پزشكان تاكید دارند شناسایی زودهنگام علائم سرطان تخمدان مانند بسیاری دیگر از بیماری‌ها، بهترین راه‌كار برای تشخیص به موقع بیماری و در نتیجه مقابله موثرتر با سرطان است 

 دیلیجت سینگ، متخصص و دستیار رئیس بخش «تشخیص سرطان و برنامه پیشگیری» در بیمارستان «مموریال نورت وسترن» آمریكا در این باره تاكید كرد: در حال حاضر هیچ تست قابل اطمینانی برای تشخیص این سرطان در مراحل اولیه وجود ندارد و به همین دلیل زنان باید روی عادات و تغییرات بیولوژیك بدن خود متمركز شوند تا در صورت مشاهده هر تغییر غیرعادی، زودتر به پزشك مراجعه كنند.

بیشتر بدانید : چه کسانی در معرض سرطان تخمدان هستند؟

بیشتر بدانید : سرطان تخمدان، قاتل خاموش و 10 نشانه هشدار دهنده آن

به گزارش روزنامه ایندیا اكسپرس، سرطان تخمدان اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود، قابل درمان است. بسیاری از زنان می‌توانند پس از معالجه و بهبود سرطان، زندگی طولانی و رضایت بخشی داشته باشند.

زمانی كه گروهی از سلول‌های بافت تخمدان به طور غیرطبیعی رشد می‌کنند و از کنترل خارج می‌شوند و توده‌ای در این عضو تشکیل و تومور بوجود می‌آید تومورهای تخمدان ممکن است از نوع خوش خیم (غیرسرطانی) تا حدی بدخیم و یا بدخیم (سرطانی) باشند.

به گفته متخصصان زنان و مامایی، سرطان تخمدان یکی از شایعترین سرطان‌های زنانه است که متاسفانه در اکثر موارد در مراحل پیشرفته تشخیص داده می‌شود. بیماری اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل علاج است اما در 75 درصد موارد به دلیل تشخیص دیرهنگام، سرطان پیشرفت می‌كند و امكان زنده ماندن بیمار تا مدت طولانی بسیار كمتر می‌شود.

دكتر سینگ در این مطالعه تاكید دارد كه بهترین اقدامات برای محافظت در برابر این سرطان عبارتند از:

  • بكار گرفتن روش‌های پیشگیری
  • آشنایی با فاكتورهای خطرزا
  • آشنایی با علائم هشداردهنده احتمالی سرطان

بنا براین گزارش، مهمترین علائم اولیه و هشداردهنده سرطان تخمدان شامل:

  • نامنظمی عادت ماهیانه كه معمولا اولین شكایت و دلیل مراجعه بیمار به پزشك است
  • همزمان با بزرگ شدن تومور، تکرر ادرار وجود دارد
  • بروز درد در ناحیه لگن
  • یبوست و پس از مدتی تورم شکم
  • درد شدید شکم در اثر خونریزی و یا پارگی و پیچ خوردگی تومور
  •  ایجاد علائم گوارشی مانند تهوع، سوزش سردل، نفخ شکم، سیری زودرس، کاهش وزن و بی اشتهایی كه در صورت متاستاز و نفوذ تومور به بافت‌های خارج از لگن و قسمتهای فوقانی شکم بروز می‌كنند.

آمارها نشان می‌دهد كه در 80 درصد موارد این سرطان بعد از 40 سالگی بروز می‌كند و احتمال ابتلا به آن با افزایش سن، تشدید می‌شود. 


بیشتر بدانید : همه چیز درباره یک سرطان زنانه: سرطان تخمدان

بیشتر بدانید : علائم سرطان تخمدان

بیشتر بدانید : تنها روش پیشگیری از سرطان تخمدان!

بیشتر بدانید : علایم و روش تشخیص سرطان تخمدان


گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : Isna.ir