لخته خون
در صورتی که لخته‌های خون به ریه‌ها برسند می‌تواند کشنده باشد.
نتایج یک مطالعه جدید نشان داد زنان مبتلا به «سندرم تخمدان پلی‌کیستیک» که از قرص ضدبارداری نیز استفاده می‌کنند دو برابر بیشتر از سایر زنان مصرف کننده این قرص‌، با خطر لختگی خون مواجه هستند.

«کریستوفر مک‌کارتنی»، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا که در این مطالعه شرکت نداشته، می‌گوید: هرچند برای بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، این اندک ناچیز است اما در برخی از زنان مبتلا به این سندرم که شرایط خاصی دارند مثلا در زنان بالای 35 سال که سیگار می‌کشند در صورت مصرف قرص ضدبارداری، احتمال لختگی خون تشدید می‌شود.

در این مطالعه آشکار شد که سه تا پنج درصد زنان آمریکایی مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، دچار اختلالات هورمونی هستند که این اختلالات می‌توانند به نامنظم شدن عادت ماهانه، رشد موهای زائد،‌ خطر ابتلا به اضافه وزن، فشارخون بالا و دیابت منجر شوند.

در اغلب موارد این بیماران با تجویز قرص‌های ضدبارداری تحت درمان قرار می‌گیرند در حالی که روی این قرص‌ها در مورد احتمال لختگی خون هشدار داده شده است. در صورتی که لخته‌های خون به ریه‌ها برسند می‌تواند کشنده باشد.

در مطالعه‌ای که روی 43 هزار و 500 زن مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک انجام گرفت، مشخص شد که به طور متوسط در طول یک دوره یک ساله از میان هر 10 هزار زن مبتلا به این سندرم که از قرص‌های ضدبارداری استفاده کرده بودند، حدود 24 مورد لختگی خون مشاهده شد در صورتی که این آمار برای زنانی که به این اختلال مبتلا نبودند و از این قرص‌ها استفاده می‌کردند، 11 مورد بوده است.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : isna.ir


مطالب پیشنهادی:
از لخته شدن خون جلوگیری کنید!!
داروی حل کننده لخته خون چه فایده‌ای دارد؟
کشف راهی بالقوه برای جلوگیری از لخته شدن خون
خوراکی با خاصيت ضد لخته شدن خون و كاهش كلسترول
درمان لخته‌ خونی در مغز