تستوسترون چیست؟ افزایش تستوسترون مردان با نکات تغذیه ای
تستوسترون یک هورمون مهم مردانه است که کاهش یا افزایش بیش از حد آن مشکلاتی در پی دارد، اما تغذیه مناسب مسئله ای است که برای تنظیم سطح این هورمون ضروریست

 بهترین غذاها برای افزایش تستوسترون

مردانی که دارای سطح پایین هورمون تستوسترون هستند احتمالا می توانند با خوردن برخی غذاها سطح تستوسترون خود را افزایش دهند. 

در این مطلب 8 غذای موثر برای افزایش تستوسترون را به شما معرفی می کنیم. به علاوه غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید معرفی می شوند و روش های دیگری برای افزایش تولید تستوسترون معرفی می شوند. 

بیشتر بدانید : افزایش هورمون تستوسترون چه مزایا و معایبی برای مردان دارد؟

تستوسترون چیست؟

تستوسترون یک هورمون مهم جنسی در مردان است. این هورمون در باروری، عملکرد جنسی، سلامت استخون ها و توده عضلانی نقش مهمی ایفا می کند. 

سطح تستوسترون مردها هر سال با افزایش به طور طبیعی به میزان 1 یا 2 درصد کاهش پیدا می کند. به هرحال آقایان می توانند با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی خود بدن را به تولید بیشتر این هورمون تشویق کنند. 

آقایانی که دارای سطح تستوسترون پایین هستند می توانند یکی از این موارد را امتحان کنند: 

1. زنجبیل

زنجبیل به افزایش سطح تستوسترون و بهبود باروری در مردان کمک می کند. انسان قرن ها از زنجبیل در پزشکی و آشپزی استفاده کرده است. 

بررسی های جدید نشان داده اند که زنجبیل به بهبود باروری در مردان نیزکمک می کند. این گیاه می تواند سطح تستوسترون را افزایش دهد و همچنین به بهبود سلامت اسپرم مردان کمک می کند. 

2. انار 

انار حاوی آنتی اکسیدان است که به حفظ سلامت قلب و کاهش استرس کمک می کند. به علاوه این میوه به افزایش سطح تستوسترون در مردان و زنان کمک می کند. 

به علاوه به بهبود خلق و خو و فشار خون کمک می کند. 

3. صدف

هر وعده صدف، نسبت به سایر غذاها، حاوی زینک بیشتری است. زینک برای سلامت اسپرم و باروری بسیار مهم است. مردانی که دچار کمبود زینک شدید هستند، در معرض ابتلا به هیپوگونادیسم می باشند، که در این شرایط بدن تستوسترون کافی تولید نمی کند. 

به علاوه این مردها ممکن است دچار ناتوانی جنسی یا تاخیر در بلوغ جنسی شوند. علاوه بر این انواع صدف ها، گوشت قرمز، گوشت پرندگان، لوبیا و آجیل ها نیز سرشار از زینک هستند. 

4. سبزیجات دارای برگ سبز 
سبزیجات

سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم kale سرشار از منیزیم هستند. منیزیم یک ماده معدنی است که به افزایش سطح تستوسترون کمک می کند. 

سایر منابع منیزیم عبارتند از: 

  • لوبیا
  • عدس
  • آجیل ها
  • دانه ها
  • غلات سبوس دار. 

5. شیرهای گیاهی غنی شده

شیرهای گیاهی غنی شده منبع سالمی از ویتامین D هستند. ویتامین D یک ماده مغذی ضروری است که به افزایش سطح هورمون تستوسترون در بدن مردان کمک می کند. 

گرچه قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از بهترین روش ها برای دریافت ویتامین D است، همه نمی توانند مدت زمان کافی در محیط باز و در هوای آفتابی باشند و سپری کردن مدت زمان زیاد در معرض نور خورشید توصیه نمی شود. 

بنابراین دریافت ویتامین D از طریق تغذیه سالم بهترین روش دریافت این ویتامین است. بسیاری از شیرهای گیاهی مانند شیر بادام و گیاه کتان حاوی 25 درصد از ویتامین D مورد نیاز روزانه افراد هستند. 

