با آزمایشات مهم قبل از بارداری آشنا شوید
کارشناسان پیشنهاد می کنند سه ماه پیش ازاقدام به بارداری برای مشاوره مراجعه فرمایید تا راهنمایی بگیرید....

 بررسی هایی که پیش از بارداری لازم  است انجام دهید

 

شما اغلب با مشاوره گرفتن از گروه مامایی تان،طی مراحل زیر خود را برای برداشتن گام اساسی در زندگی مشترک تان، یعنی "بارداری " آماده خواهید ساخت. بنا براین چکیده ای از آن برای آشنایی شما آمده است.

همیشه می گوییم از هنگامی که تصمیم به بارداری گرفتید مانند یک خانم باردار رفتار نمایید تا احتمال در معرض خطر گرفتن جنین تان را به حداقل برسانید و از بسیاری از مشکلات قابل پیش گیری، جلوگیری به عمل آورید.

بیشتر بدانید : بیبی چک و 6 نکته ای که هر زنی باید در مورد تست بارداری بداند

بیشتر بدانید : آزمایش ژنتیک برای چه کسانی لازم است؟

بیشتر بدانید : مشاوره قبل از بارداری، چه لزومی دارد؟

  1. در باره آمادگی بدنی تان مشاوره نمایید. برای قطع روش های پیشگیری از بارداری و یا انتخاب روشی در این سه ماه مشاوره و برنامه ریزی کنید. 

  2. داشتن سلامت دهانی مناسب، در دوران بارداری بسیار مهم است. شما باید تلاش نمایید در نخستین زمان ممکن با دندانپزشک تان دیدار و مشاوره نمایید و اقدامات یا درمان های لازم  را پیش از باردار شدن آغاز نمایید.

  3. مصرف سیگار، الکل و تنباکو :عدم مصرف و یا قطع آن و نیز خودداری از مصرف غیرمستقیم و قرار گرفتن در محیط دود آلود را از پیش از باردار شدن آغاز کنید. 

  4. احساسات و هیجان ها :داشتن خواب و نیز استراحت به اندازه کافی بسیار اهمیت دارد.کسب مهارت هایی برای کنترل استرس و تنطیم برنامه های زندگی ، بخشی دیگر از این آمادگی ها است .

  5. شرایط پیرامون :گاه این شرایط می توانند بر توانایی باردار شدن شما اثر بگذارند و یا دلبند شما را در معرض خطر یا مواد مضر قرار دهند .با شناسایی این خطرات آشنا شوید . مواردی که باید آن ها را کم کنید و یا چیزهایی که پیش از باردار شدن باید از پیرامون خود دور کنید .

  6. ورزش و تناسب اندام: فعال و متحرک بودن و داشتن تناسب اندام ، یک بخش کاملا  حیاتی و ضروری برای برنامه ریزی بارداری شما است.

    برای آگاهی یافتن از نقش ورزش و نیز فعالیت های مجاز و برنامه ریزی برای دوران بارداری به بخش ورزش در دوران بارداری سری بزنید .      

  7. بررسی های مربوط به وضعیت بیمه و شرایط مالی خانواده :بارداری ، زایمان و بزرگ کردن و پرورش کودک نه تنها نیازمند آمادگی کامل روحی و روانی است (هنگامی که زوج ها احساس نیاز و  پذیرش به ثمره ی ازدواج خود  پیدا کنند) بلکه به پاره ای شرایط مالی نیز بستگی دارد .هدف از مراقبت های پیش از بارداری و دوران بارداری و پس از آن داشتن فرزند و مادری سالم است.در همین راستا برای دستیابی به این اهداف نیازمند بررسی وضع موجود و برنامه ریزی با امکانات موجودتان  هستید.

    برای نمونه این که چه نوع بیمه ای دارید،میزان پوشش آن چگونه است چه بیمارستان هایی با این بیمه قرارداد دارند ، آیا بیمه تکمیلی دارید یا نه ، در صورت زایمان طبیعی و یا رستم زاد و یا بروزمشکلات احتمالی برای شما و یا نوزادتان و نیاز به اقدامات دیگر پزشکی هزینه های جانبی و... درنظر گرفته شود. آگاهی مناسب یکی از راه ها است.مثلا استفاده از بیمارستان های دولتی برای انجام زایمان فیزیولوژیک و یا زایمان در آب  و ...

  8. مشاوره ژنتیک و انجام آزمایش های مورد نیاز :امکان بررسی های لازم در صورت وجود سابقه بیماری های ژنتیکی در خانواده شما ،خانواده همسرتان و نیز بررسی سندروم داون که امروزه بیشتر کارشناسان و نیز خودم بر این باورم که برای همه مادران باردار باید غربال گری سندرم داون انجام شود وفقط برای مادران بالای 35 سال !

