عفونت واژینال و اشتباه خانم ها
درمان خودسرانه عفونت واژینال به هیچ وجه توصیه نمی شود، بنابراین اینکه فردی هنگام مواجهه با بیماری در اینترنت جستجو و راه حلی را پیدا کند و به کار ببندد، کاملا نادرست است.

علت عفونت واژینال در خانم ها و درمان آن

دکتر ملیحه تبرایی، متخصص طب سنتی: به نظر می رسد، امروزه موارد مقاوم و عودکننده عفونت های دستگاه تناسلی زنان افزایش پیدا کرده، هرچند میکرو ارگانیسم های مختلفی مانند قارچ ها و باکتری ها در ایجاد این عارضه دخالت دارند، اما امروزه ثابت شده وضعیت بدنی و Ph واژن هم نقش قابل توجهی در این زمینه ایفا می کنند. از نظر حکمای طب سنتی، علت اصلی این مساله استعدادی است که در بدن فرد به وجود می آید.

آنها ۲ علت اصلی را در زمینه بروز این استعداد دخیل می دانند، علت اول ضعفی است که در دستگاه تناسلی زنان ایجاد شده و دومین علت فضولات و مواد زائدی است که در نتیجه عوامل مختلفی از قبیل تغذیه نامتعادل، بی تحرکی و استراحت ناکافی، حالت های روحی- روانی نامناسب، در بدن تجمع می یابند. از این رو، در طب سنتی با در نظر گرفتن این ۲ علت اصلی به درمان بیماری پرداخته می شود. یعنی اگر ضعفی در دستگاه تناسلی ایجاد شده باشد، آن را تقویت می کنند و اگر بدن دچار تجمع مواد زائد شده باشد، به کمک داروها و تدابیر مناسب آن را پاکسازی می کنند

از نظر طب سنتی، درمان خودسرانه بیماری ها به هیچ وجه توصیه نمی شود، بنابراین، اینکه فردی هنگام مواجهه با بیماری در اینترنت جستجو و راه حلی را پیدا کند و به کار ببندد، کاملا نادرست است، زیرا طبع و مزاج افراد با یکدیگر تفاوت دارد و نمی توان یک درمان کلی را به همه پیشنهاد داد. یک راه درمانی ممکن است در یک فرد خیلی موثر باشد و خوب جواب بدهد، اما همان راه درمانی در فرد دیگری با همان مشکل، عارضه ایجاد کند. به عنوان مثال، مصرف عسل در عفونت های دستگاه تناسلی برای بسیاری از افراد خوب است، اما در افرادی هم مشکل ایجاد می کند، یا اگر میزان مصرف آن از حد مشخصی بیشتر شود، می تواند آزار دهنده باشد. 

توصیه ما به همه خانم هایی که دچار چنین مشکلی می شوند این است که، خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند، زیرا تاخیر در درمان، باعث شدت بیماری می شود و فرد را ناگزیر می کند، برای تسکین علائمش کارهای مختلفی انجام بدهد که ممکن است برخی از آنها نادرست باشند و بر شدت بیماری بیفزایند.

یکی از راه های تسکین دهنده و در عین حال کم عارضه خارش ناحیه تناسلی در زنان، نشستن در تشت آب ولرمی است که یک استکان سرکه و یک استکان گلاب در آن ریخته شده باشد. این کار به طور موقت خارش را کاهش می دهد، تا بیمار خود را به پزشک برساند، اما درمان اصلی بیماری نیست. لازم به ذکر است طول مدت درمان با توجه به شدت بیماری و زمان آن در طب سنتی متفاوت است. قطعا درمان کامل یک بیماری به خصوص اگر مزمن شده باشد به زمان بیشتری نیاز دارد و نمی توان انتظار داشت در مدت کوتاهی بهبودی کامل حاصل شود.

 

در ناحیه تناسلی از مواد شوینده استفاده نکنید

دکتر مریم کاشانیان، متخصص زنان و زایمان: معمولا قبل و بعد از عادت ماهانه بدن مستعد ابتلا به قارچ می شود. توصیه ما در مسائل زنان و زایمان همیشه به خانم ها این بوده که، به محض بروز مشکل به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و از گوش دادن به توصیه دوستان یا درمان هایی که در اینترنت گذاشته شده بپرهیزید، زیرا علامت بیماری ها در افراد مختلف با توجه به شرایط گوناگونی که هر فرد به تنهایی دارد، با هم تفاوت می کند، بنابراین، هرگز نمی توان یک دارو را به طور مشترک برای همه تجویز کرد یا توصیه مشترکی به بیماران داشت. تجویز دارو و ارائه راهکار درمانی نیازمند بررسی و معاینه پزشک و در صورت نیاز آزمایش یا سایر راه های تشخیصی است.

بسیاری ازخانم ها به خصوص دخترخانم ها از اینکه به پزشک متخصص زنان مراجعه و مشکلشان را مطرح کنند، خجالت می کشند. واقعیت این است که برای متخصصان زنان یا کسانی که در این حیطه کار می کنند، اعضای بدن همگی مثل هم هستند، بنابراین برای ما معاینه دستگاه تناسلی با معاینه سایر قسمت های بدن تفاوتی ندارد. از مراجعه به پزشک متخصص زنان برای معاینه خجالت نکشید. قطعا این کار خیلی بهتر از این است که با کارهای غیرعلمی سلامتتان را به خطر بیندازید.

بسیاری از خانم ها بر این باورند که، اگر ناحیه تناسلی خود را با شوینده های مختلف شستشو بدهند، عوامل میکروبی را از بین می برند و احتمال آلودگی را کاهش می دهند، در حالی که این کار بسیار نادرست است و نتیجه برعکس می دهد. زیرا مواد شوینده، هم می توانند حساسیت ایجاد کنند و هم میکروب هایی را که به طور طبیعی در آن ناحیه زندگی می کنند و مدافع واژن هستند از بین ببرند، در نتیجه سایر عوامل بیماری زا فرصت رشد و تکثیر پیدا می کنند و بدتر باعث عفونت می شوند. بنابراین، خود را با مواد شوینده نشویید. در بتادین، جوش شیرین و سایر مواد ننشینید . Ph منطقه را به هم نریزید و فقط به پزشک مراجعه کنید.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:niniban.com