تخمدان ها اعضای تولید مثل زنانه هستند كه در حفره ی لگن واقع شده اند.
پزشكان همیشه قادر نیستند توضیح دهند كه چرا یك فرد به دام سرطان می افتد و فرد دیگری دچار سرطان نمی شود. با این وجود دانشمندان الگوی عمومی سرطان در جمعیت را بررسی كرده اند تا دریابند چه چیزهایی در اطراف ما و چه كارهایی در زندگی ما، ممكن است امكان ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

هر چیزی كه امكان ابتلای فرد به یك بیماری را افزایش دهد عامل خطر (Risk Factor) و هر چیزی كه امكان ابتلای فرد به یك بیماری را كاهش دهد عامل حفاظت كننده نامیده می شود بعضی از عوامل خطر مربوط به سرطان قابل اجتناب اند، اما بسیاری از آنها این گونه نیستند. برای مثال، اگر چه شما برای ترك سیگار حق انتخاب دارید، اما هیچ گونه انتخابی برای ژن هایی كه از والدین خود به ارث برده اید، ندارید هم كشیدن سیگار و هم ژن های خاص می توانند به عنوان عوامل خطر برای انواع خاصی از سرطان محسوب شوند، اما از بین این دو، تنها سیگار قابل اجتناب است.

پیشگیری به معنای اجتناب از عوامل خطر و افزایش عوامل محافظت كننده ی تحت كنترل است، به گونه ای كه امكان ابتلای به سرطان كاهش یابد. اگر چه از عوامل خطر زیادی می توان اجتناب كرد، اما مهم است به خاطر داشته باشیم كه اجتناب از عوامل خطر تضمین بر عدم ابتلا فرد به سرطان نیست. هم چنین، بسیاری از مردم با داشتن عامل خطر مشخصی برای سرطان، در واقعیت نسبت به عواملی كه می توانند باعث سرطان شوند، از دیگران حساس ترند. با پزشك خود در مورد روش های پیشگیری از سرطان كه ممكن است برای شما موثر باشد، مشورت كنید.

سرطان تخمدان را بشناسیم
تخمدان ها اعضای تولید مثل زنانه هستند كه در حفره ی لگن واقع شده اند. وظیفه آنها تولید هورمون های زنانه و نیز نگهداری تخمك هایی است كه در صورت لقاح با اسپرم (سلول تولید مثل مردانه) می توانند منجر به تشكیل جنین شوند. هر زن دو تخمدان دارد، یك عدد در هر طرف رحم. تومورهایی كمه در تخمدان ها یافت می شوند ممكن است ناشی از رشد غیر سلولی (كیست تخمدانی) یا از نوع سرطانی باشند كه امكان دارد به سایر نقاط بدن هم گسترش یابد.

در كشور آمریكا، تعداد زنانی كه در سال به علت سرطان تخمدان فوت می كنند، بیشتر از مجموع زنانی است كه به علت سرطان های دهانه ی رحم به رحم فوت می كنند. میزان امید به زندگی در این افراد پیشرفت زیادی نداشته است و نقش روش های غربالگری (شناسایی بیماران) در كاهش میزان مرگ اثبات نشده است.

پیشگیری از سرطان تخمدان
سرطان تخمدان در بعضی موارد می تواند با عوامل خطر شناخته شده ای مربوط باشد بسیاری از عوامل خطر قابل تغییرند اگر چه همگی آنها قابل اجتناب نیستند.

سن: خطر ابتلا به سرطان تخمدان با بالا رفتن سن بیشتر می شود.

قرص های جلوگیری از بارداری: مطالعات نشان می دهند كه استفاده از قرص های ضد بارداری ممكن است سبب كاهش ابتلا به سرطان تخمدان شود. هر چه یك فرد به مدت بیشتری از این قرص ها استفاده كند امكان ابتلا كمتر خواهد بود. این كاهش ابتلا ممكن است برای مدتی طولانی پس از قطع این قرص ها ادامه یابد.

حاملگی و شیردهی: امكان ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی كه حداقل یك فرزند دارند نسبت به زنانی كه فرزندی ندارند كمتر است. همچنین تحقیقات نشان داده است كه زنانی كه به نوزاد خود شیر می دهند كمتر در معرض خطر ابتلا هستند .

بستن لوله ها یا خارج كردن رحم: مطالعات نشان می دهد كه زنانی كه تحت عمل جراحی بستن لوله ها (عقیم سازی) یا خارج كردن رحم قرار گرفته اند، كمتر در معرض خطر سرطان تخمدان قرار دارند.

سابقه خانوادگی سرطان تخمدان: زنی كه مادر یا خواهر وی به سرطان تخمدان مبتلا شده اند، نسبت به سایرین بیشتر در معرض سرطان تخمدان است.

خارج كردن تخمدان ها به صورت احتیاطی و پیشگیری كننده
بعضی اوقات، زن هایی كه سابقه خانوادگی قابل توجهی از سرطان تخمدان دارند تصمیم می گیرند تا تخمدان های خود را به صورت احتیاطی خارج كنند. با این وجود هنوز ثابت نشده كه این عمل سبب گریز از خطر ابتلا به سرطان تخمدان شود و خارج كردن تخمدان ها خود می تواند منجر به اثرات ناخواسته شود. بحث دقیق در مورد سود و زیان های این روش، قبل از تصمیم گیری به انجام آن مهم است.

هورمون درمانی جایگزینی
هورمون درمانی جایگزینی ممكن است با افزایش احتمال خطر سرطان تخمدان در زنان یائسه همراه باشد. استفاده از داروهای القاء باروری با افزایش احتمال سرطان تخمدان همراه است. از سایر عوامل خطر برای این نوع سرطان می توان به رژیم پرچربی اشاره كرد.

توجه: این مطالب جنبه اطلاع رسانی دارد توصیه می شود با پزشك معالج خود مشورت نمایید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : نشریه دانستنی های سرطان

مطالب پیشنهادی:
علائم هشداردهنده سرطان تخمدان
بعد جدیدی از ارتباط چاقی با سرطان تخمدان
ارتباط مصرف قهوه با سرطان تخمدان
ارتباط تغذیه با کاهش ریسک سرطان تخمدان