مردانه‌ترین روش پیشگیری از بارداری ، وازکتومی است. اما وازکتومی چه معایب و محاسنی دارد؟ در این مقاله شما را با تمام جزئیات این پیشگیری آشنا می کنیم.

 

 

آسان، امن و کم‌هزینه!
اینها صفاتی است که پزشکان متخصص در رابطه با وازکتومی به کار می‌برند. اما وقتی وارد جامعه می‌شویم این کلمات بی‌معنی‌اند. جمله معروفی که وقتی به کسی بگویید قصد وازکتومی دارید، می‌شنوید این است که: «وازکتومی خطر دارد!» واقعیت این است که با وجود این شایعات مردانی هستند که ترجیح می‌دهند به جای آنکه از همسرشان بخواهند زیر تیغ برود و لوله‌هایش را ببندد، خود تحت عملی ساده و سرپایی قرار بگیرند.
وازکتومی تنها 10 دقیقه زمان می‌برد و هیچ نیازی به تیغ جراحی و سوزن برای انجام آن نیست. در حال حاضر با توجه به بحران اقتصادی، میزان درخواست وازکتومی در سراسر دنیا، افزایش یافته، به طوری که در کشورهای اروپایی در سه ماهه نخست سال 2009، درخواست وازکتومی با 30 درصد افزایش روبه‌رو بوده است و این میزان در آمریکا 50 درصد شده است. می‌گویند پول تمام زندگی نیست اما به گفته متخصصان دلیل اصلی این افزایش درخواست، سنگین بودن هزینه پروراندن یک فرزند است که به طور مثال در کانادا حدود 250 هزار دلار تخمین زده شده است.

حداقل 35 سال سن
متخصصان می‌گویند داوطلب وازکتومی باید حداقل 35 سال سن و دو تا چهار فرزند داشته باشد. در حال حاضر در کانادا 55 هزار مورد و در آمریکا 500 هزار مورد سالانه وازکتومی انجام می‌شود و تمامی این افراد وازکتومی را راه‌حل نهایی این بچه‌دار نشدن می‌دانند. این موضوع در مورد مردان زیر 30 سال فرق می‌کند. احتمال آنکه یک مرد 30 ساله وازکتومی شده بخواهد مجددا فرزنددار شود 12 برابر یک مرد بالای 35 سال است. برای بازگردان قدرت باروری به یک مرد پس از وازکتومی به عمل جراحی در بی‌هوشی کامل نیاز است که 5/3 ساعت طول می‌کشد و البته پس از آن نیز نمی‌توان تضمین کرد فرد بتواند بچه‌دار شود. بنابراین فرد داوطلب باید ابتدا تصمیم نهایی خود را بگیرد.

 این جراحی ترس ندارد
«جراحی» کلمه‌ای نیست که مردم از شنیدن آن خوشحال شوند. جراحی کلمه‌ای ترسناک است. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه اوتاوا نشان داده است مردم از سه کلمه بسیار می‌ترسند «جراحی»، «سوزن»، «تیغ جراحی»!
همه مردان وقتی برای وازکتومی مراجعه می‌کنند اولین سوال‌شان این است که آیا قرار است از تیغ جراحی استفاده کنید؟ نیاز به بخیه دارد؟
جالب است که هیچ مردی از پزشک همسرش نمی‌پرسد آیا قرار است همسرم برای بستن لوله‌ها زیر تیغ جراحی برود یا خیر!

نحوه عمل جراحی وازکتومی
برای انجام عمل وازکتومی، دو روش وجود دارد که عبارت‌اند از:
1) وازکتومی با استفاده از تیغ جراحی و بخیه زدن

 2) وازکتومی بدون استفاده از تیغ جراحی.
برای اینکه عمل جراحی وازکتومی را بهتر بفهمیم، بهتر است ابتدا کمی درباره دستگاه تناسلی مردان و عملکرد آن مطالبی بیان شود. بیضه‌ها عضوی از بدن هستند که اسپرم و هورمون جنسی مردانه تستوسترون تولید می‌کنند. بیضه‌ها در داخل کیسه‌ای به نام اسکروتوم قرار دارند. هر بیضه به لوله‌ای کوچک و پیچ در پیچ به نام اپیدیدیم متصل است.
اسپرم‌ها وقتی از بیضه خارج می‌شوند وارد اپیدیدیم شده و در آنجا حدود شش هفته نگهداری می‌شوند تا کامل و بالغ شوند. اپیدیدیم نیز توسط یک جفت لوله دیگر به نام وازدفرانس به غده پروستات متصل می‌گردد. مایع منی در پروستات ساخته می‌شود و در هنگام مقاربت، این مایع منی با اسپرم مخلوط شده و از آلت تناسلی خارج می‌شود.
 
