تست بارداری خانگی قابل اعتماد است؟
با قطع دوره‌های ماهانه و آغاز حالت تهوع، می‌توانید از این تست‌ها استفاده كنید اما خیلی عجله نكنید.

آمار نشان می‌دهد بیش از 2 میلیون تست بارداری در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این تست‌ها با اندازه‌گیری میزان نوعی هورمون‌ بارداری تا 99 درصد می‌توانند نشان دهند خانمی باردار است یا خیر. با توجه به كیفیتی كه این تست دارد، می‌توان آن را از روز اول عقب‌كرد پریود یا 3 روز قبل از آن استفاده كرد و جواب گرفت اما آیا می‌دانید این تست‌ها دقیقا چطور عمل می‌كنند و مناسب چه افرادی هستند؟

 

تست‌ها چطور كار می‌كنند؟

این تست‌ها می‌توانند وجود یك هورمون خاص بارداری به نام b-HCG را در ادرار تشخیص دهند. این هورمون در ابتدا توسط تخمك و سپس جفت ترشح می‌شود و وجود آن در ادرار نشانه بارداری است. به عبارت دیگر، این هورمون توسط سلول‌هایی كه در آینده جفت را تشكیل می‌دهند به محض اینكه رویان در جداره رحم جا گرفت، ترشح می‌شود. این هورمون در زنان غیرباردار وجود ندارد و 8 روز بعد از لقاح وجود آن قابل‌تشخیص است. میزان هورمون HCG هر 2 تا 3 روز دو برابر می‌شود و در هفته 12 بارداری به حداكثر خود یعنی به 7 می‌رسد. بعد از آن شروع به كاهش می‌كند و به دلیل همین پایین آمدن است كه حالت تهوع در 3 ماهه نخست بارداری كم‌كم متوقف می‌شود. با این حال حتی بعد از این مدت هم به كمك یك آزمایش خون یا ‌آزمایش ادرار می‌توان وجود آن را در خون تشخیص داد. وقتی تست بارداری را در ادرار قرار می‌دهید رنگ تست تغییر می‌كند و بر اساس دستورالعملی كه روی بسته درج شده، می‌توانید بفهمید تغییر رنگ نوار به چه معنی است. در صورتی كه به درستی از تست استفاده كنید و تستی كه تهیه كرده‌اید مربوط به كمپانی معتبری باشد، تا 99 درصد جواب آن صحیح است. در صورتی كه جواب تستی مثبت بود به یقین شما باردار هستید اما اگر جواب منفی بود ممكن است باردار نباشید یا اینكه پیش از موقع از تست استفاده كرده باشید پس بهتر است مدتی بعد دوباره آزمایش را تكرار كنید.

 

چه زمانی از تست بارداری استفاده كنیم؟

بهترین كار این است كه منتظر نمایان شدن علائم بارداری بنشینید! با قطع دوره‌های ماهانه و آغاز حالت تهوع، می‌توانید از این تست‌ها استفاده كنید اما خیلی عجله نكنید چون اگر پیش از موقع استفاده كنید، احتمال جواب منفی زیاد است. برخی از افراد بعد از رابطه زناشویی بدون پیشگیری از تست‌های بارداری استفاده می‌كنند تا مطمئن شوند باردار نیستند. در حالی كه این كار بی‌فایده است. بعد از اینكه لقاح صورت می‌گیرد، 6 تا 7 روز طول می‌كشد تا تخمك‌ بارورشده به رحم برسد و لانه‌گذاری كند و هورمون بارداری ترشح شود. حتی بعد از 6 تا 7 روز هم میزان این هورمون آنقدر نیست كه بارداری را نشان دهد. بعد از 10 روز كه از لقاح گذشت و هورمون به اندازه كافی ترشح شد، می‌توانید از تست‌های بارداری برای تشخیص اینكه باردار هستید یا خیر استفاده كنید.

توجه: بعد از سقط جنین یا كورتاژ تا هفته‌ها میزان این هورمون بالا می‌ماند و تست‌های بارداری ممكن است جواب مثبت را نشان دهند. پس مراقب باشید این جواب مثبت می‌تواند هم نشانه بارداری مجدد شما باشد هم به اشتباه به دلیل بالا بودن هورمون در اثر سقط قبلی.

 

چطور از تست بارداری استفاده كنیم؟

تست‌های بارداری حاوی پادتن‌هایی هستند كه در مواجهه با هورمون بارداری عكس‌العمل‌ نشان می‌دهند. یك خط آبی یا دو خط قرمز یا... می‌تواند نشانه باردار بودن یا نبودن شما باشد. از آنجا كه این علائم باتوجه به مارك تست متفاوت است، بهترین كار مطالعه دستورالعمل قیدشده روی جعبه تست است. در حال حاضر حتی تست‌هایی وارد بازار شده‌اند كه می‌توانند تاریخ بارداری شما را هم مشخص كنند. روی اكثر تست‌های بارداری در مورد زمانی كه در طول روز باید مورد استفاده قرار گیرند، مطلبی درج نشده در طول شبانه روز گاهی میزان هورمون در ادرار بسیار زیاد است و در صورتی كه باردار باشید احتمال دیدن جواب مثبت بیشتر است. خوردن مایعات زیاد قبل از انجام تست سبب رقیق شدن ادرار می‌شود و در این حالت ممكن است جواب تست درست نباشد.

 

آیا قابل اطمینان هستند؟

همان‌طور كه پیش از این نیز به آن اشاره كردیم، جواب مثبت این تست‌ها تا 99 درصد قابل‌اطمینان است. اما اگر جواب منفی دیدید و حس می‌كنید احتمال دارد باردار باشید می‌توانید یك آزمایش خون هم بدهید. میزان هورمون بارداری در خون بیش از ادرار است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت