در ماه دوم بارداری حواستان به این موارد باشد
از آنجا كه در هفته ششم تا هفتم بارداری قلب تشكیل می‌شود، انجام سونوگرافی الزامی است 

نکاتی مهم در مورد ماه دوم بارداری

با وجود آنكه بعد از گذشت یك ماه از بارداری‌تان ممكن است ندانید كه در حال مادر شدن هستید، اما تغییراتی در همین مدت در شما ایجاد شده است؛ تغییرات بدنی، هورمونی، عاطفی و. . . كه شما را به سمت مادر شدن می‌برد.

بسیاری از خانم‌های باردار، با گذشت چهار هفته از حاملگی‌شان حالات مختلف جسمی و حتی روانی را تجربه می‌كنند كه انگیزه انجام تست بارداری را در آنها تقویت می‌كند. اگر شما هم با انجام چنین تستی فهمیده‌اید كه هشت ماه دیگر به دنیای مادران وارد می‌شوید، این مطلب را بخوانید. ما به شما می‌گوییم در ماه دوم بارداری حواس‌تان به چه چیزهایی باید باشد!

بیشتر بدانید : 7 زنگ خطر در اوایل بارداری

بیشتر بدانید : خرافات رایج درباره بارداری

 بدن‌ در دوران بارداری چه تغییری كرده؟

برخی تغییراتی كه در ماه دوم در بدن‌تان اتفاق می‌افتد با ماه اول مشابه است. شما همچنان ممكن است احساس خستگی، تهوع، سرگیجه، تكرر ادرار، ویار غذایی یا حتی نوسانات خلقی داشته باشید. خیلی از شما در طول دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی كه تجربه می‌كنید، سایز سینه‌های‌تان بزرگ‌تر می‌شود.

بهتر است بدانید كه در ماه دوم هم این اتفاق می‌افتد و حتی ممكن است دور هاله سینه تیره‌تر از قبل شود. بنابراین هروقت احساس كردید با لباس زیر قبلی راحت نیستید، وقت آن است كه سایز بزرگ بخرید.

یكی از ویژگی‌های بارداری حساسیت پوست است بنابراین باید در انتخاب لباس زیر دقت كافی داشته باشید تا پوست‌تان آسیب نبیند. علاوه بر تغییراتی كه از ماه قبل همراه خود دارید، ممكن است چند علامت دیگر نیز به آن اضافه شود كه برخی از آنها را با هم مرور می‌كنیم:

  •  ترشحات واژن‌ در این شرایط ممكن است به رنگ سفید و رقیق باشد. درست است كه این حالت در اغلب موارد طبیعی است اما اگر مقدار آن زیاد باشد باید حتما با پزشك مشورت كنید چون این احتمال وجود دارد كه دچار عفونت شده باشید.

  • افزایش سطح هورمون‌ها می‌تواند باعث بروز آكنه در شما شود یا برعكس موجب شود پوستی لطیف و نرم داشته باشید. ضمن آنكه موهای‌تان در این ماه شروع به پرپشت شدن كرده و خیلی از مواقع شما را ذوق‌زده می‌كند.

  • ممكن است در این ماه دچار گرفتگی بینی شوید.
  • باز به همان دلایل هورمونی لثه‌های شما نرم‌تر از سابق خواهد بود و به همین دلیل باید در حفظ بهداشت دهان و دندان بیشتر تلاش كنید.

  • در ماه دوم  این احتمال وجود دارد كه ترشح بزاق شما بیش از حد باشد. برای این موضوع هیچ راهكار درمانی خاصی وجود ندارد ولی بهتر است مصرف غذاهای‌ نشاسته‌ای را كمتر كنید.

  • در این ماه تخمدان همچنان به تولید پروژسترون ادامه می‌دهد كه برای حفظ بارداری ضروری است، همین باعث می‌شود مقدار گردش خون در بدن افزایش یاید و شما احساس گرمای بیشتری نسبت به قبل داشته باشید.

  • رحم شما در حال حاضر به اندازه یك پرتقال است و با اینكه جنین هم در حال حركت است، شما به اندازه كافی احساس راحتی خواهید كرد.


شكل خوابیدن‌ در بارداری
بارداری

دومین ماه بارداری ماهی است كه تازه خانم‌های باردار درباره علائم واقعی بارداری شروع به شكایت می‌كنند؛ علائمی مانند حالت تهوع، خستگی و حالاتی مانند این؛ اما این ماه مهم‌ترین زمان برای تمركز روی شكم‌تان است. اگر چه می‌دانید ارمغان بارداری داشتن شكمی بزرگ است اما بیشتر شما اطلاعی از شل شدن عضلات شكم‌تان ندارید. این شرایط باعث جدا شدن عضلات در طول دوران بارداری می‌شود كه نتیجه آن داشتن شكمی رگه‌رگه بعد از زایمان، كمردرد و ضعیف شدن لگن خاصره خواهد بود.

نگران نباشید، چون به راحتی می‌توانید با حركاتی كه انجام می‌دهید از این حالت پیشگیری كرده یا حداقل آن را ضعیف‌تر كنید. وقتی به پشت دراز می‌كشید قبل از بلند شدن حتما به یك طرف بچرخید و بعد بلند شوید. هنگام دراز كشیدن هم اول به پهلو دراز بكشید و بعد طاق‌باز شوید. هرگونه حركت كرانچ كه در باشگاه ورزشی انجام می‌دادید را حالا باید فراموش كنید. به جای آن تمركزتان را روی نشستن، ایستادن و به پهلو خوابیدن بدهید. البته در ماه دوم بارداری خبری از شكم برآمده نخواهد بود، اما اگر از همین ابتدا مراقبت‌های لازم را انجام دهید، مشكلی برای خود و جنین‌تان پیش نخواهد آمد.


بخور نخورهای ماه دوم بارداری

برای برخی افراد تهوع بخشی از بارداری محسوب می‌شود. اگر از ویار صبحگاهی رنج می‌برید این مسئله نه تنها صبح‌ها بلكه در طول روز هم ممكن است با شما همراه باشد اما به‌طور معمول بین هفته ششم تا شانزدهم برطرف می‌شود. بهتر است وعده‌های غذایی كم مانند كلوچه، میوه و. . . برای تسكین این حالت استفاده كنید.

  • وقت‌هایی كه قادر به خوردن هستید، تلاش كنید مواد مغذی بیشتری دریافت كنید، هر چند غذای مورد علاقه‌تان نباشد. دریافت پروتئین در هر وعده بیشتر از كربوهیدرات به كاهش تهوع كمك می‌كند.

  • میان وعده قبل از خواب بسیار كمك‌كننده است چون زمان شام تا صبحانه زیاد است و ممكن است قند خون افت پیدا كند برای همین وقتی بیدار می‌شوید احساس بیماری می‌كنید. سعی كنید مقداری وعده غذایی مخلوط از پروتئین و كربوهیدرات مانند كورنفلكس و شیر را قبل از خواب بخورید.

  • مصرف ویتامین B6 و استفاده از نمك كمتر می‌تواند به بهبود تهوع كمك كند. 100 تا 200 میلی‌گرم ویتامین B6 را به شكل پیرودوكسال پنج فسفات مصرف كنید؛ برای این كار كافی است برچسب مكملی را كه می‌خواهید مصرف كنید، بخوانید.

  • در این ماه استخوان‌های جنین شكل می‌گیرد و به همین دلیل می‌توانید روزی دو عدد بادام را كه منبع كلسیم است، پودر كرده و با شربت عسل مخلوط كنید و بخورید زیرا كلسیم‌سازی بالایی دارد.

  • امگا 3 چربی اشباع نشده‌ای است كه بدن قادر به تولید آن نیست اما برای داشتن سلامت جسمی و روانی به آن نیاز دارد. امگا3 در غذاهایی مانند دانه‌ها، ماهی و سبزی‌ها وجود دارد اما اغلب خانم‌ها مقدار كافی از آن را دریافت نمی‌كنند. جنین شما به امگا 3 نیاز دارد تا مغزش ساخته شود، شبكیه چشمش تشكیل شود و سیستم عصبی‌ او رشد كند.

    امگا 3 برای خودتان هم لازم است چون از زایمان زودرس‌تان جلوگیری می‌كند و خطر پره‌اكلامپسی (شرایطی كه با افزایش فشار خون و پروتئین ادرار همراه است) را كاهش داده و از افسردگی بعد از زایمان نیز پیشگیری می‌كند. اگر درباره میزان جیوه موجود در ماهی نگران هستید، می‌توانید این ماده را از منابع دیگر دریافت كنید. منابع غیر از ماهی، گردو، سبزی‌های با برگ تیره، روغن آفتابگردان و روغن كانولاست. مكمل‌هایی كه در این دوران استفاده می‌كنید هم امگا3 دارد.

  • اگر می‌خواهید قهوه بخورید مقدار آن نباید بیشتر از سه فنجان 150 میلی‌لیتری باشد.

 بیشتر بدانید : لیست ممنوعه غذایی زنان باردار

بیشتر بدانید : مهمترین مواد غذایی مورد نیاز خانم های باردار


از سقط نترسید
جنین در ماه دوم بارداری

بسیاری از خانم‌ها در این ماه ترس از سقط دارند. براساس آمار، 50 درصد از بارداری‌ها در ماه دوم به سقط می‌انجامد. به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها از بیان اینكه باردار هستند، اجتناب می‌كنند. دلایل زیادی برای سقط وجود دارد اما اغلب به دلیل مشكلات كرموزومی در ایجاد تخمك بارور این اتفاق می‌افتد كه از رشد طبیعی تخم پیشگیری می‌كند.

اولین علامت سقط خونریزی است مثل اینكه عادت ماهانه شده باشید. اگر این اتفاق افتاد یا حتی احساس تب، ضعف یا كمر درد كردید حتما باید با پزشك مشورت كنید اما همه این علائم به این معنا نیست كه شما حتما سقط را تجربه خواهید كرد چون گاهی لكه‌بینی به دلیل لانه‌گزینی بوده و كاملا طبیعی است.

بیشتر بدانید : چه عواملی موجب سقط جنین می شوند؟


این ماه، ماه آزمایش است

 دکتر نسرین زارع‌پور متخصص زنان و زایمان:

در ماه دوم شما اولین آزمایش‌ها را خواهید داشت. آزمایش ادرار و خون برای تایید بارداری، گروه خونی، غربالگری و شرایط خاصی كه می‌تواند حاملگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، به پزشك كمك می‌كند درباره دیابت، عفونت ادراری و سایر بیماری‌ها بررسی لازم را انجام دهد. در این ماه حتما باید فشار خون شما اندازه‌گیری شود چون اگر فشار بالا باشد می‌تواند برای ادامه بارداری خطرناك باشد. انجام معاینه لگنی برای تایید بارداری و ارزیابی استخوان لگن و انجام پاپ اسمیر برای رد اختلالات گردن رحم و تشخیص عفونت، یكی دیگر از كارهایی است كه پزشك انجام می‌دهد.

حواس‌تان باشد كه هر نوع مشكل كوچك را باید با پزشك مطرح كنید چون ممكن است نیاز به مداخله داشته باشد یا یك مورد طبیعی باشد كه ذهن‌تان را بیخود مشغول كرده است. یادتان باشد در یك ورقه تمام علائمی كه به نظرتان عجیب می‌رسد، بنویسید كه در ملاقات با پزشك مطرح كنید. اگر احساس كردید در این ماه دوست دارید خاك یا یخ بخورید، حتما با پزشك مشورت كنید چون ممكن است این حالت نشانه كم‌خونی باشد.


سونوگرافی لازم است
سونوگرافی ماه دوم بارداری

از آنجا كه در هفته ششم تا هفتم بارداری قلب تشكیل می‌شود، انجام سونوگرافی الزامی است چون باید مشخص شود که قلب جنین تشكیل شده است. برخی اوقات چون بارداری دیرتر اتفاق می‌افتد ممكن است در سونوگرافی اول قلب تشخیص داده نشده و باعث نگرانی شود. در این حالا بعد از یكی دو هفته دوباره باید سونوگرافی انجام شود تا بارداری سالم تایید شود.


بیشتر بدانید : خونریزی در دوران بارداری

بیشتر بدانید : ضربه در بارداری مساوی است با سقط‌جنین؟

بیشتر بدانید : مراحل رشد جنین در شکم مادر + عکس هر مرحله

بیشتر بدانید : آیا عطسه کردن در دوران بارداری خطرناک است؟

بیشتر بدانید : این مشاغل برای خانم های باردار ممنوع است

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : مجله سیب سبز