پیشگیری از یک معضل زنانه: سندرم پیش از قاعدگی
آمارها نشان می دهند 40 تا 60 درصد زنان در سنین باروری از سندرم پیش از قاعدگی رنج می برند که چند روز قبل از شروع قاعدگی آغاز می شود و معمولا تا روزهای ابتدایی قاعدگی ادامه دارد.

پیشگیری و کنترل سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

سندرم پیش از قاعدگی یکی از اختلالات شایع در میان زنان جوان است. تحقیقات اخیر در آمریکا نشان می دهند که کلسیم و ویتامین D نقش قابل ملاحظه ای در پیشگیری و کنترل علایم این سندرم دارند.

برای انجام این تحقیق 3000 زن مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان داد رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D در کاهش علایم این سندرم موثر است. زنانی که در رژیم غذایی خود به مقدار کافی از غذاهای حاوی کلسیم مانند لبنیات و همچنین جوانه‌ها و کلم بروکلی استفاده می‌کردند، دچار کمترین میزان علایم این سندرم می‌شدند. متخصصان معتقدند دلیل این اثر نقش کلسیم در افزایش سطح استروژن و در عین حال کاهش پروژسترون است.

آمارها نشان می دهند 40 تا 60 درصد زنان در سنین باروری از این سندرم رنج می برند. این اختلال معمولا چند روز قبل از شروع قاعدگی آغاز می شود و معمولا تا روزهای ابتدایی قاعدگی ادامه دارد. شایع‌ترین علایم و نشانه‌های این سندرم عبارتند از: دل درد، اختلالات خلق و خو، تحریک پذیری، تنش، سردرد، افزایش یا کاهش اشتها، تپش قلب، ضعف، سرگیجه، ورم دست و پا، تورم و حساسیت سینه ها، میل شدید به شیرینی‌جات، احساس ورم و نفخ شکم، افسردگی، ضعف حافظه و بی خوابی.

برخی متخصصان معتقدند در موارد شدید این سندرم می توان از مکمل های کلسیم و ویتامین D برای کاهش علایم استفاده کرد.

این تحقیق همچنین نشان داد رژیم غذایی اغلب مبتلایان به این سندرم شامل غذاهای آماده، غذاهای چرب و مواد کافئین دار  است و این زنان کمتر به سراغ غذاهای طبیعی و سالم می‌روند. همبرگر، سیب‌زمینی سرخ کرده، چیپس، نوشابه‌های گازدار، انواع بیسکوییت و شیرینی‌جات و بخصوص شکلات غذاهای پرمصرف این زنان بود.

 
اگر به این سندرم مبتلا هستید، موارد زیر را رعایت کنید:

1- سالم غذا بخوريد. تغذيه مناسب همراه با کاهش مصرف چربی ها پس از تخمک گذاری (14 روز قبل از شروع قاعدگی) اهميت زيادی دارد. بيش از 4 تا 5 ساعت گرسنه نمانيد، تنظیم قندخون به کاهش علایم کمک می کند.

2- تا جایی که ممکن است، مصرف قندهای ساده را کاهش دهيد. از مصرف آبنبات، شکلات، شيرينی و بستنی خودداری کنيد و در عوض ميوه های تازه بيشتر بخوريد.

3- مصرف نمک را به شدت کاهش دهید. از آنجا که نمک سبب احتباس آب در بدن می شود، با کاهش نمک، ورم کاهش می يابد. پس به غذای خود نمک نزنيد و از  مصرف چیپس، فست فودها و گوشت های فرآوری شده شده بپرهیزید.

4- در صورت لزوم از مکمل ها استفاده کنيد. در صورتی که کم خونی دارید، تحت نظر پزشک از مکمل های لازم استفاده کنید.

5- سبوس را به برنامه غذايی خود اضافه کنید. بعضی از خانم ها در طول دوره قاعدگی دچار يبوست می شوند. سبوس سرشار از فیبر است و از یبوست پیشگیری می کند. میوه ها و سبزیجات نیز سرشار از فیبر هستند.

6- مصرف کافئين را کاهش دهيد. کافئين در قهوه، چای، کولا و شکلات موجود است. کافئین علایم سندرم پیش از قاعدگی را تشدید می کند.

7- به طور منظم ورزش کنيد. نيم ساعت فعاليت بدنی  راه خوبی است تا احساس طراوت کنيد.

8- استرس خود را مدیریت کنید. روش های کنترل و کاهش استرس را بیاموزید.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