در روش وازکتومی با استفاده از تیغ جراحی، ابتدا اسکروتوم (پوست روی بیضه) با استفاده از یک ماده بی‌حس‌کننده که به داخل آن تزریق می‌شود بی‌حس شده سپس با مشخص کردن مجرای وازدفرانس در زیر پوست اسکروتوم، یک برش کوچک (معمولا حدود یک سانتی‌متر) روی اسکروتوم ایجاد می‌شود.
اکنون با بیرون کشیدن وازدفرانس از طریق این سوراخ، دو برش روی آن ایجاد می‌کنند و یک سانتی‌متر از آن را بر می‌دارند. هر دو سمت بریده شده وازدفرانس را با نخ یا کلیپس و یا با کوتر می‌بندند و سپس آنها را به داخل اسکروتوم برمی‌گردانند. اکنون برشی که روی اسکروتوم وجود دارد را با زدن بخیه می‌بندند. سپس تمام این کارها را برای سمت دیگر (بیضه طرف دیگر) انجام می‌دهند. در روش وازکتومی بدون استفاده از تیغ که به آن اصطلاحا N.S.V گفته می‌شود در مدت 5 تا 10 دقیقه بعد از انجام بی‌حسی موضعی با استفاده از دو عدد پنس، این عمل انجام می‌شود. از آنجایی که سوراخی که در این روش ایجاد می‌شود خیلی کوچک است، نیاز به بخیه زدن وجود ندارد.
 
شناگران ماهر
گرچه به نظر می‌رسد وازکتومی روشی موثر و بدون درد است اما از هر 3‌هزار وازکتومی یک مورد شکست می‌خورد. اسپرماتوزویید، شناگر ماهری است و می‌تواند راه خود را باز کرده و پلی‌بین دو کانال ایجاد کند.
از جمله سوالاتی که مردان در مورد وازکتومی می‌پرسند، این است که وازکتومی چه عوارضی در پی دارد. باید گفت گاهی تورم و در موارد نادر خون‌ریزی داخلی از جمله عوارض وازکتومی است و گر چه این موضوع چندان نگران‌کننده نیست ولی ذهن بسیاری از مردان را به خود مشغول کرده است.

از وازکتومی نترسید!
متخصصان می‌گویند وازکتومی در رابطه جنسی تاثیری نمی‌گذارد و تنها باروری را از بین می‌برد و برای رسیدن به این هدف مطمئنا وازکتومی کردن در مردان راحت‌تر از لوله بستن در زنان است!
البته به این موضوع باید توجه کرد که به محض انجام وازکتومی نمی‌توان روابط جنسی بدون پیشگیری داشت. چند هفته باید از وازکتومی بگذرد و بعد پزشک با بررسی اسپرم خارج شده و آزمایش وجود اسپرماتوزویید زنده در آن مجوز برقراری رابطه جنسی بدون پیشگیری را برای فرد صادر می‌کند.

شاید بپرسید که وازکتومی چگونه باروری را از بین می‌برد؟

با وازکتومی وقتی کانال‌ها قطع می‌شوند، اسپرماتوزویید از بین می‌رود و مجددا جذب ارگانیسم می‌شود. برخلاف عقاید اشتباه رایج، وازکتومی سبب بروز درد یا سرطان نمی‌شود و هیچ خطری برای مرد ندارد و حدود صد سال است که مردان بسیاری از طریق آن جلوی فرزنددار شدن خود را می‌گیرند.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
بهترين روش پيشگيری از بارداری در ابتدای ازدواج
تاثیر هم بستری روزانه بر کیفیت اسپرم ها
چه زمانی اسپرم ها قدرت باروری بیشتری دارند؟
نكاتي راجع به وازكتومي
نکاتی برای جلوگیری از عقیمی مردان