قوز شست پا چگونه ایجاد می شود؟
کج شستی به اختلالی گفته می شود که در آن شست پا به سمت سایر انگشتان متمایل می شود.
عضو انجمن آسیب‌های ورزشی، آرتروسکوپی و جراحی زانو در مورد اختلال کج‌شستی و قوز شست پا گفت: کفش‌های پاشنه بلند ونوک‌تیز از طریق تغییر بیومکانیک فشار زیادی روی استخوان‌های کف پا وارد می‌کنند که می‌توانند عامل ایجاد اختلال باشند.

آرش شرافت وزیری گفت: پای انسان به عنوان قلب دوم مطرح شده که نشانگر این است پا عضو بسیار مهمی در بدن بوده و سلامتی آن نیز از ضروریات زندگی است. وی ادامه داد: یکی از اختلالات این عضو مهم، کج شستی یا قوز شست پاست، کج شستی به اختلالی گفته می شود که در آن شست پا به سمت سایر انگشتان متمایل می شود و حتی در موارد شدید به زیر انگشتان مجاور هم حرکت می‌کند.

این جراح مفاصل تصریح کرد: تا کنون علتی برای این اختلال مشخص نشده و علی رغم اینکه عده‌ای معتقدند پوشیدن کفشهای نوک تنگ و پاشنه بلند عامل این بیماری است، عده‌ای دیگر زمینه‌های ژنتیکی را مسئول می‌دانند. وی افزود: اما به طور کلی به نظر میرسد که هر دو عامل یعنی بروز اختلال در افرادی که زمینه ژنتیکی مساعد دارند وقتی به مدت طولانی از کفشهای نوک تیز و پاشنه بلند استفاده می‌کنند بیشتر خواهد بود.

شرافت وزیری گفت: کفش‌های پاشنه بلند از طریق تغییر بیومکانیک فشار زیادی بر روی استخوان های کف پا وارد می‌کند که می توانند عامل بسیاری از بیماریهای مرتبط با پا باشد، البته نمی‌توان به طور قطع گفت که کج شستی در زنان که بسیار شیوع دارد فقط به دلیل کفشهای پاشنه بلند است.

این جراح استخوان و مفاصل ادامه داد: قوز شست در واقع زاییده کج شستی طولانی مدت است که به صورت تورم و قرمزی روی قاعده شست خود را نشان می دهد و می تواند دردناک نیز باشد و از آنجایی که انحراف محور شست پا در تغییر عملکرد پا موثر است بنابراین در نواحی مختلفی از کف پا می توانیم کلفت شدن پوست یا حتی میخچه‌های دردناک را ببینیم.

وی در مورد اقدامات موثر در پیشگیری از این اختلال گفت: اگرچه در گذشته برای جلوگیری از پیشرفت این اختلال استفاده از اورتوزهای بین انگشتی توصیه می شد ولی امروزه از آنجا که ریشه اصلی اختلال در استخوان قاعده شست است و نه خود شست، این اورتوزهای بین انگشتی دیگر توصیه نمی‌شوند و حتی گاهی باعث دردناک شدن انگشت هم می‌شوند. شرافت وزیری تصریح کرد: تنها عواملی که به نظر می رسند باعث کندی روند پیشرفت قوز شست پا می شوند شامل کاهش وزن در افراد چاق، عدم استفاده از کفشهای پاشنه بلند و نوک تیز و استفاده از کفی طبی در افرادی که دارای صافی کف پا هستند.

وی همچنین در مورد درمان این اختلال گفت: در زمانی که رعایت عوامل پیشگیرانه مفید نبود و این اختلال دردناک و کج شستی زیاد از حد شد، جراحی تنها راه حل خواهد بود که در حال حاضر حدود 20 نوع روش مختلف جراحی وجود دارد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : فارس

مطالب پیشنهادی:
درد كف و پاشنه پا
راز سلامتی در کف پا
ورزش برای درد كف پا و پاشنه
حركاتی برای تقويت مچ پا +تصویر
توانبخشی در کشیدگی عضله ساق پا + تصویر