ورزش کگل، بسیار موثر، بسیار ساده، قابل انجام در هر موقعیت
اگر شما میخواهید ورزش کگل Kegel را به سادگی فرا بگیرید و بدرستی انجام دهید، به جای مناسبی آمده اید. ما سعی کرده ایم، بصورتی بسیار مختصر و مفید این ورزش را به شما و بخصوص خانم ها، یاد بدهیم

تقویت ماهیچه های لگنی با ورزش کگل Kegel

بسیاری از مردم، بخصوص خانم ها، اغلب خجالت می کشند بپرسند که، چگونه باید ورزش های مربوط به کف لگن را ( که به تمرینات کگل مشهور هستند ) انجام داد.

حتی خانم هایی هم که از اهمیت انجام تمرینات کگل آگاه هستند، از انجام صحیح آن مطمئن نیستند و می خواهند بدانند آیا این ورزش را بصورت صحیح و موثر انجام می دهند و یا خیر.

یک مطالعه انجام شده در انگلستان نشان داده است که 50 درصد از زنان در بریتانیا، نمی دانند که چگونه می توان بصورت صحیح و موثر، عضلات کف لگن را منقبض کرد و ورزش داد. پس شما تنها کسی نیستید که باید تمرینات کگل را یاد بگیرید، کافی است با ما همراه شوید. ما سعی کرده ایم در این مقاله، بصورت بسیار مختصر و مفید، نحوه انجام درست این ورزش را به شما و بخصوص خانم ها، یاد بدهیم.

ورزش ماهیچه های کف لگن ( کگل ) یکی از مهم ترین ورزش هایی است که باید هم مردان و هم زنان، هر روز انجام دهند. تمرینات کگل باعث تقویت عضلاتی می شود که اندام های داخل لگن را حفاظت می کنند.

بیشتر بدانید : چند روز پس از سزارین می توان رابطه جنسی داشت

بیشتر بدانید : 8 روش برای این که مردان ارگاسم لذت بخش تری تجربه کنند

بیشتر بدانید : تنگ کردن واژن و تقویت عضلات لگن با ورزش کگل چقدر طول می کشد

ورزش کگل

روش صحیح انجام تمرینات کگل

تصویر زیر نشان می دهد که چگونه می توان تمرین "کگل" را بصورت یک تمرین روتین روزانه انجام داد.

ورزش کگل

  1. دراز بکشید و زا نوی خود را خم کرده و کمی از هم جدا کنید. می توانید بصورت نشسته بروی صندلی و یا ایستاده هم این تمرینات را انجام دهید. در صورتی که روی صندلی نشسته اید سعی کنید کمرتان صاف بوده و زاویه 90 درجه با نشیمنگاه ایجاد کند ( لم ندهید و درست بنشینید).

  2. ماهیچه های کف لگن خود را سفت کنید، اول از ماهیچه های اطراف مقعد خود شروع کنید – مثل زمانی که میخواهید مدفوع خود را نگه داشته و مانع دفع شوید.

  3. حالا حواستان را متوجه ناحیه واژن خود کنید و عظلات واژن خود راسفت کنید -  مثل زمانی که میخواهید ادرار خود را نگه دارید و مانع خروج ادرار شوید.

  4. با یاد گرفتن تکنیک های بالا، حالا بطور همزمان ( که بصورت اتوماتیک همزمان اتفاق می افتد) ماهیچه های هر دو ناحیه را سفت کنید و سعی کنید این عضلات را به طرف ناف خود بکشید ( مکش عضلات به سمت بالا ).

  5. این حالت سفت کردن و مکش را به مدت 5 ثانیه انجام دهید ( اگر نمی توانید 5 ثانیه خود را در این حالت نگه دارید، هر مدتی که میتوانید انجام دهید).

  6. خود را رها کرده و بمدت 5 ثانیه به خود استراحت بدهید

  7. 5بار این تمرین را تکرار کنید

در شروع کار - تمرین فوق را که هر تمرین، شامل 5 بار تکرار می باشد ، 3 بار در روز انجام دهید.

در ادامه - سعی کنید در هر تمرین، زمان سفت کردن عضلات را به 10 ثانیه برسانید و 10 ثانیه هم استراحت کنید ( برای نگاه داشتن 10 ثانیه، می توانید از 1001 تا 1010 بشمارید ) و 3 بار در روز انجام دهید.

برای روتین نهایی- زمان سفت کردن و استراحت را به10 ثانیه برسانید و در هر تمرین 10 بار تکرار داشته باشید و 3 بار در روز این تمرین را انجام دهید.


آنچه نباید انجام داد

  1. فشار وارد کردن به عضلات باسن و سرین، بسیار مهم است که عضلات کف لگن را از دیگر عضلات تشخیص دهید و فقط عضلات کف لگن را سفت کنید و دیگر عضلات مانند عضلات باسن و سرین را، سفت نکرده و در تمرین دخالت ندهید، برای تشخیص، توجه داشته باشید که موقع سفت کردن عضلات لگنی، باید فشرده شدن را در کف لگن، یعنی اطراف مقعد، اطراف و داخل واژن و بخصوص ناحیه بین مقعد و واژن حس کنید و مراقب باشید که در دیواره های دو طرف باسن گرفتگی و فشار حس نکنید.

  2. نگاه داشتن نفس، نفس بکشید... و براحتی نفس بکشید. هیچگاه طی تمرین، نفس خود را نگاه ندارید و حبس نکنید. باید بدن شما بقدری راحت و بدون وارد آمدن هرگونه فشاری، تمرین را انجام دهد که هیچکس متوجه تمرین کردن شما نشود. 

  3. بالا بکشید، به پایین فشار نیاورید، مراقب باشید که تمرکزتان بر بلند کردن و بالا کشیدن عضلات لگن باشد، به نحوی که حس کنید عضلات مورد بحث به داخل بدن مکیده می شوند و نباید هیچگونه فشاری به سمت بیرون بدن روی عضلات کف لگن وارد شود.


چه وقت و چه نتیجه ای حاصل می شود؟

باید مداومت بر انجام تمرینات کگل داشته باشید، برای بدست آوردن نتیجه باید سعی کنید که این ورزش به قسمتی از روتین زندگی روزانه شما تبدیل شود تا نتایج آن را در بخش های مختلف زندگی خود حس کنید، از توانایی نگاهداری ادرار، سلامتی اعضای داخل لگن و جلوگیری از افتادگی مثانه، رحم و روده بزرگ، تا کنترل نسبی عضلات واژن در زنان و تقویت نعوظ و کنترل بیشتر بر زمان انزال در مردان، و در نتیجه، لذت جنسی بیشتر برای شما و همسرتان.


بیشتر بدانید : آیا ورزش کگل باعث تنگ شدن واژن می شود؟

بیشتر بدانید : درمان اختلالات کف لگن + آموزش حرکات ورزشی

بیشتر بدانید : اختلالات عملكردی در مجموعه كف لگن

بیشتر بدانید : تمریناتی برای بهبود عملکرد جنسی مردان


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