جلوگیری از خونریزی های زیاد در دوران قاعدگی از منظر طب سنتی
استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد: با توجه به مرور منابع طب سنتی، تغذیه جایگاه ویژه‌ای در کنترل و جلوگیری از خونریزی های زیاد در دوران قاعدگی دارد.

انواع خونریزی های زیاد در دوران قاعدگی، عوارض و درمان

مژگان تن‌ساز استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علل و عوارض خونریزی زیاد دوران قاعدگی از منظر طب سنتی را  تشریح کرد.

وی درباره غذاهای توصیه شده طب سنتی ایرانی در خونریزی زیاد قاعدگی زنان، اظهار داشت: در طب سنتی افزایش خون ریزی رحمی، کثرت طمث و یا افراط طمث نامیده می‌شود که، با منومتروراژی مطابقت دارد

 

افزایش خون ریزی رحمی بر دو گونه است

- در دوران قاعدگی میزان خون ریزی افزایش پیدا می‌کند.

- دوران قاعدگی به پایان می‌رسد، اما خون ریزی هم چنان ادامه دارد و یا این که در غیر از دوره عادت ماهیانه خون ریزی شروع می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.

در کتب طب سنتی عوارض متعددی برای افراط طمث یا خونریزی دوران قاعدگی برشمرده شده است که، برخی از آنها شامل ضعف اشتها و ضعف هضم، بدی رنگ و رو و ایجاد درد پشت به دلیل خشکی و کشیدگی عصب است، همچنین خون ریزی زیاد می‌تواند موجب غلبه صفرا و در نتیجه بروز تب‌های صفراوی و به دنبال آن افزایش سقوط اشتها شود

با توجه به عوارض درمان‌های طب مدرن و هم چنین عدم پاسخ دهی کامل به درمان در برخی موارد، در دهه‌های اخیر توجه به درمان‌های دیگر، در این مورد اضافه شده است. اغذیه و نوشیدنی‌های قابض، خشک کننده و تغلیظ کننده خون، کاربرد چشمگیری در کمک به بیماران در خون ریزی زیاد رحمی دارد. هم چنین اغذیه‌ای که کمک به بازگرداندن قوت می‌کند و استفاد از غذاهای سریع الهضم در افراط طمث در طب ایرانی مورد توجه است. پرهیز از غذاهای بالقوه و بالفعل گرم و قاعده آور نیز مورد اهمیت است.

استادیار دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یادآور شد: با توجه به مرور منابع طب سنتی، تغذیه جایگاه ویژه‌ای در کنترل و بهبود علائم این بیماری دارد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tasnimnews.com