آقایان عزیز برای حفظ سلامت خود باید این آزمایش ها را انجام دهید
برخی بیماری ها در بین آقایان رواج بیشتری دارد، اما متاسفانه آقایان کمتر به پزشک مراجعه می کنند. در این مقاله به مهم ترین آزمایش هایی که آقایان باید به صورت منظم انجام دهند اشاره می کنیم

آزمایش هایی که لازم است آقایان به صورت منظم انجام دهند

نیازی به برآوردهای خاصی نیست تا مشخص شود مردان بیشتر از زنان از مراجعه به پزشک اجتناب می کنند. در حقیقت زنان 100 درصد بیشتر از مردان برای معاینه، انجام تست های غربالگری و مشاوره های پیشگیری از بیماری به پزشک مراجعه می کنند، حتی اگر مشکل به وجود آمده خیلی سخت و کشنده نباشد.

دکتر لسلی شلاتر Leslie Schlachter، مدیر برنامه سلامت مردان در کوه سینا Mount SinaiMount Sinai می گوید: بسیاری از مردان در طول سال های زیادی، از زمان کودکی که به متخصص اطفال مراجعه کرده اند تا 50 سالگی که اولین ترس های مربوط به سلامت خود را دارند، به پزشک مراجعه نمی کنند. مراجعه به پزشک نباید اینقدر به تعویق بیفتد.

چکاپ های پیشگیرانه سلامتی به سلامت مردان کمک می کند. این معاینات و چکاپ ها باعث می شود سرطان های خطرناک در مراحل اولیه کشف شده و زندگی فرد را نجات دهند.

در ادامه به آزمایشات و معایناتی اشاره می کنیم که لازم است حتما انجام دهید تا زندگی سالم تری داشته باشید.


این آزمایش ها را آقایان سالی یک بار انجام دهند

1.   تست قند خون

معاینه در مطب

دکتر شلاتر می گوید: تست سالانه قند خون برای مردان ضروری است تا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کاهش پیدا کند. دیابت یک بیماری مزمن است که با افزایش سطح قند خون مشخص می شود و به شدت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیگر پیامدها و آسیب های اندام های داخلی را افزایش می دهد. پیامدهایی مانند آسیب کبدی و اختلال نعوظ که بر اثر آسیب رسیدن به عصب بروز می کند. آزمایش سالانه قند خون بهترین روش برای تشخیص دیابت است که قبل از پیشرفت آن می توان به درمان آن پرداخت.

بسیاری از مردان در اوایل ابتلا به دیابت یا تشخیص این بیماری می توانند مشکل را با رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن مدیریت کنند. دکتر شلاتر می گوید: اگر مدیریت سبک زندگی با رژیم غذایی و ورزش کردن کافی نیست، داروهای خوراکی و انسولین وجود دارد که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.


2.   آزمایش و بررسی پوست

مردانی که سابقه ابتلا به سرطان پوست را در خانواده خود داشته اند یا در سنین پایین دچار آفتاب سوختگی شدید شده اند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. به گفته دکتر شلاتر سرطان پوست مردان را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد.

لازم است سالانه توسط یک متخصص پوست مورد معاینه قرار بگیرید. در خانه نیز به خال ها و نشان هایی که از زمان تولد روی بدن داشته اید، دقت بیشتری کنید چرا که تغییرات جزئی می تواند نشانگر بروز مشکل باشد. استفاده مداوم از کرم ضد آفتاب مهم است.


3.   آزمایش PSA

سرطان پروستات

از هر 7 آقا یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود. به جز سرطان پوست، سرطان پروستات نیز در بین مردان بسیار رایج است. آزمایش SPA یا Prostate Specific Antigen آنتی ژن خاص پروستات همراه با معاینات دیجیتال مقعدی بهترین روش ها برای کشف سرطان پروستات هستند.

دکتر شلاتر می گوید: همه مردان از 50 تا 70 سالگی باید سالانه مورد معاینه قرار گیرند. اگر فردی سابقه ابتلا به سرطان پروستات در خانواده خود داشته، آزمایش PSA باید در سن 40 سالگی آغاز شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سرطان پروستات و باور های غلط درباره پروستات

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اولین کاری که همه مردان باید برای مراقبت از پروستات خود انجام دهند


این آزمایش ها را آقایان هر 3 سال یک بار انجام دهند

4.   کولونوسکوپی

کولونوسکوپی آزمایش لازم برای مردان (و زنان) بالای 50 سال است، در این سن خطر ابتلا به سرطان روده افزایش پیدا می کند. دیگر عوامل تشدید کننده عبارتند از سابقه ابتلا به بیماری التهابی روده یا انتخاب یک رژیم غذایی با چربی حیوانی بالا.

دکتر شلاتر می گوید: اگر شما سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان روده را ندارید، کولونوسکوپی باید در سن 50 سالگی انجام شود. کولونوسکوپی های بعدی هر 3 تا 10 سال انجام می شود که این فاصله بر اساس نتایج هر کولونوسکوپی تعیین می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در چه مواردی باید کولونوسکوپی انجام داد؟


این آزمایش ها را آقایان هر 4 سال یک بار انجام دهند

5.    آزمایش فشار خون و کلسترول

فشار خون بالا مهم ترین عامل بروز سکته مغزی در مردان است و اگر کنترل نشود خیلی خطرناک خواهد بود. کلسترول بالا منجر به بروز مشکلات قلبی و عروقی جدی می شود، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی.

دکتر شلاتر می گوید: معاینه را می توانید با اساس کار خون انجام دهید. اندازه گیری فشار خون در هر جایی و بدون نیاز به ملاقات پزشک انجام می شود.

مردان از 20 سالگی به بالا هر 3 تا 5 سال باید کلسترول خود را چک کنند و پس از 50 سالگی این کار را سالانه انجام دهند.


اگر شانس ابتلا به برخی بیماری ها را دارید این آزمایش ها را انجام دهید

6.    اکوی قلب* یا اکوکاردیوگرافی Echocardiogram

بسیاری از عوامل مرگبار قلبی با آزمایش کلسترول و کنترل فشار خون و کنترل وزن مدیریت می شوند. اما اگر سابقه بیماری قلبی در بین اعضای خانواده وجود دارد، یا اگر قبلا دچار کلسترول بالا یا فشار خون بالا بوده اید، اکوی قلب یا اکوکاردیوگرافی می تواند به شما اطمینان دهد که آسیب قلبی جدی وجود ندارد.

*اکوکاردیوگرافی Echocardiogram : پژواک‌نگاری قلب یا اکوکاردیوگرافی که به آن سونوگرافی قلب یا اکوی قلب هم گفته می‌شود روشی غیر تهاجمی است که با استفاده از امواج صوتی، ساختمان داخلی قلب به تصویر کشیده می‌شود و در حقیقت به عنوان استاندارد تشخیص بیماری‌های قلبی تلقی می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 41 خوراکی برای مقابله با فشار خون بالا

اگر می خواهید بیشتر بدانید : غذاهایی که کلسترول خون شما را کاهش می دهند

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 خوراکی برای کاهش کلسترول بد خون


7.  آزمایش آنزیم کبد

آزمایش آنزیم کبد بخشی از کار استاندارد خون است و به دنبال آسیب های کبدی است که عوامل مختلفی باعث بروز آن می شوند، از جمله الکل – به طور کل میزان مصرف نوشیدنی های الکلی در بین مردان بیشتر از زنان است.

دکتر شلاتر می گوید: تست آنزیم های کبد برای مردان خیلی مهم است، چرا که مصرف داروهای بدون نسخه، مصرف الکل، اختلالات التهابی، اختلالات تیروئید، چاقی و برخی سموم باعث افزایش این آنزیم ها می شوند.