    بیماری های ژنتیک مانند: تالاسمی مینور، بیماری سیستیک فیبروزیس ، سیکل سل آنمی ( کم خونی داسی شکل) و ... . پیش از اقدام به باردار شدن ، مورد مشاوره قرار بگیرید و در صورت لزوم ، تدابیر لازم مربوط به آن توسط گروه مامایی به شما ارائه خواهد شد .

  9. روش زنـدگی سالـم :پیش از اقدام به بارداری شما باید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهیـد از خودتـان  در دوران بارداری مراقبت کنید .

    روش ها و عادات خوب و متناسب سالمی را برای بارداری تان انتخاب کرده ، هم زمان  با تصمیم تان برای اقدام به بارداری ، آن را آغاز کنید تا بارداری سالم تری پیش رو داشته باشید.

  10. مصلحت در این است که همه ی دارو های مصرفی تان ، چه نسخه ای و چه بدون نسخه را در نخستین جلسه مشاوره ی بارداری به همراه داشته باشید و به مشاور گروه مامایی تان نشان دهید تا راهنمایی های لازم انجام شود .این شامل تمام داروها حتی ضد درد ها می شود . 

  11. موادخوراکی: از جمله تاکیدمی کنم  بر آن هایی که حاوی اسید فولیک هستند  .پس به فراوانی از سبزی ها و میوه ها در وعده های روزانه تان استفاده کنید بویژه برگ های سبز سبزی ها.

  12. چک آپ پیش از بارداری :هر چه شما سالم تر باشید شانس بیشتری برای داشتن نوزادی سالم تر خواهید  داشت . بهترین روش آزمایشات و بررسی هایی است که گروه مامایی تان با گرفتن شرح حال ، برای شما درخواست می کند . 

  13. ارتباط ها : آیا از نظر روانی آمادگی باردار شدن دارید؟ با فشار ها و استرس ها چگونه کنار خواهید آمد؟بارداری  تغییراتی را در روابط درون خانواده و نیز بین خانواده ای ایجاد خواهد کر د. اگر این نخستین فرزندتان باشد و یا خیر ، آمادگی ها و پذیرش هایی را برای دیگر اعضای خانواده پیش می آورد .

  14. بررسی مهم دیگری که در دیدار آمادگی و مراقبت های پیش از بارداری توسط گروه مامایی تان انجام می گیرد تعیین BMI و میزان اضافه وزن مجاز در دوران بارداری است.

سخن پایانی

امروزه در کشورمان یک سری آز مایش های پزشکی برای بررسی سلامت جسمی مورد نیاز است که دست کم باید انجام شود.

آزمایش های پیش از ازدواج شامل:

  • آزمایش اعتیاد
  • اسپرموگرام
  • تست سل
  • سرخچه

آزمایشVDRL

برای تشخیص سیفلیس  

آزمایشCBC

به ویژه برای کشف تالاسمی

آزمایش تعیین گروه خون

BG/RH

آزمایش هایی برای تعیین بیماری های آمیزشی و ایدز و .. می توانید از پزشک مشاورتان بخواهید تا برای تان درخواست نماید. هم چنین آزمایش هایی برای بیماری های مزمن اکتسابی قابل درمان سود مند است .هم چنین کلاس های مشاوره و آموزش پیش از ازدواج   برگزار می گردد که می توانید به صورت فردی یا گروهی در آن شرکت نمایید.

مطالب این کلاس ها شامل موارد زیر است:

  • فیزیولوژی و آناتومی دستگاه تناسلی
  • اهمیت و ضرورت تنظیم خانواده
  • اهمیت شیردهی و مزایای آن
  • بیماری های آمیزشی و از جمله ایدز
  • سرطان (کانسر) های شایع زنان و روش های تشخیص زودرس آن ها
  • بیماری های ارثی به ویژه تالاسمی

بیشتر بدانید : آزمایش های ضروری که برای حفظ سلامت باید انجام دهید

بیشتر بدانید : آزمایش خون روشی برای تعیین دقیق زمان زایمان

بیشتر بدانید : معرفی تست های غربالگری در بارداری

بیشتر بدانید : چکاپ (check up) کامل بدن شامل چه آزمایشاتی است؟

بیشتر بدانید : نکاتی اساسی راجع به بارداری!!

تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ - خانم نرجس شیرآقایی کوتنایی  - کارشناس مامایی 
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت