آیا سوتین ها در میزان خطر ابتلا به سرطان سینه تاثیر دارند؟
این تحقیق در واکنش به منتشر شدن کتابی در سال 2005 که ادعا می کرد زنانی از سینه بند استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، انجام شد.

آیا بستن سوتین ( سینه بند) ضرر دارد؟

اگر بخواهیم نتیجه آخرین تحقیقات پژوهشگران را در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم که، بر خلاف نظر برخی از افراد و تبلیغات برخی از رسانه ها، هیچ مدرکی دال بر افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در افرادی که از سینه بند ( سوتین) استفاده می کنند وجود ندارد.

محققان بعد از به وجود آمدن شایعاتی در مورد تاثیر استفاده از سینه بند بر روی خطر ابتلا به سرطان سینه تصمیم گرفتند تحقیقات کاملی را بر روی این موضوع انجام دهند. به همین منظور آنها تحقیقات خود را با در نظر گرفتن نوع سینه بند هایی که زنان مورد استفاده قرار می دهند، زمانی که برای اولین بار از سینه بند استفاده کردند و همچنین تعداد ساعاتی که زنان در طول شبانه روز از سینه بند استفاده می کنند، انجام دادند.

دکتر لو چن، یکی از محققان مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل، در پایان این تحقیق نتیجه را اینگونه بیان کردند: ما هیچ مدرکی را که نشان دهد پوشیدن سینه بند با افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه در ارتباط است پیدا نکردیم. این تحقیق در واکنش به منتشر شدن کتابی در سال 2005 که ادعا می کرد زنانی که در کشور های توسعه یافته زندگی می کنند به خاطر اینکه بیشتر از زنانی که در کشور های غیر توسعه یافته زندگی می کنند از سینه بند استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، انجام گرفت. در این کتاب ادعا شده بود که سینه بند ها در سیستم گردش خون و سیستم لنفاوی اختلال ایجاد کرده و مانع دفع مواد زائد می شوند که همین قضیه می تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه شود.

در تحقیقی که در مرکز تحقیقات سرطان سیاتل انجام شد، 1000 زن که سرطان سینه آنها بین سالهای 2000 تا 2004 تشخیص داده شده بود با 469 زن که به سرطان مبتلا نبودند، مقایسه شدند. تمام زنانی که در این تحقیق شرکت کرده بودند یائسه بودند و در محدوده سنی 55 تا 74 سال قرار داشتند.

محققان اطلاعات کاملی در مورد سایز، نوع، مدت زمان استفاده (چند ساعت در روز) و همچنین زمان استفاده از سینه بند ها توسط هر کدام از شرکت کنندگان در تحقیق را جمع کردند. همچنین هر گونه سابقه خانوادگی سرطان سینه، قد و وزن، میزان تحصیلات، نژاد، میزان درآمد، درمان های هورمونی احتمالی و همچنین آخرین باری که ماموگرافی داده اند را ثبت کردند.

بر طبق این تحقیق، استفاده از سینه بند، نوع سینه بند و مدت زمان استفاده از آن در طول روز و سنی که برای اولین بار از سینه بند استفاده کرده اند، هیچگونه تاثیری بر روی افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه ندارد. لذا می توان اینگونه نتیجه گرفت که پوشیدن سینه بند کاملا ایمن و بی خطر است.

دکتر لو چن در نهایت بیان کردند که: خواندن و استفاده کردن از اطلاعاتی که به صورت کتاب و یا در سطح اینترنت منتشر می شوند می تواند مفید باشد، اما نباید فراموش کنیم که برخی از این اطلاعات بی پایه و غیر علمی می باشند. لذا بعد از خواندن هر مطلبی حتما در مورد علمی بودن آن تحقیق کنیم و بدون مطالعه و تحقیق هیچ مطلبی را قبول نکنیم. با این روش می توان بخش بزرگی از نگرانی های ناشی از شایعات اینترنتی را برطرف کرد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:shafajoo.com