آیا دوچرخه سواری باعث سرطان پروستات و اختلال نعوظ می شود؟
دوچرخه سواری ورزشی است که به سلامت جسم و روح کمک می کند اما بحث های زیادی در مورد تاثیر این ورزش بر روی سیستم تناسلی مردان وجود دارد که در ادامه این مسئله را بررسی می کنیم

سرطان پروستات و اختلال نعوظ با دوچرخه سواری ارتباط دارد؟

خیلی از مردها تصور می کنند دوچرخه نه تنها وسیله راحتی نیست، بلکه برای سلامتی هم ضرر داره. خیلی ها تصور می کنند دوچرخه سواری باعث آسیب دیدن، درد و بی حسی آلت تناسلی در مردها و احتمالا باعث اختلال نعوظ و سرطان پروستات می شود. 

به هرحال خیلی از مردها هم دوچرخه سواری می کنند و این ورزش را خیلی هم دوست دارند و مشکلی هم بابت بی حسی ندارند. در ادامه به برخی از مشکلات دوچرخه سواری برای مردها و عوارض آن اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید : فواید دوچرخه ثابت بیشتر است یا دوچرخه سواری در فضای باز؟

بیشتر بدانید : عوامل اختلال نعوظ در مردان و نقش تیروئید در این اختلال

بیشتر بدانید : تقویت نعوظ با 7 کاری که می توانید در طول روز انجام دهید

یکی از بزرگترین مشکلات دوچرخه سواری برای مردها بی حس شدن آلت تناسلی در زمان دوچرخه سواری است که معمولا اگر نشستن روی دوچرخه بیشتر از نیم ساعت طول بکشد، این مشکل رخ می دهد. 

قبل از ادامه بحث بهتر است در مورد آناتومی بدن روی دوچرخه اطلاعاتی را ارائه دهیم. در تصویر زیر مردی را می بینید که روی دوچرخه در حال دوچرخه سواری است، در این تصویر می توانید اسکلت این شخص و وضعیت آلت وی را ببینید. 

دوچرخه سواری

به بافت بین بیضه ها و مقعد پرنیوم perineum گفته میشه. وقتی روی دوچرخه می نشینید، این بخش با زین دوچرخه تماس پیدا می کند. زیر پوست این بخش مجاری ادرار قرار گرفته است، مجاری ادرار لوله ای هست که مثانه ر به آلت مرتبط می کند و بعد به سمت بیرون هدایت می شود. 

در پرنیوم رگ های خونی مهم و همچنین رگ پادندال Pudendal قرار گرفته است که باعث ایجاد احساس در این ناحیه می شود و همچنین به نعوظ کمک می کند. 

بالای پرنیوم پروستات قرار گرفته؛ پروستات غده ای است که مایع منی تولید می کند و مجاری ادرار هم از وسط این غده رد می شود. بنابراین به خاطر آناتومی بدن مردها و شکل زین دوچرخه ایجاد درد در ناحیه پرنیوم و بی حسی آلت تناسلی در زمان دوچرخه سواری کاملا طبیعی به نظر می رسد و همچنین ارتباط بین دوچرخه سواری و بروز بیماری های پروستات و اختلال نعوظ منطقی به نظر می رسه. اما آیا واقعا اینطور است؟

بی حسی آلت تناسلی بر اثر دوچرخه سواری

اول با بی حسی آلت تناسلی که بعد از 30 دقیقه دوچرخه سواری مداوم بروز می کند شروع می کینم، چه عامل باعث این بی حسی می شود؟ 

در زمان دوچرخه سواری به طور مستقیم به ناحیه پرنیوم فشار وارد می شود و عصب ها و رگ های خونی این بخش هم تحت فشار هستند و این امر باعث بی حسی آلت تناسلی می شود. 

وقتی مدتی روی یک عصب می نشینید یا به اصطلاح فشار وارد می کنید، یک آسیب جزئی به آن عصب وارد می شود که کوتاه مدت هست؛ این وضعیت شبیه به زمانی هست که در زمان خواب تمام وزن خود را روی دستتان قرار داده اید و وقتی از خواب بیدار می شوید دست شما کاملا بی حس ست.

