خون در منی مرد نشانه چیست ؟
 دیدن خون در منی می‌تواند عجیب و غیرمعمول باشد. این عارضه به‌ندرت نشان‌دهنده یک مشکل جدی است، به‌خصوص در مردان زیر 40 سال. خون در مایع منی (هماتوسپرمی) اغلب دوام زیادی ندارد، زیرا معمولا مشکلی است که به‌خودی‌خود حل می‌شود. در صورتی که مشکل ادامه پیدا کرد بهتر به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.


دیدن خون در منی می‌تواند عجیب و غیرمعمول باشد. این عارضه به‌ندرت نشان‌دهنده یک مشکل جدی است، به‌خصوص در مردان زیر 40 سال. خون در مایع منی (هماتوسپرمی) اغلب دوام زیادی ندارد، زیرا معمولا مشکلی است که به‌خودی‌خود حل می‌شود. در صورتی که مشکل ادامه پیدا کرد بهتر به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنید.
 


وجود خون در منی چه علائمی دارد؟


مقدار آن در بدن شما می‌تواند از یک قطره کوچک تا مقدار بسیار زیاد متغیر باشد. مقدار آن ممکن است به‌قدری زیاد باشد که به منی شما ظاهر قرمز بدهد. میزان آن در مایع منی به علت خونریزی شما بستگی دارد. موارد زیر نیز احتمال دارد رخ دهد:

• درد هنگام انزال
•  درد هنگام ادرار کردن
• تورم یا ایجاد حساسیت در کیسه بیضه
• حساسیت در ناحیه کشاله ران
• درد در قسمت پایین کمر شما
• خون در ادرار شما


علل احتمالی خون در مایع منی


منی از یک سری لوله در مسیر مجرای ادرار عبور می‌کند تا انزال صورت گیرد. هر موردی امکان دارد باعث شکستن رگ‌های خونی در این مسیر و نشت آن به مایع منی شوند.

در بسیاری از موارد، علت دقیق خون در این مایع هرگز مشخص نمی‌‎شود. اکثر موارد این عارضه جدی نیست، به‌خصوص اگر 40 سال یا کمتر داشته باشید. در ادامه به برخی از علل احتمالی وقوع این عارضه اشاره خواهیم کرد.


هماتوسپرمی ناشی از التهاب


التهاب وزیکول‌ها یکی از علل شایع خون در منی محسوب می‌‎شود. التهاب هر غده، مجرا، لوله یا اندام درگیر در اندام تناسلی مردانه می‌‎تواند باعث ایجاد خون در مایع منی شود. از جمله موارد زیر:

• پروستاتیت (التهاب غده پروستات) که می‌تواند باعث درد، مشکلات ادراری و اختلال عملکرد جنسی شود.

• اپیدیدیمیت (التهاب اپیدیدیم یا لوله پیچ‌خورده در پشت بیضه که در آن اسپرم ذخیره می‌‎شود) که اغلب در اثر عفونت باکتریایی از جمله عفونت‎‌های مقاربتی (STIs) مانند تب‌خال، سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می‌شود. علائم آن شامل قرمزی یا متورم شدن کیسه بیضه، درد و حساسیت بیضه در یک طرف، ترشح و ادرار دردناک است.

• اورتریت (التهاب مجرای ادرار) که می‌‎تواند باعث درد در هنگام ادرار، خارش یا سوزش در نزدیکی دهانه آلت تناسلی یا ترشحات آلت تناسلی شود.

• التهاب همچنین می‌‎تواند ناشی از تحریک به دلیل وجود سنگ در پروستات، وزیکول، مثانه یا مجرای ادرار باشد.


انواع عفونت‎‌های مؤثر در هماتوسپرمی


درست مانند التهاب، عفونت در هر غده، مجرا، لوله یا اندام درگیر در اندام تناسلی مردانه می‌تواند باعث ایجاد خون داخل منی شود. بیماری‌های مقاربتی یا STD مانند کلامیدیا، سوزاک یا تب‌خال نیز می‌‎توانند باعث ایجاد این عارضه شوند. عفونت‎‌های ناشی از ویروس‎‌ها، باکتری‎‌ها یا قارچ‎‌ها نیز می‌‎توانند منجر به این بیماری شوند.


انسداد مجرای انزال


اگر مجاری انزال مسدود شود، رگ‎‌های اطراف می‌‎توانند گشاد شده و بشکنند. اگر پروستات شما بزرگ شده باشد، می‌‎تواند به مجرای ادرار شما فشار بیاورد که باعث خونی شدن مایع می‌‎شود.


تومور‌ها


پولیپ‌های خوش‌خیم یا تومور‌های بدخیم در پروستات، بیضه‌ها، اپیدیدیم یا وزیکول‌ها می‌توانند منجر به خون در منی شوند.


ناهنجاری‎‌های عروقی


ناهنجاری‎‌های عروقی در اندام تناسلی مردان، مانند کیست‎‌های عروقی می‌‎تواند یکی دیگر از عوامل ایجاد این عارضه در بدن باشد.


عوامل دیگر   


شرایطی که کل بدن شما را تحت‌تأثیر قرار می‌‎دهد، می‌‎تواند باعث ایجاد خون در منی شود. این عوامل عبارت‌اند از: فشارخون بالا، هموفیلی، لوسمی و بیماری مزمن کبدی.


