مراقب میزان مصرف مکمل آهن هستید؟
مصرف مکمل‌های حاوی آهن همانطور که می‌توانند فایده داشته باشند و از کم‌خونی پیشگیری کنند، گاهی زیان‌آورند و ایجاد عوارض می‌کنند.

میزان مصرف مکمل آهن

از آن جا که خانم‌ها و دخترخانم‌ها شنیده‌اند که مصرف مکمل آهن برایشان مفید است و از کم‌خونی در آن ها جلوگیری می‌کند، خیلی از وقت ها بدون مشورت ممکن است اقدام به مصرف زیاد از حد قرص آهن کنند. درحالی که مصرف مکمل آهن باید طبق اصول انجام شود.

 

کمبود آهن را ساده نگیرید!

بررسی یک پیام وایبری: آهن موجب آلزایمر می شود

 

دکتر زویا طاوسیان نوشت: خانم جوان 25ساله از ریزش مو و خونریزی شدید در دوران عادت ماهانه‌اش شکایت دارد: خانم دکتر، ریزش مو که کلافه‌ام کرده. الان چند سالی هست که درگیرش هستم. خیلی موهام می‌ریزه. از این محلول‌ها هم به موهام می‌زنم اما فایده نداره. من فکر می‌کنم که به خاطر کم‌خونی اینقدر ریزش مو دارم. چون که خونریزی‌های ماهانه‌ام خیلی شدیده.
می‌پرسم: خونریزی‌هاتون چند روز طول می‌کشه؟
-‌ دوره پریودم هفت روزه‌س. سه روز اولش خونریزی‌ام زیاده. روزی 4-3 تا پد مصرف می‌کنم. روزهای بعدی کم می‌شه.
-‌ پریودهاتون منظمه یا به هم نزدیکه؟
می‌گوید: خوبه، معمولاً هر 27 روز یک بار پریود می‌شم. اما به خاطر این ریزش مو و خونریزی زیاد الان سه ساله که دارم قرص آهن مصرف می‌کنم. با این که این همه قرص آهن می‌خورم، اصلاً ریزش موهام کم نشده. نمی‌دونم چه کار کنم؟
- آزمایش خون جدید انجام دادید؟
-‌ بله، اتفاقاً همراهمه. هنوز به هیچ دکتری نشون ندادم.
جواب آزمایش را به سویم گرفت.
در آزمایش خونی که این خانم انجام داده بود. نه تنها نشانی از کم‌خونی وجود نداشت که میزان هموگلوبین از حالت عادی بیشتر و در حد 15.5 بود. ذخایر آهن هم که با فریتین نشان داده می‌شود در حد 90 بود.
پرسیدم: آهن چقدر مصرف می‌کنید؟
-‌ الان روزی دو تا قرص می‌خورم. اما ریزش موهام خوب نمی‌شه که نمی‌شه.
به آزمایش اشاره می‌کنم و می‌گویم: شما باید مصرف مکمل آهن را قطع کنید. ریزش موی شما شاید علت دیگری دارد. هرچه باشد از کم خونی نیست. اگر همین طور به مصرف آهن ادامه دهید دچار عوارض <بیش‌بود> آن در بدن می‌شین.

متأسفانه از آن جا که خانم‌ها و دخترخانم‌ها شنیده‌اند که مصرف مکمل آهن برایشان مفید است و از کم‌خونی در آن ها جلوگیری می‌کند، خیلی از وقت ها بدون مشورت ممکن است اقدام به مصرف زیاد از حد قرص آهن کنند. درحالی که مصرف مکمل آهن باید طبق اصول انجام شود. البته با توجه به این که میزان شیوع کم‌خونی در جامعه ما بالاست، در سنین باروری که خانم‌ها دچار خونریزی ماهانه هستند منطقی است که پیشنهاد کنیم دخترخانم‌ها و خانم‌ها قرص آهن ساده را هفته‌ای یکی دو بار استفاده کنند. اما اگر بخواهند مکمل را بیش از این مقدار مصرف کنند یا خونریزی‌های ماهانه کمتر از حد معمول داشته باشند، حتماً باید در مصرف قرص آهن احتیاط شود. توصیه می‌کنیم در این گونه موارد با پزشک مشورت کنند. یک آزمایش خون ساده و اولیه مشخص‌کننده بسیاری از شرایط است. مقدار هموگلوبین و همین طور میزان فریتین راهنمای ما در جهت تجویز مکمل آهن و مقدار آن است. بعضی از خانم‌ها عادت کرده‌اند همه مشکلات خود را از قبیل ریزش مو، سرگیجه، سردرد و خستگی از چشم خونریزی‌های دوران قاعدگی و کمبود آهن ببینند. بنابراین به طور حریصانه‌ای سراغ مکمل‌ها می‌روند که این اشتباه محض است. مصرف مکمل‌های حاوی آهن همانطور که می‌توانند فایده داشته باشند و از کم‌خونی پیشگیری کنند، گاهی زیان‌آورند و ایجاد عوارض می‌کنند. پس مواظب میزان مصرف مکمل آهن باشید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ویژه نامه ایران بانو ضمیمه روزنامه ایران