انواع مایع منی، هر کدام نشانگر چه چیزی هستند؟
مایع منی در مردان یکی دیگر از فاکتورهای سنجش سلامت افراد است، هر گونه تغییر در آن معنایی دارد که در این مطلب به بررسی آنها می پردازیم 

رنگ و شکل مایع منی چه اسراری را در مورد سلامت بیان می کند؟

مایع منی مایع غلیظ و ژله ای مانندی است که معمولا به رنگ سفید مایل به خاکستری مشاهده می شود اما رنگ آن ممکن است متناسب با ژنتیک، رژیم غذایی فرد و وضعیت سلامت وی متفاوت باشد.  گاهی غلظت این مایع نیز دستخوش تغییراتی می شود. 

به هرحال رنگ و شکل مایع منی مردان رازهایی را در مورد سلامت آنها آشکار می سازد. آگاهی از تغییرات منی کمک بزرگی به تشخیص زودهنگام مشکلات می کند. در این مطلب به علت تفاوت در غلظت مایع منی و یا تغییر رنگ آن اشاره می کنیم.

بیشتر بدانید :  دانستنی های مردانه در مورد منی

بیشتر بدانید : علت مشاهده خون در مایع منی مردان چیست؟

مایع منی رقیق

رقیق بودن مایع مـنی معمولاً نشانه انزال برگشت دهنده است،یعنی انزالی که به مثانه برمی گردداین خطرناک نیست اما رقیق شدن غیرطبیعی مایع منی می تواند به خاطر اختلالات پروستات باشد.

مایع منی غلیظ

چسبناکی مایع منی میتواند به علل مختلف متفاوت باشد. تداوم مایـع منی غیظ، توانایی اسپرم برای حرکت را محدود می کند و این مسئله درمواقعی که شما و همسرتان قصد بچه دار شدن داشته باشید اهمیت پیدا می کند. کم آب بودن بدن هم ممکن است باعث غلیظ شدن مایع منی شود که مایعاتی که حین رابطه جنسی استفاده می شود منجر به انزل کم شده و اگر رابطه جنسی یا انزال طی یک زمان کوتاه تکرار شود بر مقدار مایع منی تولید شده تاثیر می گذارد. تولید اسپرم با بالا رفتن سن کاهش می یابد اما این مسئله تاثیری بر توانایی جنسی ندارد.

مایع منی قرمز یا گاهی قهوه ای

اگر در مایع منی شما لکه های قرمز یا قهوه ای دیده می شود ممکن است به خاطر خون باشد. گاهی اوقات یک رگ خونی کوچک موقع انزال می ترکد. طی 1تا 2 روز مایع منی باید به حالت اولیه خود برگردد، پس نیازی به نگرانی نیست و اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، حتما باید به متخصص اورولوژیست مراجعه کنید. 

تفاوت رنگ مایع منی

تغییر رنگ موقت مایع منی معمولا نگران کننده نیست مگر اینکه همراه با این تغییر رنگ علائم عجیب دیگری را هم مشاهده کنید. 

زرد یا سبز شدن مایع منی به چه معناست؟

  • زرد یا سبز شدن این مایع به معنای وجود ادرار در مایع منی است، این اتفاق به ویژ زمانی رخ می دهد که بلافاصله پس از دفع ادرار، انزال اتفاق بیفتد. عوامل دیگری مثل عفونت ادرار یا بزرگی پروستات نیز باعث زرد یا سبز شدن مایع منی می شوند. 

  • یرقان: که معمولا چشم و پوست زرد می شوند اما ممکن است زردی مایع منی هم مشاهده شود. 

  • عفونت پروستات 
  •  رژیم غذایی و مصرف برخی مواد مخدر
     

همانطور که پیشتر بیان شد، قرمز و صورتی معمولا نشانه وجود خون است. قهوه ای و نارنجی هم معمولا نشانه خون مانده یا قدیمی است که علت وجود این خون هم معمولا یکی از موارد زیر است: 

  • بیوپسی پروستات یا جراحی 
  • فشار خون بالا

بیشتر بدانید : علت خروج مایع منی به همراه ادرار در مردان چیست؟

بیشتر بدانید : خون در مایع منی آقایان نشانه این سرطان است

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