تروما/روش‌های پزشکی


ضربه‎‌های فیزیکی، مانند ضربه به بیضه‌ها در حین ورزش، می‌‎تواند منجر به خون در مایع منی شما شود. تروما می‌تواند باعث نشت رگ‎‌ها شود و ممکن است از طریق مایع منی از بدن شما خارج شود. معاینه پروستات، بیوپسی یا وازکتومی نیز موجب ایجاد خون در مایع شما خواهد شد.


زمان مراجعه به دکتر کلیه و مجاری ادراری برای درمان هماتوسپرمی


به‌عنوان یک قاعده کلی، اگر سابقه خانوادگی یا شخصی سرطان یا بیماری‌های مقاربتی دارید، باید به دکتر کلیه مراجعه کنید تا علت این عارضه بیشتر بررسی شود. سن شما نیز می‌‎تواند در این زمینه مؤثر باشد.


دکتر کلیه خوب به درمان چه بیماری‌هایی می‌پردازد؟


دکتر خوب کلیه و اورولوژی در مردان به درمان این بیماری‌ها می‌پردازند:

سرطان مثانه، سرطان کلیه، سرطان آلت تناسلی، سرطان بیضه و سرطان غدد آدرنال و پروستات، بزرگی غده‌ی پروستات ، اختلال نعوظ، ناباروری، التهاب مثانه، بیماری های کلیوی، سنگ کلیه، التهاب پروستات، عفونت مجاری ادراری ، واریکوسل.


خون در منی در مردان بالای 40 سال


مردانی که 40 سال به بالا سن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری‎‌ها از جمله سرطان پروستات خواهند بود. به همین دلیل، هر زمان که خون در مایع منی خود مشاهده کردید، باید به دکتر کلیه و مجاری ادراری خود اطلاع دهید. پزشک باید دراسرع‌وقت علت را بررسی کند.


هماتوسپرمی در مردان زیر 40 سال


اگر زیر 40 سال سن دارید و هیچ علامت دیگری به جز مایع خونی ندارید، صبر کنید و ببینید که آیا خودبه‌خود از بین می‌‎رود یا خیر. اگر مایع شما همچنان به این عارضه دچار باشد یا اگر علائم دیگری مانند درد یا تب را تجربه کردید، از دکتر متخصص اورولوژی خود وقت ملاقات بگیرید. آن‌ها ممکن است معاینه پروستات یا تجزیه‌وتحلیل مایع منی و ادرار شما را برای تعیین منبع خون تجویز کنند.


تشخیص عارضه خون در منی


هنگامی که به دکتر متخصص اورولوژی مراجعه می‌‎کنید، وی ابتدا علت وجود خون را تعیین می‌‎کند. کار‌هایی که ممکن است توسط وی انجام گیرد، عبارت‌اند از:

• معاینات فیزیکی برای بررسی تورم بیضه، قرمزی، یا سایر علائم قابل‌مشاهده عفونت یا التهاب
• تست‎‌های STI از طریق آزمایش خون برای اطمینان از وجود بیماری‌های مقاربتی
• آزمایش ادرار برای تشخیص عفونت‎‌های باکتریایی یا سایر ناهنجاری‎‌ها در ادرار
• آزمایش PSA برای بررسی آنتی‎ژن ایجاد شده در پروستات
• تست‎‌های غربالگری مانند سونوگرافی، سی‎تی‎اسکن و ام‌آرآی
• سونوگرافی ترانس رکتال


درمان هماتوسپرمی در منزل


اگر در نتیجه یک ضربه خون در مایع منی خود دارید، استراحت ساده و اجازه دادن به بدن برای بهبودی ممکن است کمک کند. اگر در کشاله ران خود نیز تورم دارید، می‌‎توانید هر بار 10 تا 20 دقیقه یخ را روی آن ناحیه قرار دهید، اما نه بیش از آن.

اکثر موارد هماتوسپرمی خودبه‌خود برطرف می‌‎شود. مراقب علائم خود باشید و در صورت بدتر شدن یا تداوم بیش از یک ماه به پزشک خود اطلاع دهید.
 

222.jpg


درمان پزشکی برای هماتوسپرمی


اگر خون در مایع منی شما ناشی از عفونت باش444د، پزشک آنتی‎بیوتیک تجویز می‌‎کند. درصورتی‌که علت تورم التهاب باشد، پزشک دارو‌های ضدالتهابی تجویز خواهد کرد. اگر وجود آن در مایع به دلیل انسداد در دستگاه تناسلی ادراری ایجاد شده باشد، ممکن است جراحی لازم باشد. جراحی‎‌های بالقوه شامل برداشتن سنگ مثانه است که مجرای ادراری را مسدود می‌‎کند.

اگر سرطان باعث ایجاد خون در مایع منی شما شده باشد، احتمالا پزشک، شما را به یک متخصص انکولوژیست معرفی خواهد کرد که بهترین درمان را برای شما در نظر بگیرد.


سخن آخر


همان‌طور که در متن مطالعه کردید؛ دیدن خون در مایع منی به‌ندرت نشان‌دهنده یک مشکل جدی است. بهتر است مردانی که 40 سال به بالا سن دارند، هر زمان که خون در مایع منی خود مشاهده کردند، به متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنند.





گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:doctoreto.com