آیا می دانید باورهای درست یا درست در باره باروری کدام هستند !

  
باورهای درست یا نادرست
ناباروری

 درمان ناباروری دراین یکی دو دهه پیشرفت شگرفی داشته است . درمان ناباروری بر اساس علت آن انجام می گیرد . در ناباروری شناخت درست و کامل پاتوفیزیولوژی  ناباروری اهمیت فراوانی در انتخاب روش های درمانی توسط پزشک دارد. نازایی اگرچه یک عارضه ای شایع است ولی اغلب درمان پذیر است. شما بهترین حق انتخاب را خودتان می توانیدداشته باشید! بسیار ساده است با کمی مطالعه و آگاهی در باره چگونگی و روش های بررسی در ناباروری می توانید به خودتان برای انتخاب بهترین راه و امن ترین روش کمک کنید .گاهی دلایل ناباروری دلایل پزشکی هستند و در این موارد هر چه زودتر تشخیص داده شود بهتر است . بنابر تجربه شخصی ام ، به نظر می رسد بهترین روش ؛ مراجعه به گروه مامایی پس از ازدواج است . با یک بررسی مورد نظر باروری چنان چه سالم و دارای آمادگی باشید با خیال راحت می توانید روشی مناسب را  برای پیش گیری انتخاب نمایید. از طرف دیگر پاره ای بررسی  ها و آزمایش های غربالگری را باید پیش از باردار شدن انجام دهید مانند  پاپ اسمیر(تست غربال گری سرطان سرویکس ) و  ... . زیرا امروزه دریافته ایم که از سه ماه   پیش از آغاز بارداری دریافت اسید فولیک و امگا -3 باید شروع شود . و چنان چه به  موقع مراجعه ننمایید شاید برخی امکانات بهبود کیفیت بارداری را از دست دهید.
در
 مواردی مانند واریکوسل در مردان نیز تشخیص زودرس اهمیت بسیاری دارد و اگر در زمان مناسب تشخیص داده شود نه تنها درمان ساده تر خواهد بود،از نظر زمانی نیز به سود شما خواهد بود.به هرحال به نظر می رسد چک آپ سلامتی برای خودتان هم سودمند است تادر صورت وجود کم خونی (بسیار شایع است) به موقع و پیش از باردار شدن به درمان آن بپردازید .

 آیا می دانید باورهای درست یا درست در باره باروری کدام هستند !
 در میان مردم باورهایی در باره باردار شدن وجود دارند که  گاه نشات گرفته از تجربه های مردم است که دارای ریشه هایی علمی و منطقی هستند. اما گاهی نیز این تجربیات بر اساس برداشت هایی دیمی و غیر علمی هستند و گاه نیز به دلیل نا آگاهی ، با واقعیت در تضاد است. پاره ای از این باورها را از منابع خارجی و نیز از شنیده های داخلی و تجربیات فردی ام گردآوری کرده ام ، امید است سودمند باشد.این موضوع با نام افسانه یا واقعیت در مقالات خارجی آمده است که به باورهای درست یا نادرست برگردانده ام .

گاهی با پرسش های زیر رو به رو می شویم :
 
 آیا اگر دخول هنگام آمیزش جنسی تنها چند ثانیه بکشد، باز هم امکان باردارشدن وجود دارد؟ 
 هر زمانی که آلت مردانه با محدوده واژن در تماس قرار گیرد،شانسی برای باردار شدن پیش می آید. اگر چه احتمال  آن به اندازه ی هنگامی انزال کامل باشد، نیست اما به هر حال ، احتمال باردار شدن وجود دارد .    

  آیا با پره اجاکولیشن (مایع پیش انزال) امکان باردار شدن هست ؟   
 منظور همان مایع شفافی است که پیش از انزال از آلت مردانه تراوش می کند . بیشتر مردها کنترلی روی آن ندارند و تراوش آن را احساس هم نمی کنند . این مایع دارای تعدادی اسپرم است، پس می تواند بارداری ایجاد کند. دقیقا به همین دلیل است که روش جلوگیری طبیعی و یا همان (withdrawal method) روش قطعی و نیز مطمئنی به شمار نمی رود .

آیا اگر ارگاسم رخ ندهد امکان باردار شدن از بین می رود؟
خیر . بارداری می تواند بدون رخ دادن ارگاسم پیش آید . ارگاسم به تخمک و بارور شدن آن ربطی ندارد . نقش آن گفته می شود در تقویت حرکت مکشی لوله های فالوپ است . پس زن بدون ارگاسم هم می تواند آبستن گردد .
 
آیا اسپرم قابلیت نفوذ از پارچه یا لباس را دارد ؟
برخی کارشناسان بر این باورندکه اگر لباس زیر کاملا آغشته به اسپرم گردد و با واژن خانم در تماس قرار گیرد ، احتمال بسیار ضعیفی برای باردار شدن وجود دارد.تا کنون بررسی های دقیق و خاصی در این باره انجام نشده است.اگر چه این احتمال بسیار اندک است اما با توجه به عرف و فرهنگ کشورمان، برای این که مطمئن باشید  که باردار نمی شوید در صورت شک داشتن به این تماس اسپرم ، بهتر است از قرص های پس از نزدیکی(یا اورژانس) استفاده کنید زیرا یر خلاف برخی کشور ها ، ما در ایران مجاز به استفاده از قرص های سقط بنا بر تمایل زوج ها نیستیم و البته با باورهای مذهبی ما جور نیست . بنابر این تا قطعی شدن نتیجه مطالعات ، بهتر است به قول گفتنی ، روزه شک دار نگیرید و با محکم کاری رفتار نمایید . زیرا از نظر اخلاق پزشکی تعیین این که واقعا چه زمانی سقط اشکالی ندارد دشوار است شاید بد نباشید بدانید که زمان مجاز سقط بر اساس تمایل والدین در برخی کشورها، تنها دو هفته است .

