افزایش تعداد اسپرم و بهبود باروری مردان با 10 روش موثر
یکی از عوامل اصلی ناباروری زوجین آزواسپرمی ، نداشتن اسپرم یا کم بودن آن در مردان است، با رعایت اصول تغذیه می تواند تعداد اسپرم و باروری مردان را افزایش داد

رژیم غذیی افزایش اسپرم و درمان ناباروری مردان

ناباروری یک مشکل رو به رشد در جهان است که روی یک ششم زوج ها تاثیر می گذارد و در این بین یک سوم مشکلات ناباروری به مردان مربوط می شود.

ناباروری میشه قابل درمان نیست ولی گاه اوقات می توان با رژیم غذایی سالم و مکمل ها و بهبود شیوه زندگی در مواردی آن را درمان کرد.

در این مقاله عوامل اصلی تاثیر گذار بر باروری مردان از جمله شیوه زندگی ، مواد مغذی و مکمل های غذایی را با شما در میان می گذاریم.

بیشتر بدانید : این آقایان احتمال ناباروری دارند

بیشتر بدانید : افزایش باروری مردان با چند نکته اصولی و مهم

بیشتر بدانید : مشاغلی که باعث ناباروری مردان می شوند


ناباروری مردان چیست؟

باروری به توانایی افراد برای تولیدمثل به صورت طبیعی اشاره دارد.

ناباروری مردان زمانی است که یک مرد شانس کمتری برای باروری همسرش داشته باشد که معمولا به کیفیت سلول اسپرم مربوط است.

کیفیت عملکرد جنسی و کیفیت ا سپرم می تواند بر باروری تاثیر بگذارد از جمله :

میل جنسی : تمایل یک مرد برای داشتن رابطه جنسی/.برخی خوراکی ها و مکمل ها ادعا می کنند که میتوانند میل جنسی را افزایش دهند.

اختلال نعوظ : به عنوان ناتوانی جنسی شناخته می شود و زمانی اتفاق می افتد که یک مرد قادر به ایجاد یا حفظ نعوظ نیست.

تعداد اسپرم : یکی از جنبه های مهم کیفیت منی غلظت یا تعداد سلول های اسپرم در مقدار مشخص آن است.

تحرک اسپرم : عملکرد اساسی یک سلول اسپرم سالم توانایی شنا کردن است.

سطح تستوسترون : سطح پایین هورمون جنسی مردانه می تواند باعث ناباروری در برخی مردان شود.

ناباروری می تواند علل متعددی داشته باشد و ممکن است به ژنتیک، سلامت عمومی ، تناسب اندام، بیماری ها و آلودگی غذایی مربوط شود.

به علاوه داشتن شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی مهم است. برخی از غذا ها و مواد مغذی باعث بهبود باروری مردان می شود. در این جا 10 راه عملی برای افزایش تعداد اسپرم و افزایش باروری مردان که پشتوانه علمی دارند را به شما معرفی می کنیم.


 درمان ناباروری مردان با مکمل اسید دی آسپارتیک D-Aspartic Acid

اسید دی آسپارتیک D-AA ، یک فرم اسید آپارتیک است و یک نوع اسید آمیه است که به عنوان مکمل غذایی به فروش میرسد.

این اسید آمینه عمدتا در غدد معینی از جمله بیضه ها همچنین در سلول های اسپرم و منی وجود دارد.

محققان معتقدند D-AA در باروری مردان دخیل است و سطح پایین D-AA در مردان نابارور به طور معنی داری کمتر از مردان بارور است.

این مطالعات نشان می دهد که مکمل D-AA سطح تستوسترون یا هورمون جنسی مردانه را که نقش مهمی در باروری مردان ایفا می کند، بازی میکد.

در یک مالعه روی مردان نابارور مشخش شد مصرف 2.66 گرم مکمل D-AA سطح تستوسترون را 30 – 60 درصد افزایش داده و تعداد اسپرم و تحرک اسپرم را 60 – 100 درصد بهبود می دهد.

تعداد باروری در همسرشان هم افزایش پیدا کرد.