8.آزمایش TSH*

تیروئید با آزادسازی هورمون هایی که سوخت و ساز بدن را تنظیم می کنند، به همه سلول ها در بدن کمک می کند. هر گونه تغییر در هورمون هایی که تولید می کند می تواند بر روی زندگی یک مرد تاثیر بگذارد و منجر به افزایش وزن، بی تفاوتی و خستگی مفرط شود. نوعی آزمایش خون به نام هورمون تحریک کننده تیروئید TSH می تواند برای ارزیابی عملکرد تیروئید اجام شود.

دکتر شلاتر می گوید: متاسفانه بسیاری از نشانه های مربوط به کم کاری یا پرکاری تیروئید، نشانه هایی هستند که مردان احساس می کنند بخشی از زندگی آنهاست. اما اگر آزمایش انجام شده هر گونه اختلالی نشان دهد، این اختلالات با مصرف دارو برطرف می شوند.

*TSH یا thyroid-stimulating hormone : هورمونی است که عملکرد تیروئید را کنترل می کند. این هورمون، هورمون تیروئید تحریک کننده است. در واقع این هورمون از غده هیپوفیز در مغز تولید می شود.


9. آزمایش غربالگری ریه

سرطان ریه یکی از قابل پیشگیری ترین سرطان هاست. 90 درصد مواقع در افراد سیگاری این سرطان تشخیص داده می شود. دیگر افراد مبتلا به سرطان ریه کسانی هستند که از لحاظ ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند یا کسانی که در معرض دود سیگار دیگران یا مواد شیمیایی سمی قرار گرفته اند.

دکتر شلاتر می گوید: پیشگیری بسیار مهم است. سرطان ریه اغلب شرایطی است که به صورت اتفاقی و در اسکن های مربوط به دیگر بیماری ها کشف می شود. غربالگری سرطان ریه کمی بحث براگیز است، چرا که فرم های پذیرفته شده اسکن این بیماری دارای پرتوهایی هستند.

متخصصان سرطان ریه به دنبال روش هایی هستند که میزان کمتری از پرتو در آزمایش به کار گرفته شود که ممکن است در آینده امکان پذیر شود. استفاده از اشعه ایکس به طور سالیانه به عنوان ابزاری برای غربالگری ریه توصیه نمی شود.

بیشتر بدانید : راه های جلوگیری از سرطان ریه و نشانه های ابتلا به سرطان ریه

انتخاب یک سبک زندگی سالم

علاوه بر مراجعه به پزشک روش های زیادی دیگری وجود دارد که مردان – و در واقع همه افراد – می توانند برای پیشگیری از بیماری استفاده کنند. که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

- ورزش کردن: 3 تا 4 روز در هفته و هر بار به مدت 30 تا 45 دقیقه ورزش کنید. این ورزش ها شامل ورزش های قلبی عروقی و وزنه برداری می شود.

- رژیم غذایی متعادل: یک رژیم غذایی متعادل انتخاب کنید که حاوی چربی کمی است و شامل مخلوطی از سبزیجات، میوه ها، پروتئین، فیبر، گوشت بدون چربی و کربوهیدرات های پیچیده است و میزان غذاهای فرآوری شده و قند اضافه شده به رژیم غذایی خود را محدود کنید.

- نوشیدن آب به میزان کافی: به بدن خود آبرسانی کنید و مایعات به میزان کافی بنوشید.

- سیگار نکشید: 95 درصد تشخیص سرطان ریه در افرادی است که سیگار می کشند. سیگار کشیدن خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها و بیماری های مزمن دیگر را نیز افزایش می دهد.

- اجتناب از الکل: از نوشیدن بیش از حد الکل اجتناب کنید.

- خواب کافی: شما حداقل به 7 ساعت خواب شبانه نیاز دارید.


بیشتر بدانید : چکاپ (check up) کامل بدن شامل چه آزمایشاتی است؟

بیشتر بدانید : نکاتی که مردها برای سالم ماندن باید از زن ها یاد بگیرند

بیشتر بدانید : ۶ بیماری که سلامت مردان را تهدید می کند


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