در آرایشگاه‌ها با چه خطراتی مواجه‌اید؟
هرچند بسیاری از خدمات آرایشی و زیبایی که در آرایشگا‌ه‌ها ارائه می‌شود، غیرقانونی نیست، اما...

این روزها آرایشگاه‌ها تقریبا همه نوع خدمات زیبایی را به مشتریانشان ارائه می‌دهند؛ از کارهای معمولی مثل کوتاهی مو، اصلاح و رنگ کردن موها گرفته تا خدمات دیگری شامل تاتو، اکستنشن مو، کاشت ناخن، مژه، انواع و اقسام هایلایت‌ها و... که نه‌تنها آسیب‌رسان هستند بلکه گاهی اوقات عوارض جبران‌ناپذیری دارند و سلامت فرد را به خطر می‌اندازند. آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که در آرایشگاه‌ها با چه خطراتی مواجه‌اید و سراغ چه کارهایی نباید بروید؟ هرچند بسیاری از خدمات آرایشی و زیبایی که در آرایشگا‌ه‌ها ارائه می‌شود، غیرقانونی نیست، اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این خدمات از سوی افراد غیرحرفه‌ای انجام می‌شود و سلامت مشتری را به خطر می‌اندازند یا جزو خدماتی به حساب می‌آیند که فقط جنبه زیبایی دارند و مثل دکلره، کاشت مژه و ناخن، اکستنشن و... آسیب زیادی به موها و مژه و ناخن وارد می‌کنند.

 

وقتی دکلره موهایتان را می‌سوزاند

بدون شک رنگ مو در زیبایی چهره نقش مهمی‌ دارد، اما آنچه که از سوی بسیاری از خانم‌ها نادیده گرفته می‌شود، استفاده مداوم از انواع و اقسام رنگ‌های شیمیایی و از همه مهم‌تر خطر دکلره کردن موهاست. کم نیستند خانم‌هایی که یک تا دو ماه یکبار به آرایشگاه مراجعه می‌کنند تا رنگ موهایشان را تغییر بدهند و همین دکلره کردن‌های مداوم، موهایشان را از بین می‌برد.

دکتر فریده مهتی‌پور، متخصص پوست و مو می‌گوید: شاید با یک یا دو بار دکلره کردن متوجه آسیب‌های مو نشوید و فقط موها کمی‌ خشک شوند، اما با تکرار این کار عوارضی مثل موخوره، ریزش مو، وز شدن و بی‌حالتی و کدر شدن موها، کاهش رشد موها و... ایجاد می‌شود و چاره‌ای جز کوتاه کردنشان ندارید. البته خیلی‌ها فکر می‌کنند با کراتینه کردن از شر این عوارض خلاص می‌شوند در حالی که فقط ظاهر موها برای چند ماه تغییر می‌کند، اما بعد از گذشت زمان همه چیز به حالت اول برمی‌گردد و همچنان موهای سالمی ‌نخواهید داشت.

 

از کاشت ناخن تا قارچ

بدون شک داشتن ناخن‌های بلند و یکدست یکی از معیارهای زیبایی خانم‌هاست، اما خیلی‌ها از داشتن چنین ناخن‌هایی محرومند چون ناخن‌هایشان رشد خوبی ندارد و بعد از کمی ‌بلند شدن می‌شکند یا این‌ که با وجود جنس خوب، ناخن‌ها هنگام انجام کارهای خانه آسیب می‌بیند. به همین دلیل هم بسیاری سراغ گزینه کاشت ناخن می‌روند. در این روش بعد از تراشیدن قسمت سطحی ناخن با سوهان برقی، آرایشگر مواد مخصوصی مشابه جنس ناخن را روی آن قرار می‌دهد و به این ترتیب مقاومت ناخن‌ها افزایش پیدا می‌کند و براحتی نمی‌شکند و هر 20 تا 30 روز یکبار به ترمیم نیاز دارد.

به گفته دکتر مهتی پور زخم شدن گوشه ناخن به دلیل سوهان کشی و بروز التهاب و عفونت، ایجاد قارچ روی ناخن به دلیل عدم تبادل هوا، تغییر شکل و از بین رفتن صفحه ناخن، خط‌خط شدن و خرد شدن ناخن، تغییر رنگ ناخن، اگزما و... از جمله مهم‌ترین عوارض کاشت ناخن است، اما در صورتی که همچنان اصرار به کاشت ناخن یا ترمیم آنها دارید، توصیه می‌شود هر 3 تا 4 ماه یک بار کاشت را بردارید و اجازه دهید تا ناخن‌های طبیعی‌تان در معرض هوا قرار بگیرند.

 

چرا اکستنشن آسیب‌رسان است؟

تا مدت‌ها پیش داشتن موهای بلند و سالم کار راحتی نبود و خانم‌ها سال‌ها منتظر می‌ماندند تا موهایشان بلند شود، اما این روزها با صرف هزینه یک تا پنج میلیون تومانی می‌توان صاحب موهایی بلند، خوش حالت، خوش رنگ و پرپشت شد. در واقع اکستنشن یا همان اضافه کردن مو به موهای طبیعی افراد روشی است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده و هر روز هم بین خانم‌ها محبوب‌تر می‌شود. به طور کلی از دو نوع مو برای این کار استفاده می‌شود؛ موهای طبیعی که گرانقیمت‌تر است و موهای مصنوعی که بسته به کیفیت‌شان قیمت‌های متفاوتی دارند. همچنین روش‌های مختلفی برای اتصال این موها وجود دارد که به رینگ، مهره، لاینی، دوخت و از همه جدیدتر لیزر معروفند. هر چند هر کدام از این روش‌ها محاسن و معایب خود را دارند، اما به گفته دکتر مهتی‌پور، هر چه طول موها و تعدادشان بیشتر باشد به واسطه وزن بالای آنها فشار بیشتری هم به پوست سرتان وارد می‌شود و این فشار و کشیدگی خطر ریزش موهای طبیعی و کم‌پشت شدن آنها را به همراه دارد. بعضی افراد هم به دلیل کشش زیاد موها دچار سردردهای شدید می‌شوند. همچنین احتمال نازک‌شدن و ریزش مو، پوسیدگی و آسیب موها در همه روش‌های اکستنشن مشترک است و فقط شدت آسیب‌ها متفاوت خواهد بود. از طرفی در بهترین حالت ممکن است موها هر 4 تا 5 ماه یک بار نیاز به ترمیم داشته باشد و اگر در طول این مدت از آنها درست مراقبت نشود (مثلا برس زدن‌های روزانه با برس مخصوص، بافتن موها پیش از خواب، استفاده نکردن از تافت و حالت‌دهنده‌ها، کاهش دفعات استفاده از سشوار، اتو، بابلیس و...) موها بشدت به هم گره می‌خورند و تنها راه‌حل موجود کوتاه کردن آنهاست.

 

بلایی که کاشت مژه سرتان می‌آورد

برای خیلی‌ها استفاده از فرمژه و ریمل‌های حجم‌دهنده، پرپشت‌کننده و... بهترین روش برای زیباتر کردن مژه‌ها است، اما کم نیستند افرادی که با کاشت یا اکستنشن مژه به این هدف می‌رسند. در این روش‌ها مژه‌هایی از جنس طبیعی و مصنوعی ـ که نوع مصنوعی آن قیمت پایین‌تری دارد و آلرژی‌زاتر است ـ به صورت تکی یا شاخه‌ای بسته به انتخاب مشتری بین مژه‌های پلک بالا با چسب مخصوص چسبانده می‌شوند و به این ترتیب دیگر نیازی به استفاده از ریمل یا خط چشم نیست. البته این فقط یک روی ماجراست چراکه به گفته دکتر مهتی‌پور در بهترین حالت ممکن بعد از گذشت 3 ماه تا یکسال شاهد ریزش مژه‌هایتان ‌می‌شوید. همچنین چسب استفاده شده در کاشت مژه می‌تواند آلرژی‌زا باشد و عوارضی مثل سوزش، خارش، تورم پلک‌ها، قرمزی چشم و عفونت شدید ایجاد کند. از همه مهم‌تر انجام کاشت مژه از سوی افراد غیرحرفه‌ای است که عوارض خطرناکی را به همراه دارد. مثلا ممکن است مژه‌های پلک بالا و پایین به هم چسبیده شوند. همچنین استفاده از چسب زیاد باعث چسبیده شدن همه مژه‌ها به هم شده و در نتیجه مژه‌های طبیعی با کوچک‌ترین اشاره کنده خواهند شد. ورود چسب به چشم هم بشدت خطرناک است و علاوه بر ایجاد واکنش‌های آلرژیک و عفونت می‌تواند منجر به نابینایی شود. از طرفی چسب مخصوصی که در کاشت مژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، گازی تولید می‌کند که هنگام کار باعث سوزش چشم‌ها و اشک ریزش می‌شود و مهم‌تر این‌که سرطان‌زاست.

 

تاتو و یک عمر پشیمانی

احتمالا شما هم اسم هاشور یا تاتوی کرکی را شنیده‌اید؛ روش‌های جدید تاتوی ابرو که با دستگاه میکروپیگمنشن انجام می‌شود. اگر این کار از سوی افراد متخصص و آموزش دیده انجام شود ابروها ظاهری طبیعی پیدا می‌کنند و فقط نواقص‌شان برطرف می‌شود چون خطوطی شبیه موی طبیعی بین ابروها به وجود می‌آید، اما به گفته دکتر فریده مهتی‌پور بسیاری از این تاتوها از سوی افراد غیرحرفه‌ای و با دستگاه‌های قدیمی انجام می‌شود که احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک را بشدت افزایش می‌دهند؛ علاوه بر این‌که ظاهر غیرطبیعی ابروها تناسب و زیبایی چهره را به هم می‌ریزد. همچنین تاتو کردن عوارضی جدی مثل ایجاد گوشت اضافی، انتقال عفونت‌هایی مانند ایدز، هپاتیت، سل، تبخال، تغییر رنگ پوست و... را به همراه دارد. حتی بسیاری از آرایشگران ادعا می‌کنند که قادر به پاک کردن تاتو هستند در حالی که برای از بین بردن انواع تاتو فقط لیزر موثر است و همیشه هم این احتمال وجود دارد که به واسطه عمق تاتو و رنگ استفاده شده فرد پاسخ مناسبی نگیرد. پس پاک کردن تاتو در آرایشگاه یک دروغ بزرگ است و شاید به کمک رنگ‌های خنثی‌کننده تاتو کمرنگ شود، اما کاملا از بین نمی‌رود. از طرفی بسیاری از خانم‌ها برای این ‌که خودشان را از آرایش چشم راحت کنند، تصمیم می‌گیرند خط چشم تاتو کنند در حالی که این کار عوارض زیادی در پی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به آسیب بافت‌های چشمی، پارگی پلک، صدمات جبران‌ناپذیر به کره چشم، حساسیت‌های شدید چشمی همراه با خارش و قرمزی و التهاب و تورم و عفونت اشاره کرد که گاهی نیاز به درمان‌های طولانی‌مدت دارد و متاسفانه بعضی اوقات به نابینایی فرد منجر خواهد شد.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : روزنامه جام جم