قاعدگی طبیعی چه شرایطی دارد؟
هرگونه تغییری که در مقایسه با ماه‌های گذشته در سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد، مهم بوده و ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی زنانه باشد.
تمام خانم‌هایی که سن بلوغ را پشت‌سر گذاشته‌اند و هنوز به سنین یائسگی نرسیده‌اند، دوره قاعدگی را تجربه خواهند کرد و این یکی از ویژگی‌های طبیعی زنان بالغ به حساب می‌آید. با این وجود، خیلی از خانم‌ها بدرستی نمی‌دانند یک سیکل قاعدگی طبیعی چه شرایطی دارد و چه مشکلاتی می‌تواند نشانه خطری جدی باشد.

بعضی‌ها خونریزی شدید را علامت بیماری می‌دانند، در حالی که عده‌ای به‌طور طبیعی چنین وضعی را تجربه می‌کنند. گروه دیگری ممکن است از درد شدید قاعدگی شکایت کنند و بیماری خاصی را عامل بروز این دردها بدانند. برخی هم هستند که بدون هیچ درد و ناراحتی‌ای این دوره را طی می‌کنند و مشکلی با این قضیه ندارند.

بنابراین مهم‌ترین نکته‌ای که خانم‌ها باید به آن توجه داشته باشند، این است که سیکل قاعدگی برای هر فرد، ویژگی‌های خاص خودش را دارد و حتی ممکن است با دیگران تفاوت‌هایی داشته باشد، اما لازم است خانم‌ها بدانند منظور از سیکل قاعدگی طبیعی چیست و چطور می‌توان مطمئن بود دوره قاعدگی‌شان از نظر متخصصان سالم و بدون مشکل است.

منظور از قاعدگی طبیعی چیست؟
اولین سوالی که پس از سنین بلوغ ممکن است برای هر خانمی مطرح شود، در مورد ویژگی‌های قاعدگی طبیعی است؛ این‌که یک سیکل قاعدگی طبیعی چه معنایی دارد و چطور می‌توان مطمئن شد دوره قاعدگی فرد بدون مشکل سپری می‌شود؟
آن‌طور که دکتر رویا تقی‌پور در این ‌باره می‌گوید: تولید دوره‌ای و منظم هورمون‌ها، به دنبال رشد لایه پوشاننده داخل رحم و ریزش آن را سیکل قاعدگی می‌گویند. این پزشک متخصص بیماری‌های زنان و زایمان می‌افزاید: سیکلی که به‌طور منظم و با مدت زمانی مشخص در هر ماه تکرار می‌شود، سیکل قاعدگی طبیعی است که می‌تواند بدون درد یا همراه با درد قاعدگی باشد.
با وجود این وی تاکید می‌کند: مدت زمانی که سیکل قاعدگی ادامه پیدا می‌کند، میان افراد مختلف، متفاوت خواهد بود و حتی ممکن است در یک فرد نیز در سنین مختلف این زمان تغییر پیدا کند. زمان شروع دوره قاعدگی نیز باید منظم باشد، اما دو سه روز اختلاف هیچ مشکل و جای نگرانی ندارد.

بنابراین قاعدگی، اتفاقی طبیعی به حساب می‌آید که بروز هرگونه مشکلی در آن می‌تواند نشانه اختلالی در بدن خانم‌ها باشد.

این نشانه‌ها را جدی بگیرید
با این‌که قاعدگی اتفاقی طبیعی است و همه خانم‌ها این دوران را در طول زندگی‌شان تجربه خواهند کرد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که در صورت روبه‌رو شدن با آنها، لازم است با پزشک مشورت کنید و از بی‌خطر بودن این عوامل مطمئن شوید.

دکتر تقی‌پور با اشاره به این موضوع یادآور می‌شود: نامنظم شدن دوران قاعدگی، زیاد شدن میزان خونریزی و لکه‌بینی قبل از شروع قاعدگی یا پس از پایان یافتن آن می‌تواند نشان‌دهنده بروز مشکلی باشد که به بررسی و پیگیری دقیق‌تر نیاز دارد.
علاوه بر اینها، آن‌طور که این متخصص زنان و زایمان می‌گوید در صورتی که قاعدگی برای چند ماه اتفاق نیفتد نیز باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا چنین وضعی ممکن است به دلیل وجود کیست تخمدان ایجاد شده باشد یا حتی نشانه یائسگی زودرس باشد. بنابراین حتما در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کرده و نظر او را جویا شوید.

وی با تاکید بر این‌که میزان خونریزی و مدت زمان قاعدگی در افراد مختلف، با یکدیگر تفاوت خواهد داشت، ادامه می‌دهد: هر خانمی پس از گذشت چند ماه می‌تواند شرایط طبیعی قاعدگی خودش را مشخص کند و اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که قاعدگی در مقایسه با ماه‌های قبل، از حالت طبیعی خارج شده باشد. در این مواقع به توصیه دکتر تقی‌پور، حتما باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و پیگیری‌های لازم را انجام دهید؛ زیرا به گفته این متخصص زنان و زایمان، هرگونه تغییری که در مقایسه با ماه‌های گذشته در سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد، مهم بوده و ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری جدی زنانه باشد، به همین دلیل این موضوع حتما باید جدی گرفته شود.

خوب بخورید؛ درست ورزش کنید
ورزش کردن و پیروی از رژیم غذایی صحیح بر تمام جنبه‌های زندگی اثر می‌گذارد و برای همین کاملا طبیعی است که شرایط قاعدگی خانم‌ها را هم تغییر دهد. این تغییر تا جایی پیش می‌رود که حتی در مورد ورزشکاران حرفه‌ای ممکن است با قطع قاعدگی روبه‌رو شویم که به گفته دکتر تقی‌پور، اتفاق خوبی نیست و باعث می‌شود فرد بتدریج توده استخوانی‌اش را از دست بدهد. بنابراین نباید فراموش کنیم ورزش‌های سنگین از یک‌سو و بی‌تحرکی از سوی دیگر، می‌تواند بر وضع قاعدگی اثر بگذارد. وی با اشاره به این موضوع، ادامه می‌دهد: کسانی که هیچ فعالیت و تحرکی ندارند، دچار افزایش وزن و چاقی خواهند شد که چاقی هم یکی از عواملی است که می‌تواند بر سیکل قاعدگی و میزان خونریزی تاثیر بگذارد.
وی می‌افزاید: تغذیه نامناسب که منجر به چاقی و افزایش وزن می‌شود نیز می‌تواند به طور غیرمستقیم، وضع قاعدگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. از طرف دیگر، کسانی که بشدت لاغر هستند نیز باید به این موضوع توجه کنند که این وضع هم می‌تواند اختلالاتی را در سیکل قاعدگی ایجاد کند. بنابراین برای این‌که دوره قاعدگی بخوبی و با کمترین مشکل سپری شود، لازم است در طول زندگی از یک رژیم غذایی متعادل پیروی کرده و به اندازه کافی فعالیت و تحرک داشته باشید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : جام جم آنلاین

مطالب پیشنهادی:
9 دلیل برای طولانی بودن مدت قاعدگی
نشانگان پیش از قاعدگی و کاهش درد !!
برای بهبود دردهای قاعدگی از این گیاه استفاده کنید
اختلالات قاعدگی و درمانهای متفاوت
آیا ورزش کردن در دوران قاعدگی درست است؟