت به مردان!!
مرد آزاری و حتی عنوان "تجاوز به مرد"را نیز در ادبیات روانشناسی به‌ کار می‌بریم، اما به دلیل نگاه مرد سالارانه نسبت به این موضوع، جامعه خشونت جنسی نسبت به مردان را نمی‌پذیرد.

دکتر حامد برآبادی، روانشناس و مشاور خانواده:

مرد آزاری چیست؟

این نوع همسر آزاری در کشور وجود دارد و تنها مربوط به خشونت جسمی نمی‌شود بلکه خشونت کلامی، جنسی، روحی و روانی را نیز در بر می‌گیرد. هر نوع اجبار به برقراری رابطه جنسی نوعی خشونت جنسی است. اجبار مرد به برقراری رابطه جنسی نیز در تعریف خشونت جای می‌گیرد و خشونت جنسی نسبت به مردان هم در خانواده و هم در سطح کلان‌تر در جامعه انجام می‌شود. و حتی عنوان "تجاوز به مرد"را نیز در ادبیات روانشناسی به‌ کار می‌بریم، اما به دلیل نگاه مرد سالارانه نسبت به این موضوع، جامعه خشونت جنسی نسبت به مردان را نمی‌پذیرد.


مرد آزاری و خشونت نسبت به مردان مربوط به کدام سنین است؟

خشونت نسبت به مردان در سنین مختلف،‌ متفاوت است. معمولا خشونت خانوادگی در میان مردانی که در سنین کم و پیش از بلوغ ازدواج می‌کنند،‌ همچنین زمانی‌ که زن به لحاظ سنی از مرد بزرگ‌تر است به نحوی که عنوان "همسران مادرگونه" را به آنها می‌دهیم نیز میزان خشونت نسبت به مرد افزایش یافته و زن با ایفای نقش مادری به جای همسری،‌ مرد را تحت سلطه در می‌آورد.

آمار آزار مردان توسط همسران در زمان پیری بالا است. معمولا در این سنین مرد ناتوان شده و توانایی دفاع و محافظت از خود را ندارد لذا خشونت افزایش می‌یابد. به عنوان مثال مردی که زمین‌گیر شده و نمی‌تواند مراقب خود باشد ممکن است مورد انواع خشونت از جمله غذا ندادن، عدم انجام مراقبت‌های بهداشتی،‌ ندادن دارو و… قرار گیرد که تمامی این موراد مصداقی از خشونت هستند. آمار خشونت در زمان پیری و ناتوانی افراد بسیار بالا است اما به این دلیل که این افراد توانایی شکایت ندارند،‌ معمولا این موارد ثبت نشده و کسی هم از آن آگاه نمی‌شود که این موضوع در تمام جهان رخ می‌دهد و مخصوص ایران نیست.

آمارها نشان می‌دهد که در سنین بین ۲۵ تا ۴۵ سالگی نیز خشونت نسبت به مردان وجود دارد، خشونت روحی و روانی نیز در کل سال‌های زندگی جاری و ساری بوده و برخی قربانی آن می‌شوند.


علت این خشونت و آزار چیست؟

هر نوع خشونت ورزی ریشه در علتی دارد. خشونت زن نسبت به مرد یا ریشه در صفات خانم از جمله پرخاشگری و اضطراب دارد و یا اینکه می‌تواند ریشه در تمایل وی برای گرفتن انتقام از شوهر باشد به دلیل بلاهایی که به صورت واقعی یا ادراکی (ادراک وی از وضعیت و شرایط) توسط شوهر بر سرش آمده است. گاهی نیز دلیل این خشونت‌ ورزی مکانیزم دفاعی "خشونت جانشین" است،‌ به این معنا که زن مورد ظلم برادر یا پدر قرار گرفته و کینه به دل دارد و چون توانایی انتقام گرفتن از آنها را ندارد، به عنوان جایگزین نسبت به همسر خود خشونت می‌ورزد.

خشونت جسمی مهم تر است یا خشونت کلامی؟

در جامعه به خشونت جسمی و پیشگیری از آن بیش از سایر خشونت‌ها پرداخته شده است. خشونت کلامی مانند، تهدید،‌ تحقیر، توهین،‌ فحاشی بیش از سایر خشونت‌ها خانواده را تحت تاثیر قرار می‌دهد این در حالی است که معمولا خشونت جسمی بعد از مدتی بهبود می‌یابد اما آثار خشونت کلامی همیشه در وجود فرد می‌ماند.امروز به همت رسانه‌ها و توجه مسئولان میزان خشونت جسمی به‌ ویژه در مدارس کاهش یافته است اما خشونت کلامی جای آن را گرفته است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:behdashtnews.ir