یک مطالعه کنترل شده در مردان سالم نشان داد که مصرف 3 گرم مکمل D-AA روزانه به مدت 2 هفته سطح تستوسترون را 42 درصد افزایش می دهد.

استفاده از این مکمل روی ورزشکاران و مردان سالم نشان داده است که باعث افزایش سطح تستوسترون افراد سالم نمی شود و فقط برای بهبود باروری مردانی که مبتلا به سطح تستوسترون پایین هستند کاربرد دارد.


درمان ناباروری مردان با ورزش منظم

ورزش نه تنها باعث افزایش اعتماد به نفس و عملکرد فیزیکی می شود بلکه باعث افزایش سطح تستوسترون می شود. مطالعات نشان می دهد مردانی که به طور مرتبط ورزش می کنند، سطح تستوسترون بالاتر و کیفیت منی بهتری دارند.

البته باید بدانید ورزش بیش از حد اثر عکس می گذارد. مصرف مکمل روی در صورت نیاز می تواند به بهبود باروری شما در کنار ورزش منظم کمک کند.


درمان ناباروری مردان با مصرف کافی ویتامین C

استرس اکسیداتیو زمانی رخ می دهد که سطح گونه های اکسیژن واکنشی برای بدن مضر می شود و آ«تی اکسیدان های بدن به دلیل بیماری ، پیری و سبک زندگی ناسالم و آلاینده های محیط کاهش پیدا می کند. بالا رفتن استرس اکسیداتیو منجر به آسیب و التهاب بافتی و ناباروری در مردان می شود.

مصرف مقدار مناسب آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C به مقابله با برخی از این اثرات مضر کمک می کند ضمن این که باعث بهبود کیفیت منی می شود.

مطالعه در مردان نابارر نشان داد که مصرف 1000 میلی گرم مکمل ویتامین C دو بار در روز به مدت 2 ماه باعث افزایش میزان تحرک اسپرم تا 92 درصد و افزایش تعداد اسپرم تا دو برابر شد و میزان سلول های اسپرم آسیب دیده و ناپایدار را تا 55 درصد کاهش داد.


آرامش و کاهش استرس

استرس می تواند رضایت جننسی را و باروری مردان را کاهش دهد.

محققان بر اینن باورند که هورمون کورتیزول باعث ایجاد اثرات نامطلوب بر بدن می شود و عامل کاهش دهنده تستوسترون است. اضطراب شدید معمولا با دارو درمان می شود ولی میتوان با روش های آرام بخش استرس های خفیف را کنترل کرد مانند پیاده روی در طبیعت، تفکر ، ورزش یا وقت گذرانی با دوستان.


درمان ناباروری مردان با  مصرف کافی ویتامین D

ویتامین D یکی دیگر از مواد مغذی است که سطح تستوسترون را افزایش می دهد.

یک مطالعه نشان داد مردان دارای کمبود ویتامین D احتمال کاهش سطح تستوسترونشان  بیشتر است.

این مردان با مصرف 3000 واحد ویتامین D3 در روز به مدت یک سال سطح تستوسترون خود را حدود 25 درصد افزایش دادند. به علاوه حرکت اسپرم هم بهبود پیدا کرد.


تریبولوس ترستریس Tribulus Terrestris

Tribulus Terrestris به نام پانکچروین puncturevine هم شناخته می شود و یک داروی گیاهی است که برای افزایش باروری مردان استافده می شود.

در یک مطالعه روی مردانی که اسپرم کمی داشتن مصرف 6 گرم تریبولوس روزانه به مدت 2 ماه باعث بهبود عملکرد نعوظ و میل جنسی شد.


درمان ناباروری مردان با مکمل عصاره شنبلیله

اسپرم و تخمک

در یک مطالعه روی 30 مرد که هفته ای 4 روز ورزش قدرتی انجام می دادند روزانه 500 میلی گرم عصاره شنبلیله مصرف کردن . سطح تستوسترون ، قدرت و کاهش چربی در آن ها نسبت به سایری بیشتر بود.

مطالعه ای دیگر روی 60 مرد سالم نشان داد که مصرف روزانه 600 میلی گرم مکمل تستوفن Testofen که حاوی عصاره شنبلیله و مواد معدنی  است به مدت 6 هفته باعث بهبود میلی جنسی، عملکرد جنسی و قدرت افراد شرکت کننده در مطالعه شد.

