پستان فیبروکیستیک, علت دردناک‌شدن پستان ها در دوره پیش از قاعدگی
از مشخصات پستان‌های فیبرو کیستیک وجود توده‌های ریز در لمس پستان و احساس درد و ناراحتی در یک یا هر دو پستان است که می‌تواند به طور ثابت یا دوره‌ای باشد.

توده‌های خوش خیم پستانی یا پستان فیبروکیستیک

بسیاری از خانم‌های جوان از دردناک‌شدن پستان بویژه در دوره پیش از قاعدگی شکایت دارند. در واقع، پستان فیبروکیستیک، شایع‌ترین علتی است که باعث مراجعه بیماران به کلینیک‌های پستان می‌شود. البته در بیشتر موارد این حالت، قسمتی از تغییرات طبیعی پستان‌هاست که متناسب با سن بیمار ایجاد شده است، ولی در موارد معدودی می‌تواند علائمی مانند بیماری‌های جدی پستان داشته باشد.

 البته جای نگرانی وجود ندارد، چراکه تغییرات فیبروکیستیک خوش‌خیم هستند و نه هنگام تشخیص سرطانی‌اند و نه زمینه را برای ایجاد سرطان پستان ایجاد می‌کنند. جالب است بدانید این شرایط بسیار شایع است و تقریبا در حدود 60 درصد از خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. البته باید بدانید سن شایع آن بین 30 تا 50 سال است و به ندرت در سال‌های بعد از یائسگی هم ادامه می‌یابد.

 

مشخصات پستان‌های فیبرو کیستیک

دکتر فاطمه سروی، متخصص زنان و زایمان درباره این توده‌های خوش خیم پستانی می‌گوید: از مشخصات پستان‌های فیبرو کیستیک وجود توده‌های ریز در لمس پستان و احساس درد و ناراحتی در یک یا هر دو پستان است که می‌تواند به طور ثابت یا دوره‌ای باشد. این بافت‌های ریز می‌تواند در تمام مناطق پستان وجود داشته باشد، ولی اغلب تراکم آن در قسمت بالا و به سمت خارج پستان بیشتر است.

دکتر اشرف آل یاسین، متخصص زنان و زایمان نیز با تاکید بر این که این توده‌ها معمولا در سنین 55 ـ 35 ساله یافت می‌شود و در خانم‌های یائسه دیده نمی‌شود، می‌افزاید: این کیست‌ها بر اثر هورمون‌ها بخصوص استروژن ایجاد می‌شود و دوطرفه هستند. البته خوشبختانه پستان‌های فیبروکیستیک با افزایش ریسک سرطان پستان همراه نیست مگر شواهد بافت‌شناسی، تغییراتی بر این مبنا نشان دهد.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir