درمان بزرگی پروستات با لیزر و عوارض آن
 بزرگی پروستات یکی از بیماری های مردانه است که گاهی می تواند عواقب ناخوشایندی در پی داشته بشد، روش های درمانی مختلفی برای این مشکل وجود دارد که در این مطلب به روش لیزر درمانی برای بزرگی پروستات می پردازیم

مزایای استفاده از لیزر برای درمان بزرگی پروستات

امروزه لیزر جای خود را به عنوان یک روش درمانی در حوزه درمان بیماری‌های مختلف باز کرده است. لیزر یک شعاع تابش تک نور است که از مواد مختلف با عملکرد‌های نوین علمی تهیه و در رشته اورولوژی نیز برای درمان بیماری های مختلفی استفاده می شود که مزایا و معایبی دارد.

متخصصان با بهره‌گیری از جدیدترین روش روز دنیا از لیزر در درمان بیماری‌هایی چون بزرگی پروستات، سرطان پروستات، برداشتن پروستات، تخریب سنگ‌ها، برطرف کردن تنگی‌ها و سوزاندن تومورهای مثانه  استفاده می‌کنند.امروزه چند روش لیزری برای درمان بزرگی غده پروستات استفاده می شود.

در لیزر درمانی از یک پرتوی لیزر برای برداشتن بخشی از پروستات که موجب انسداد مجرای ادرار شده است استفاده می‌شود. با این که چندین روش لیزری مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به طور کلی همگی موجب خشکاندن (تخریب لیزری) یا تبخیر (تبخیر لیزری) بافت لیزر می‌شود.با بهبود بافت خشکیده، این بافت منقبض و بخش مرده جدا می‌شود و در نتیجه انسداد کاهش می یابد. این فرایند ممکن است چند روز به طول بینجامد.

بیشتر بدانید : پیشگیری از سرطان پروستات با روش های طبیعی

بیشتر بدانید : آیا بزرگ شدن پروستات باعث سرطان پروستات می شود؟

نکات دیگری درباره لیزر درمانی

برخی ممکن است لیزر درمانی را به دلیل نیاز به ماندن کوتاه‌تر در بیمارستان، مدت زمان کمتر استفاده از کاتتر یا سوند ادراری و عوارض جانبی کمتر، انتخاب کنند. اما درد هنگام ادرار  پس از جراحی با لیزر برای مدت بیشتری ماندگار است. درمان‌های لیزری جدیدتر از دیگر روش‌های درمانی برای بزرگی خوش‌خیم پروستات است، بنابراین شواهد زیادی از نتایج طولانی‌مدت آن ها در دسترس نیست.

مردانی که لیزر درمانی را برای درمان بزرگی پروستات خود انجام می‌دهند به احتمال زیاد نیاز به یک درمان اضافه در مقایسه با افرادی که روش‌های درمانی قدیمی‌تری مانند تراشیدن پروستات از راه مجرای ادرار را انجام داده‌اند، خواهند داشت.

امروزه در سرطان پروستات همچنان کل پروستات برداشته می‌شود یا تحت تابش قرار می‌گیرد بنابراین موفقیت این درمان محافظت‌کننده از بافت در واقع خبر خوشی است. هم اکنون مردان مبتلا به سرطان پروستات موضعی کم‌خطر، تحت مراقبت فعال قرار می‌گیرندکه به معنی نظارت بر بیماری اما انجام نشدن درمان است مگر این که شدیدتر شود. 


بیشتر بدانید : پیشگیری از سرطان پروستات با خوردن قارچ

بیشتر بدانید : انزال مکرر مردان از سرطان پروستات پیشگیری می کند؟

بیشتر بدانید : رابطه جنسی سالم بعد از سرطان پروستات امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : مشکلاتی که بزرگی پروستات در مردان ایجاد می کند


 گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: khorasannews.com