آیا در صورت آمیزش جنسی در آب ، ممکن است یک خانم باردار گردد؟ 
اگر یک نزدیکی و دخول واقعی در درون واژن در هر نوع آبی رخ دهد، بارداری کاملا عملی و ممکن است. زیرا  هنگامی که دخول صورت می گیرد، اسپرم در محدوده واژن قرار می گیرد و این که آب در بیرون از بدن باشد تداخل و ممانعتی در بارداری ایجاد نمی کند .
 
آیا در صورت آمیزش جنسی در آب ، هنگامی که انزال در آب باشد و نه داخل واژن ، امکان بارداری وجود دارد ؟

امکان این که اسپرمی به آن کوچکی بتواند در وسعت آب در یک استخر، وان حمام و .. شنا کند و خودش را به واژن برساند و در نتیجه بارداری رخ دهد، بعید به نظر می رسد . اگر انزال در آب گرم معمولی پیش آید اسپرم تنها  چند دقیقه ای می تواند زنده بماند . اگر انزال در آب استخر دارای موادشیمیایی ، حباب یا سایر مواد رخ دهد ، اسپرم تنها چند ثانیه می تواند زنده بماند . بارداری ، در این موارد اکثرا بعید و بیشتر اوقات تقریبا غیر ممکن است .


آیا در صورت آمیزش جنسی در آنوس (مقعد) امکان باردار شدن وجود دارد ؟
بارداری با نزدیکی مقعدی رخ نمی دهد. اما به سبب نزدیکی ورودی واژن به  سوراخ مقعد، امکان نشت و نفوذ اسپرم اگر چه بسیار اندک، وجوددارد .و نیز گاه می شنوید که می گویند:

افرادی که با روش های کمک باروری ، باردار می شوند ، دو قلو به بار می آورند .

این یک افسانه است .این واقعیت است که درمان های ناباروری مانند  IUI-ART-IVF  احتمال دوقلویی و چندقلویی را افزایش می دهند .در هر حال بیشتر دو قلوها در اثر بارداری خود بخودی رخ می دهند . یعنی زوج هایی که بدون هیچ دخالتی خودبخود باردار می شوند . اما سه قلویی و بیشتر داستان دیگری دارد .یعنی تقریبا تنها 15درصد از سه قلویی ها و 7 درصد از چهارقلویی ها در اثربارداری خودبخودی بوجود می آیند و سایر موارد ازروش های باروری کمکی ناشی می گردد. افزایش میزان چندقلویی در طی درمان های ناباروری به دلیل داروهایی است  که برای ایجاد و یا بالابردن میزان تخمک گذاری تجویز می شود .

تقریبا در 8 -5 درصد از بارداری های ناشی از کلومیفن سیترات (یک قرص خوراکی ناباروری) دوقلویی ایجاد می گردد و سه قلویی یا بیشتر ، بسیار ناشایع هستند .
به کار گرفتن گنادوتروپین ها (داروهای تزریقی ناباروری) در 15 درصد موارد دو و یا چند قلویی به وجود می آورد. احتمال  چندقلویی ، هم چنین در موارد IVF (آی وی اف ) بالا می رود . در خانم های  جوان تر امکان دو قلویی بیشتر است . مثلا در آمریکا حدود یک سوم  زنان زیر 35 سال که  IVF انجام
می دهند ، بارداری دوقلویی دارند .احتمال سه قلویی در تمام گروه های سنی زیر 35 سال پایین است زیرا در این  خانم ها تنها یک یا دو رویان (آمبریو) منتقل می گردد.اگرچه درمان های ناباروری  اغلب سبب افزایش میزان چند قلویی می گردد اکثریت قابل توجهی از زوج هاتنها یک فرزند خواهند داشت .  
شما زیادی برای بچه دار شدن صبر کردید، دچار نازایی شدید .این یک افسانه است .اگر چه این که میزان باروری ، به مرور سن کاهش می یابد اما باید گفت جوانی ، تضمین کننده باروری نیست . زنان  زیر 40 سال ، می توانند باردار شوند و فرزندانی سالم به دنیا آورند . به هر حال اگر مصممهستید بجه دار شوید ،اگر زودتر اقدام کنید ، احتمال این که مشکل پیدا کنیدکم تر است .

 در پایان نیز درست بودن یا نادرست بودن چند باور رایج آمده است.  اگر در هنگام عادت ماهانه ، نزدیکی داشته باشید باردار نمی شوید .

 نادرست
اسپرم فقط چند ساعت زنده می ماند . 
نادرست

برای باردار شدن پس از قطع قرص های ضد بارداری،سه ماه زمان لازم است.
 نادرست

بهترین زمان نزدیکی همیشه 14 روز پس از شروع عادت ماهانه است .
نادرست

 


تهیه و تدوین : گروه سلامت سیمرغ - نرجس شیرآقایی کوتنایی  - کارشناس مامایی
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت
 
مطالب پیشنهادی :
 
این خانم ها نباید قرص ضد بارداری بخورند!؟
نکاتی راجع به مصرف مکمل ها در دوره بارداری
5 علامتی که نشان می دهد دوقلو باردارید!!
بارداری با اضافه وزن + 42 توصیه اضافه
بخور نخورهای بارداری