پیش‌شرط‌ های بارداری را بدانید
در دوره مصرف برخی داروها حتی داروهای مربوط به قطع ریزش مو، باردار شدن ممنوع است.

خانم‌ها باید قبل از قطع پیشگیری و اقدام به بارداری برای مشاوره به متخصص زنان مراجعه کنند. مصرف مکمل اسید‌فولیک 3 ماه قبل از بارداری ضروری است و احتمال بروز نقص را در جنین کاهش می‌دهد.

اگر خانمی به بیماری خاصی مبتلاست؛ مثلا دچار فقر آهن، پرفشاری خون، دیابت یا اختلال تیرویید است، باید قبل از باردار شدن، بیماری‌ زمینه‌ای خود را درمان یا کنترل کند. خانم‌ها باید از نظر مشکلات و اختلال‌های روانی نیز بررسی شوند و در صورت وجود علائم افسردگی، تحت درمان قرار گیرند. خانم‌هایی که اضافه وزن بالایی دارند هم باید ابتدا وزنشان را به حد طبیعی برسانند تا احتمال ابتلا به فشار خون بالا و مسمومیت بارداری در آنها کم شود. خانم‌هایی که دچار کمبود وزن هستند هم معمولا دچار اختلال قاعددگی می‌شوند و ممکن است چند ماه خونریزی ماهانه نداشته باشند. برای مرتب شدن چرخه‌ها و تخمک‌گذاری نیز این خانم‌ها باید وزن اضافه کنند. خانم‌هایی که خودشان یا همسرشان از داروهای خاصی استفاده می‌کنند، باید توجه داشته باشند که این موضوع را با متخصص زنان در میان بگذارند. در دوره مصرف برخی داروها حتی داروهای مربوط به قطع ریزش مو، باردار شدن ممنوع است.

قطع خودسرانه دارو را هم اصلا توصیه نمی‌کنم زیرا می‌تواند باعث عود بیماری شود و ادامه دادن مصرف ممکن است روی جنین اثر منفی داشته باشد. این خانم‌ها باید به متخصص زنان و متخصصی که زیر نظر او هستند، مراجعه کنند و موضوع را در میان بگذارند تا دوز داروی مصرفی‌شان را تغییر دهد. مشاوره با دندان‌پزشک و متخصص قلب، معاینه دهانه رحم و سونوگرافی رحم نیز قبل از بارداری لازم است. اگر هم خانمی دچار عفونت‌های دستگاه تناسلی، پولیپ یا خونریزی نامرتب است ابتدا باید آن را درمان کند. آزمایش‌هایی نیز قبل از بارداری درخواست می‌شود تا هر گونه مشکل هورمونی یا کمبود ریزمغذی‌ها مشخص شود. در صورتی که خانمی واکسن سرخجه نزده باشد، قبل از بارداری باید آن را تزریق کند. آقایان اگر دچار بیماری خاصی نباشند یا سابقه ناتوانی جنسی نداشته باشند، به آزمایش خاصی نیاز ندارند و فقط اگر بیش از 6 ماه تا یک سال از رابطه زناشویی محافظت‌نشده مداوم‌شان گذشته باشد و خانم باردار نشده باشد، نیاز به بررسی خواهد بود.

دکتر زهرا رضایی، متخصص زنان و زایمان، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : هفته نامه سلامت