همچنین بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی را با ویتامین D غنی سازی می کنند، از جمله شیر و سایر محصولات لبنی، آب پرتقال و غلات. 

6. روغن زیتون کاملا خالص 

روغن زیتون دارای خواص زیادی است، از جمله اینکه خطر بروز بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد. این روغن سرشار از چربی تک غیر اشباع، ویتامین E و آنتی اکسیدان است. به علاوه روغن زیتون خالص سلامت باروری را در مردان بهبود می بخشد. 

اعتقاد بر این است که روغن زیتون سطح تستوسترون سروم را در مردان بزرگسال بهبود می بخشد. به علاوه این روغن به افزایش هورمون لوتئین کننده یا جسم زرد مک می کند. که سلول ها را در بیضه ها برای تولید تستوسترون تحریک می کند. 

بیشتر بدانید : روغن زیتون چه خواصی دارد؟

7. پیاز 

پیاز دارای خواص زیادی است، از محافظت از قلب گرفته تا کم کردن دور کمر. پیاز منبع خوبی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است. به علاوه اعتقاد بر این است که پیاز می تواند به افزایش سطح تستوسترون نیز کمک کند. 

8. چربی ماهی و روغن ماهی 

چربی ماهی مفید است چرا که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. افراد با دریافت روغن ماهی یا مکمل های امگا 3 می توانند سطح اسید چرب خود را بهبود بخشند. 

روغن ماهی با بهبود اسیدهای چرب در بدن می تواند کیفیت مایع منی و سطح تستوسترون را بهبود بخشد. برخی ماهی هایی که سرشار از اسید چرب امگا 3 هستند، عبارتند از: شاه ماهی، ماهی خال خالی، ماهی آزاد، ساردین و قزل آلا 

غذاهایی که خوردن آنها ممنوع است 

همانطور که برخی غذاها به بهبود سطح تستوسترون کمک می کنند، برخی غذ اها نیز وجود دارند که لازم است از مصرف آنها اجتناب کنید. به عنوان مثال غذاهای فرآوری شده هیچ کمکی به سطح تستوسترون نمی کنند. 

بسیاری از غذاهاو اسنک های فریز شده در گروه غذاهای فرآوری شده قرار می گیرند. این غذاها ارزش تغذیه ای خیلی کمی دارند و دارای کالری، نمک، قند و چربی بالایی هستند. غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی میزان بالای چربی های ترانس هستند که سطح تستوسترون را کاهش داده و عملکرد بیضه ها را مختل می کنند. 

غذاهای کنسرو شده و غذاهایی در بسته بندی های پلاستیکی نیز جز غذاهای ممنوعه هستند. مواد شیمیایی که در بسته بندی های پلاستیکی به کار می روند، بر روی سطح تستوسترون تاثیر می گذارند. 

زیاده روی در مصرف الکل نیز باروری خانم ها و آقایان را کاهش می دهد. مصرف زیاد الکل باعث کاهش تستوسترون و سایر هورمون های باروری می شود. 

روش های دیگری برای افزایش هورمون تستوسترون 

تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی و همچنین درمان های پزشکی به بهبود سطح تستوسترون کمک می کند. به علاوه مردان به روش های زیر نیز می توانند سطح هورمون تستوسترون خود را افزایش دهند: 

  • کاهش وزن (اگر فرد اضافه وزن دارد)
  • ورزش منظم 
  • تقویت عضلات از طریق تمرینات مقاومتی 
  • خواب کافی 
  • کاهش استرس 

کلام آخر

گرچه تستوسترون با افزایش سن به طور طبیعی کاهش پیدا می کند، اما با خوردن برخی غذاها می توان از کاهش آن پیشگیری کرد. ورزش کردن و کاهش استرس نیز موثر خواهند بود. 

بیشتر بدانید : وقتی هورمون تستوسترون در بدن یک مرد کم می شود!

بیشتر بدانید : عوارض تستوسترون پایین در مردان

بیشتر بدانید : این عوامل باعث کاهش تستوسترون و در نتیجه کاهش میل جنسی در مردان می شود

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