آیا این بیماری را می شناسید؟این بیماری فقط در آقایان رخ می دهد و باعث می شود که...
 
فولیكولیت ریش یك بیماری التهابی شایع است كه بیشتر در نواحی صورت، محلی كه مردان ریش‌های خود را تیغ می‌زنند، ایجاد می‌شود....
 در این بیماری كه در مردان سیاهپوست شایع‌تر است، موها داخل پوست می‌رود. علایم آن ابتدا به‌صورت یك‌سری بثورات سفت به رنگ پوست در نواحی موها و سپس ایجاد جوش‌های چركی است كه قسمت جلوی گردن، چانه، زیر چانه و فك پایین بیشترین محل‌های درگیری است، اما ناحیه سبیل و دو طرف صورت معمولا درگیر نمی‌شود. در اثر تیغ زدن صورت و تحریك و ضربه به پوست ممكن است عفونت‌های ثانویه باكتریال هم ایجاد شود و حتی گاهی به ایجاد آبسه منجر گردد. گاهی موهای نواحی مبتلا، به علت عفونتی كه ایجاد شده می‌ریزد و حتی گاهی گوشت اضافه و كلویید ایجاد می‌شود.
این حالت بیشتر در افرادی كه موهای خشن و پیچ‌داری دارند به‌وجود می‌آید. اغلب سیاه‌پوستان (45 تا 83 درصد) چنین موهایی دارند. بنابراین در آنها شایع‌تر است چون موها نسبت به سطح پوست زاویه‌دار و مایل است با تیغ زدن یك سرتیز در انتهای آن ایجاد می‌گردد كه باعث نفوذ آن به داخل پوست می‌شود. پس از 2 تا 6 هفته از داخل جوش‌ها یك موی خمیده بیرون می‌زند كه اگر آن را با سنجاق جدا كنیم سر مو از داخل پوست خارج می‌شود.
موقع تیغ زدن اگر پوست كشیده شود احتمال فرو رفتن مو داخل پوست بیشتر می‌شود، چون با كشیدن پوست موها در سطح پایین‌تری از پوست تراشیده شده و وقتی پوست آزاد می‌شود این امكان كه مو زیرپوست رشد كند بیشتر می‌گردد.
اصلاح در خلاف جهت رویش مو امكان كوتاه شدن بیشتر مو و این مشكل را بیشتر می‌كند. معمولا در محل رویش مو، زیر پوست تعدادی جوش ایجاد می‌شود كه در درازمدت ناحیه مبتلا تغییر رنگ پیدا كرده و جوشگاه ایجاد می‌شود. گاهی عفونت منتشر شده و پس از اصلاح فرد دچار خارش، قرمزی و تحریك پوست می‌شود كه این حالت معمولا 2 تا 3 روز پس از قطع اصلاح از بین می‌رود، ولی جوش‌ها و فولیكولیت 3 تا 7 روز پس از اصلاح بدتر می‌شود.
درمان، قطع اصلاح است كه سر موها 2 تا 6 هفته پس از قطع اصلاح از پوست خارج شده و علایم بهبود می‌یابد. استفاده از ریش‌تراش برقی می‌تواند از ایجاد این حالت پیشگیری كند، زیرا موها در سطح بالاتری از پوست تراشیده می‌شود به شرط آنكه پوست حین تراشیدن كشیده نشود. امروزه با روش‌هایی مانند لیزر موهای زاید می‌توان نواحی را كه بیشتر دچار این حالت می‌شوند (مثل زیر چانه و گردن) لیزر كرد. روش‌هایی مثل الكترولیز موجب تغییر رنگ ناحیه مورد نظر به خصوص در افراد تیره‌تر می‌شود و روش مناسبی نیست.
با روش‌هایی مثل خارج كردن موها از داخل پوست نیز موقتا بهبود حاصل می‌شود، ولی احتمال ایجاد جوشگاه و تغییرات رنگی در پوست وجود دارد. در موارد شدید بیمار باید تحت‌نظر متخصص پوست درمان‌های خوراكی و موضعی جهت بهبود جوش‌ها و التهاب انجام دهد تا از ایجاد عوارض ناخواسته جلوگیری شود.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir
 
مطالب پیشنهادی :
 نکاتی برای جلوگیری از عقیمی مردان
مهمترین بیماریهای ناحیه تناسلی در مردان
چرا افسردگی مردان معمولاً تشخیص داده نمیشود؟
تاثیر عذرخواهی در سلامت مردان و زنان
فاکتورهای خطر در ارتباط با نازایی مردان