چه علائمی در سینه خانم ها نشانه خطر است؟
 بسیاری از خانم ها از درد سینه و یا ترشحات بی‌مورد آن و یا ناهنجاری‌هایی که در فرم سینه خود دارند گله‌مندند. اما چه علائمی در سینه خانم ها نشانه خطر است؟

نافرمی پستان درد‌ها و ترشحات پستان و درمان آنها

اگر به مطب دکتر زنان و زایمان سر بزنید و پای حرف‌های بیمارانی که به آنجا مراجعه کرده‌اند بنشینید، متوجه می‌شوید که بسیاری از آنها از درد پستان و یا ترشحات بی‌مورد آن و یا ناهنجاری‌هایی که در فرم پستان خود دارند گله‌مندند. آنها بیشتر به این دلیل نگران هستند که مبادا به بیماری خاص و یا سرطان پستان مبتلا باشند.

به همین دلیل ما از پریسا الماسی، کارشناس مامایی درباره ناهنجاری‌ها، درد‌ها و ترشحات پستان و علائم و درمان آنها پرسیدیم. الماسی ناهنجاری‌های رشد پستان را به ترتیب زیر نام می‌برد و درباره آنها توضیح می‌دهد:

 

افزایش تعداد پستان‌ها

در این نوع ناهنجاری ممکن است به علت حاملگی یا شیردهی، برآمدگی‌هایی شبیه پستان، روی زنجیره شیری ظاهر شوند. محل این برآمدگی‌های شبیه پستان، بیشتر در زیر پستان و زیر بغل است. این برآمدگی‌ها از نظر بالینی اهمیتی ندارند و خود به خود ناپدید می‌شوند، اما گاهی ممکن است متورم شده و از آنها شیر خارج ‌شود.

 

نبودن پستان

بیماری نادری است و معمولا همراه با ناهنجاری‌های قفسه پستان بروز می‌کند.

 

اختلاف اندازه پستان ها

ممکن است به‌طور طبیعی یکی از پستان ها با دیگری اختلاف اندازه داشته باشد و در خانم‌ها زیاد دیده می‌شود. این بیماری از نظر بالینی اهمیتی ندارد، اما از نظر روانی می‌تواند برای بیمار مشکل ایجاد کند و گاهی از نظر زیبایی مسئله‌ساز می‌شود. اگر این اختلاف اندازه خیلی زیاد باشد، باید عمل جراحی انجام شود، اما تا رشد کامل پستان ها این عمل باید به تعویق بیفتد. این جراحی‌ها شامل کاهش حجم پستان بزرگتر و قرار دادن مواد پلاستیکی در پستان های کوچکتر می‌شود.

 

بزرگی پستان ها

این ناهنجاری در زمان بلوغ اتفاق می‌افتد و پستان ها خیلی بزرگتر می‌شوند. به همین دلیل ممکن است بیمار از نظر روانی دچار مشکل ‌شود. معمولا هورمون‌های بدن این بیماران متعادل است و فقط بافت پستان آنها نسبت به هورمون حساس است. برای درمان این ناهنجاری حجم پستان را با عمل جراحی کم می‌کنند.

 

ترشحات غیر‌طبیعی پستان

الماسی با بیان اینکه دیدن ترشحات از نوک پستان برای همه خانم‌ها اضطراب‌آور است، اما به ندرت به سرطان ارتباط دارد.

 

انواع ترشحات پستان

- ترشحات خونی

شایع‌ترین علت ترشحات خونی وسیع شدن کانال‌های شیری است، اما در موارد نادر می‌تواند نشانه سرطان این کانال‌ها باشد، به همین دلیل باید برای تشخیص بیماری، از ترشح یا خون خارج شده از پستان نمونه تهیه شده و برای بررسی سلول‌شناسی به آزمایشگاه فرستاده شود. این بررسی آزمایشگاهی هیچ ارزشی ندارد و تنها برای شناسایی سلول‌های بدخیم سرطانی به کار می‌رود.

- ترشحات شیری

ترشحات شیری در خانم‌هایی که شیر نمی‌دهند، غیر‌طبیعی محسوب می‌شود، به همین دلیل الماسی می‌گوید: ترشحات پستان ممکن است در این موارد مشاهده شود:

1- در بیمارانی که به دلیل روانی از قرص‌های فنوتیازین استفاه می‌کنند.

2- در افرادی که قرص جلوگیری از بارداری مصرف می‌کنند.

3- تحریکات زیاد پستان ها.

4- کم‌کاری تیروئید.

5- اگر ترشحات شیری در زمان یائسگی ظاهر شود، ممکن است ناشی از سرطان پستان باشد.

6- کسانی که عمل‌های جراحی قفسه پستان و یا جراحی پستان داشته‌اند.

- ترشحات زرد رنگ یا چرکی

ترشحات چرکی، ناشی از آبسه پستان یا عفونت است، بنابر‌این استفاده از آنتی‌بیوتیک و یا تخلیه آبسه لازم است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:ninisite.com