مصرف سویا راه حل باروری برای مبتلایان به کیست تخمدان
یکی از عوامل ناباروری در خانم ها ابتلا به نوعی بیماری به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد که البته می توان آن را درمان کرد.

علت بروز بیماری سندرم پلی کیستیک

بیماری سندرم پلی کیستیک ناشی از بهم خوردن تعادل هورمون های جنسی در بدن خانم ها می باشد که باعث آزاد نشدن تخمک ها از تخمدان ها در دوران قاعدگی می باشد. در واقع، محبوس شدن تخمک ها در داخل تخمدان باعث به هم چسبیدن سلول های جنسی (تخمک ها) به هم می شود. به همین دلیل به این عارضه سندرم پلی کیستیک تخمدان می گویند.

 

نشانه بروز سندرم پلی کیستیک

در این سندرم، نظم دوران قاعدگی در خانم ها نامنظم می شود. به طوری که خانم مبتلا ممکن است حداکثر در طول سال 9 بار دوره عادت ماهیانه را تجربه کند.

 

آیا سندرم پلی کیستیک تخمدان خطرناک است؟

وجود تخمدان حاوی کیست (توده های سلولی) به خودی خود خطرناک نیست، اما از دیدگاه متخصصان زنان، وجود تخمدان پلی کیستیک پیشرفته می تواند باعث ناباروری و یا باروری با مشکل باشد.

 

تاثیر سندرم پلی کیستیک تخمدان بر سلامت کلی بدن

در واقع به هم خوردن نظم هورمون های جنسی در خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند باعث بهم خوردن تعادل هورمونی کل بدن شود.

 

 علائم مهم سندرم پلی کیستیک تخمدان

نشانه های بارز این سندرم اضافه وزن و چاقی می باشد. به علاوه این که به خاطر آنکه ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون تنظیم نمی باشد، بروز لک، آکنه و رویش موهای زائد بر روی بدن هم در مبتلایان به این سندرم زیاد می باشد.

 

راه درمان سندرم پلی کیستیک تخمدان

به نظر متخصصان زنان، اولین قدم برای درمان این عارضه توجه به دو نکته مهم می باشد. نکته اول، کاهش وزن و نکته دوم توجه به رژیم غذایی مناسب.

 

کاهش وزن عامل باروری خانم های مبتلا به سندرم پلی کیستیک

مطالعات محققان در زمینه علوم باروری نشان داده خانم هایی که سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولی دارند و به طور نامنظم در طول سال عادت ماهیانه می شوند، می توانند با کاهش 2/5 تا 5 کیلوگرم از وزن خود، قدرت باروری خود را افزایش دهند و در بسیاری از موارد این کاهش وزن می تواند منجر به تجربه باروری در این افراد شود. البته تنها کاهش وزن مربوط به افراد چاق یا دچار اضافه وزن مبتلا به این سندرم نمی شود. مطالعات علمی نشان داده خانم های مبتلا به تخمدان پلی کیستیک با وزن طبیعی هم در صورتی که وزن خود را کاهش دهند، می توانند شانس باروری را در خود افزایش دهند.

 

رعایت برخی نکات غذایی برای بالا بردن شانس باروری

متخصصان علوم تغذیه معتقدند که خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک حتما باید از رژیم غذایی خاصی پیروی کنند. در این رژیم غذایی باید مصرف مواد غذایی کربوهیدراته کم و دریافت سویا و مواد حاوی سویا بیشتر باشد.

 

نکته اول - دریافت محدود مواد شیرین و شیرینی، نان و برنج

اولین نکته ای که خانمهای مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک باید توجه نمایند، محدود کردن مواد غذایی شیرین و مواد نشاسته ای مانند نان و برنج می باشد. در این زمینه مشخص شده که جایگزین کردن میوه ها، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای و غلات کامل به جای انواع شیرینی ها و مواد شیرین و نان های فانتزی و بدون سبوس می تواند سیر بهبودی و امکان باروری را در این سندرم موجب شود.

 

نکته دوم - بالا بردن مصرف سویا و محصولات مشتق شده از سویا

از آنجایی که سویا حاوی نوعی استروژن گیاهی است. مصرف آن به شکل آجیل سویا، توفو یا دانه سویا می تواند با کنترل استروژن در بدن، مشکلات مرتبط با این سندرم را بهبود داده و به تدریج باعث نظم در عملکرد تخمدان ها در جهت ایجاد باروری مناسب شود.

 

نکته سوم - مصرف منظم سبزی های تازه

خوردن برخی سبزی ها مانند کلم، کلم بروکلی ، قارچ و برگ های شلغم می توانند در کنترل ترشح هورمون های استروژن موثر بوده و از بروز شرایط حاد سندرم تخمدان پلی کیستیک جلوگیری نمایند.

 

نکته چهارم - خوردن حداقل یک تا دو بار ماهی های چرب در هفته

ماهی های چرب بخصوص ماهی سالمون از جمله ماهی هایی هستند که مصرف آنها می تواند با تنظیم ترشح هورمون های جنسی، شانس باروری را در فرد مبتلا به سندرم پلی کیستیک افزایش دهد.

 

نکته پنجم - خوردن دانه یا روغن کنجد

کنجد بهترین دانه روغنی می باشد که به خانم های مبتلا به این سندرم می توان توصیه کرد. در واقع مصرف کنجد به صورت دانه و یا روغن در طبخ غذا می تواند در مرحله اول مانع از بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک شود و در مرحله دوم از پیشرفت این سندرم جلوگیری نماید.

 

نیاز به مصرف مکمل غذایی خاص

اگرچه با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که در آن از مواد غذایی ذکر شده حتما استفاده شده باشد در کنار کم کردن 3 تا 4 کیلوگرم وزن می توان امیدوار بود که وضعیت سندرم مذکور بهبود می یابد و خانم مبتلا آماده برای باروری می شود، اما در برخی موارد مصرف مکمل های ویتامینی مانند ویتامینD3 و اسیدفولیک برای بالا بردن شانس باروری به این خانم ها توصیه می شود. اما لزوم مصرف این مکمل ها و مقدار نیاز به مصرف آن را حتما باید پزشک معالج مشخص نماید.

 

سخن آخر

اگر خانمی مبتلا به سندرم پلی کیستیک می باشد. در درجه اول باید وزن خود را کاهش دهد. در درجه دوم از مواد غذایی با حجم موا مغذی بالا مانند ماهی، سویا و نان های کامل و سبوس دار و انواع سبزی ها و میوه های تازه استفاده نماید. در درجه سوم هم در صورت نیاز از مکمل های غذایی ویتامین D3 و اسید فولیک البته زیر نظر پزشک بهره مند شود.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