مطالعه ای دیگر روی 120 مرد سالم تایید کرد ک مصرف روزانه 600 میلی گرم تستوفن به مدت 3 ماه باعث بهبود عملکرد نعوظ آن ها شد.

این مکمل به طور قابل توجهی سطح تستوسترون را افزایش می دهد.


درمان ناباروری مردان با مصرف کافی روی

روی یک ماده معدنی ضروری است که در مواد خورای حیوانی مانند گوشت، ماهی ، تخم مرغ و صدف دیده می شود و مقدار مناسب آن یکی از پایه های باروری در مردان محسوب می شود.

کمبود روی باعث کم شدن سطح تستوسترون و کیفیت اسپرم مردان می شود.


درمان ناباروری مردان با آشواگاندا Ashwagandha

آشواگاندا Ashwagandha گیاهی دارویی است که از قدیم در هند استفاده می شده است. مطالعات نشان داده اند که آشواگاندا با افزایش سطح تستوسترون می تواند باروری مردان را بهبود بخشد.

در یک مطالعه روی مردانی که تعداد اسپرم کمی داشتند مصرف 675 میلیگرم عصاره ریشه آشواگاندا به صورت روزانه به مدت 3 ماه به طور قابل توجهی باروری مردان را بهبود بخشید و تعداد اسپرم افراد 167 درصد ، افزایش حجم مایع منی 53 درصد و تحرک اسپرم 57 درصد افزایش یافت.

مطالعه روی 57 مرد جوا بعد از یک برنامه ورزش قدرتی نشان داد که مصرف 600 میلی گرم عصاره ریشه آشواگاندا به صورت روزانه به میزان قابل توجهی سطح تستوسترون ، توده عضلانی و قدرت بدنی را افزایش میدهد.


درمان ناباروری مردان با ریشه ماکا Maca Root

ریشه ماکا Maca Root یک داروی گیاهی پرطرفدار است که به صورت سنتی برای افزایش میل جنسی و بهبود توانایی جنسی و باروری تجویز می شود.

مطالعات متعدد روی مردان نشان داده که استفاده از 1.5 تا 3 گرم ریشه خشک شده ماکا به مدت 3 ماه باعث بهبود میلی جنسی می شود.

مصرف روزانه 2.4 گرم ریشه خشک شده ماکا در مردانی که اختلال نعوظ خفیف داشتند منجر به بهبود عملکرد جنسی شد.

مصرف 1.75 گرم پودر ریشه ماکا روزانه به مدت 3 ماه منجر به افزایش تعداد و تحرک اسپرم می شود.

البته مطالعه ای که ری مردان سالم انجام شد نشان داد که  مصرف 1.5 تا 3 گرم پودر ریشه ماکا به صورت روزاه و به مدت 3 ماه هیچ تاثیری روی سطح تستوسترون و باروری مردان سالم ندارد.


سایر نکات برای درمان ناباروری مردان با

استفاده از استراتژی های متعدد می تواند به بهبود باروری شما کمک کند. باروری و سلامت جنسی مردان وابسته به سلامت عمومی آن ها ست به همین دلیل هر چیزی که سلامت کلی شما را بهبود دهد احتمالا باوری شما را همزمان افزایش می دهد.

سایر نکاتی که برای بهبود باروری مردان می توانید استفاده کنید عبارتند از :

سبک زندگی سالم

کاهش وزنن اضافه

محدود کردن مصرف الکل : الکل منجر به کاهش تستوسترون و کیفیت اسپرم می شود.

مصرف کافی فولات : کمبود فولات باعث کاهش کیفیت منی می شود

خواب کافی : کیفیت منی با خواب کافی ارتباط مستقیم دارد

گردو

مکمل کیو 10

اجتناب از مصرف بیش از حد سویا

بیشتر بدانید : احتمال بارداری با دست آغشته به اسپرم + پاسخ به سوالات شما

بیشتر بدانید : وقتی تعداد اسپرم صفر است

بیشتر بدانید : تاثیر سویا در ناباروری مردان


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