نشانه های سرطان در مردان که نباید نادیده گرفته شوند
برخی سرطان ها در بین مردان شیوع بیشتری دارد و با علائم خاصی شروع می شود که در ادامه به مهم ترین علائم سرطان ها در مردان اشاره می شود

سرطان در مردان چه علائمی دارد؟ 

مردان برخلاف زنان ممکن است توجه کمتری به نشانه ها و علائم بیماری داشته و برای بررسی شرایط سلامت خود دیرتر به پزشک مراجعه کنند یا حتی علائم موجود را نادیده بگیرند.

این در شرایطی است که رسیدگی زودهنگام به برخی بیماری ها، از جمله سرطان می تواند به معنای نجات زندگی فرد باشد. در صورت تشخیص زودهنگام سرطان، روند درمان می تواند کمتر تهاجمی بوده، و در نتیجه آن بیمار با عوارض جانبی کمتری مواجه شود.

بیشتر بدانید : ابتلا به سرطان در مردان بیش از زنان است, چرا؟

بیشتر بدانید : چرا سرطان های دستگاه گوارش در بین مردان در حال افزایش است؟

ده سرطان مرگبار شایع بین مردان شامل موارد زیر می شوند:

  • سرطان ریه
  • سرطان پروستات
  • سرطان کولورکتال
  • سرطان پانکراس
  • سرطان کبد و مجاری صفراوی
  • سرطان خون (لوسمی)
  • سرطان مری
  • سرطان مثانه
  • لنفوم غیر هوچکین
  • سرطان کلیه

در ادامه با 10 نشانه سرطان که مردان هرگز نباید نادیده بگیرند، بیشتر آشنا می شویم.

سرفه مزمن

سرطان ریه یکی از دلایل اصلی مرگ ناشی از سرطان در مردان است. سرفه مزمن، سرفه ای که از بین نمی رود، شایع‌ترین نشانه سرطان ریه در مردان است. در صورت سابقه سیگار کشیدن، قرار گرفتن در معرض رادون یا کار در مشاغلی که فرد با مواد شیمیایی صنعتی، آزبست یا سوخت دیزل تماس دارد، احتمال این که سرفه مزمن با سرطان ریه مرتبط باشد، بیشتر می شود. البته، سرطان ریه می تواند در افراد غیر سیگاری و آنهایی که دارای هیچ عامل خطر آشکاری نیستند نیز رخ دهد.

از دیگر علائم سرطان ریه می توان به تنگی نفس (می تواند خفیف باشد یا تنها در زمان فعالیت شکل بگیرد)، خس خس سینه، گرفتگی صدا، یا سرفه خونی اشاره کرد. اگر با سرفه مزمن مواجه هستید، حتی اگر هیچ علائم دیگری به غیر از آن وجود ندارد، برای بررسی شرایط به پزشک مراجعه کنید.

درد یا دشواری در دفع ادرار

سرطان پروستات یکی دیگر از سرطان های شایع بین مردان و از دلایل اصلی مرگ آنها در جهان محسوب می شود. درد یا دشواری در دفع ادرار اغلب نشانه ای از ابتلا به این سرطان است. این می تواند شامل جریان ضعیف ادرار یا نیاز مکرر به دفع ادرار هنگام شب باشد.

با پزشک خود درباره غربالگری و تشخیص سرطان پروستات صحبت کنید و وی را از هر نوع نشانه و علائمی که موجب نگرانی شما شده است، آگاه سازید.

لگن درد

درد در ناحیه لگن می تواند نشانه ای از موارد مختلف، از جمله سرطان بیضه، سرطان پروستات یا سرطان روده بزرگ باشد. درد ممکن است به واسطه خود تومور بوده یا به واسطه درگیر شدن غدد لنفاوی در لگن شکل بگیرد. هر نوع دردی که بیش از چند روز ادامه می یابد، یا دردی که از بین نمی رود، باید توجه فرد را به خود جلب کرده و برای بررسی شرایط به پزشک مراجعه کند.

ناراحتی مداوم معده یا تغییرات در شرایط اجابت مزاج

سرطان روده بزرگ سومین دلیل مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان است و در شرایطی که انجام غربالگری از طریق کلونوسکوپی برای همه در 50 سالگی توصیه شده است، مردان ممکن است در سنین پایین‌تر به این بیماری مبتلا شده یا ممکن است غربالگری را انجام ندهند.

اگر با مدفوع خون آلود، یبوست، اسهال، گاز، مدفوع نازک یا یک تغییر کلی در عادات اجابت مزاج خود مواجه هستید، برای بررسی شرایط به پزشک مراجعه کنید. هر فردی دارای عادات اجابت مزاج مختلف است و آنچه اهمیت دارد تغییری است که برای شخص شما رخ داده است.

ناراحتی مداوم معده یا درد در این اندام ممکن است با سرطان کبد و مجاری صفراوی مرتبط باشد. سرطان پانکراس اغلب با یک درد عمیق در شکم آغاز می شود و ممکن است درد شکل گرفته و از بین برود. در مورد سرطان کبد، افراد ممکن است به یرقان مبتلا شوند که به تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم ها به زرد گفته می شود و همچنین با خارش شدید همراه است.

خون در ادرار یا توده های بیضه

سرطان مثانه یکی از دلایل شایع مرگ ناشی از سرطان در مردان است و یکی از نخستین علائم آن وجود خون در ادرار است. دلایل دیگری برای ادرار خون آلود یا حتی صورتی رنگ وجود دارند اما تمام موارد باید بررسی شوند. سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از شایع‌ترین دلایل ابتلا به سرطان مثانه هستند اما همانند دیگر انواع سرطان، افراد بسیاری بدون این که دارای عامل خطر آشکار باشند به این بیماری مبتلا می شوند.

خون در ادرار ممکن است نشانه ای از سرطان کلیه نیز باشد.

یک توده در بیضه می تواند نشانه ای از سرطان بیضه باشد. مردان باید هر ماه کیسه بیضه و بیضه های خود را معاینه کنند که به نام خودآزمایی بیضه شناخته می شود.

بیشتر بدانید : علت وجود خون در ادرار

بیشتر بدانید : چرا بیضه مردها درد می کند؟ درمان درد بیضه

کاهش وزن ناخواسته

کاهش وزن ناخواسته یک نشانه نگران کننده نه تنها برای سرطان، بلکه برای دیگر شرایط پزشکی نیز است. در مورد سرطان، کاهش وزن ناخواسته می تواند به واسطه سرطان های مرتبط با خون، مانند لوسمی یا لنفوم غیر هوچکین رخ داده یا ممکن است در مراحل پیشرفته تومورهای جامد نیز شکل بگیرد.

کاهش وزن ناخواسته به کاهش 5 درصد از وزن بدن طی یک بازه زمانی 6 تا 12 ماهه گفته می شود. در صورت مواجه با این شرایط باید برای بررسی دلیل آن به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : کاهش وزن بی دلیل و ناخواسته خبر از چه بیماری هایی می دهد؟

خستگی
سرطان

خستگی یکی از شایع‌ترین علائم سرطان است. این نشانه اغلب به واسطه سرطان های مرتبط با خون، مانند لوسمی شکل می گیرد و غالبا در مورد تومورهای جامد نیز دیده می شود.

خستگی ناشی از سرطان با خستگی معمولی یا احساس خستگی پس از یک روز کاری طولانی متفاوت است. خستگی ناشی از سرطان معمولا به واسطه استراحت و خواب خوب شبانه یا حتی نوشیدن قهوه و چای بهبود نمی یابد.

اگر نسبت به گذشته با احساس خستگی بیشتری مواجه هستید یا احساس خستگی شما را از انجام فعالیت های عادی روزانه باز می دارد، برای بررسی شرایط خود به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات در پستان

سرطان پستان در مردان به اندازه سرطان پستان در زنان شایع نیست اما احتمال وقوع آن وجود دارد. تقریبا از هر 100 مورد سرطان پستان، یکی از آنها مرد است. مردانی که به سرطان پستان مبتلا می شوند، احتمال بیشتری دارد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری بوده یا دارای یک جهش ژنی BRCA باشند.

از علائم سرطان پستان در مردان می توان به شکل گیری یک توده، ترشح از نوک پستان، حفره حفره شدن پوست (ظاهری شبیه به پوست پرتقال)، یا راش های پوستی قرمز و پوسته پوسته اشاره کرد. همچنین، مردان ممکن است متوجه تورم در زیربغل خود به واسطه درگیر شدن غدد لنفاوی شوند.

بیشتر بدانید : سرطان سینه در کمین این مردان است!

زخم، ضایعه یا توده در آلت تناسلی

یک زخم یا ضایعه در آلت تناسلی مردان ممکن است نشانه ای از سرطان آلت تناسلی باشد. این سرطان اغلب به واسطه ویروس پاپیلومای انسانی شکل می گیرد. در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری در بخش های مردانه برای بررسی شرایط به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : شایع ترین سرطان در زنان و مردان ایران+ کانون سرطان در ایران

بیشتر بدانید : سرطان های مردانه با چه علایمی آغاز می شوند؟

بیشتر بدانید : 5 سرطان مردان

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com