در ابتدا خواب رفتن دست خیلی آزاردهنده است، اما نگران کننده نیست و خیلی زود این مشکل در برطرف می شود. البته اگر هر روز به مدت طولانی دوچرخه سواری می کنید و هر بار با دوچرخه سواری ناحیه پرنیوم شما بی حس می شود، ممکن است که به این ناحیه آسیب وارد بشه، اما این آسیب هم در حد اختلال نعوظ یا سرطان پروستات نیست.

به هرحال اگر این مشکل شما را اذیت می کند، می توانید یک زین مناسب برای دوچرخه انتخاب کنید تا بی حسی در ناحیه پرنیوم کمتر شود.

اختلال نعوظ و دوچرخه سواری
دوچرخه سواری

آیا ارتباطی بین دوچرخه سواری، بی حسی های مداوم ناحیه تناسلی و بروز اختلال نعوظ وجود داره؟ 

خیر، هیچ ارتباطی بین دوچرخه سواری و اختلال نعوظ وجود ندارد. اما مسئله مهمتر در اینجا خود اختلال نعوظ است. تمام عواملی که باعث بروز مشکلات نعوظ می شود، دقیقا همان فرایندهایی هستند که منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی و حمله قلبی در شما می شوند؛ یعنی اگر مبتلا به دیابت، یا فشار خون بالا هستید و یا سیگار می کشید، احتمالا به اختلال نعوظ هم دچار می شوید و احتمالا دچار بیماری قلبی هم می شوید، این بیماری ها هم معمولا در میانسالی بروز می کنند. 

بنابراین اگر یک دوچرخه سوار میان سال هستید و دچار اختلال نعوظ شده اید، فورا به زین دوچرخه و پروسه دوچرخه سواری شک نکنید، اختلال نعوظ در شما ممکن است به دلیل یک بیماری تشخیص داده نشده بروز کند (مانند دیابت یا فشار خون که در بالاتر ذکر شد) و لازم است مورد معاینه پزشک قرار بگیرید. 

بیشتر بدانید : درمان اختلال نعوظ مردان با 12 تاکتیک موثر

بیشتر بدانید : دوچرخه سواری برای چه کسانی مضر است؟

آیا دوچرخه سواری باعث سرطان پروستات می شود؟

خوشبختانه دوچرخه سواری هیچ تاثیر و ارتباطی با سرطان پروستات ندارد. تفکری که وجود دارد این است که دوچرخه سواری زیاد به پروستات آسیب می رساند، اما این فکر اشتباه است، بررسی های زیادی در این زمینه انجام شده که همگی نشان دادند هیچ ورزشی از جمله دوچرخه سواری تاثیر بدی بر روی پروستات ندارد. 

واقعیت این است که دوچرخه سواری ورزش کاملی است، به حفظ تناسب اندام شما کمک می کند، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و تمام فاکتورهای ابتلا به سرطان را در بدن کم می کند و هیچ تاثیر بدی روی پروستات ندارد، به هرحال با افزایش سن احتمال ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سرطان پروستات هم افزایش پیدا می کند.

بنابراین لازم است همگی نسبت به علائم سرطان پروستات آگاهی بیشتری داشته باشیم که بعضی از این علائم عبارتند از:

  • تجمع آب در بدن
  • کمر درد
  • مشاهده خون در مایع منی

اگر این علائم رو مشاهده کردید لزوما به معنای ابتلا به سرطان پروستات نیست، اما لازمه به پزشک مراجعه کنید. مردها بعد از 50 سالگی در معرض ابتلا به برخی بیماری ها از جمله سرطان پروستات هستند. 

بیشتر بدانید : سرطان پروستات و باور های غلط درباره پروستات

بیشتر بدانید : درمان اختلال نعوظ و ناتوانی جنسی با روش های طبیعی

بیشتر بدانید : چرا باید دوچرخه سواری کنیم؟ نکاتی مهم برای دوچرخه سواری

بیشتر بدانید : اثرات عجیب دوچرخه سواری بر مغز را بخوانید

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع: webmd