علائم ناباروری در زنان
امروزه ناباروری در بین زوجها بسیار دیده می شود. این ناباروری در زنان علائمی دارد که در این مطلب به علائم ناباروری در زنان می پردازیم.

ناباروری زنان و علائم آن

از هر هشت زوج، یک زوج با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کند و بارزترین نشانه آن این است که با وجود داشتن رابطه جنسی محافظت نشده طی شش ماه تا یک سال (بسته به سن زوجین) باز هم باردار نمی‌شوند. علاوه بر این 9 نشانه مهم دیگر وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند علت ناباروری را توضیح دهد.

 

‌قاعدگی نامنظم یا نبود قاعدگی

یکی از نشانه‌های ناباروری، قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی است. غدد هیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز باید همراه با تخمدان عمل کنند، اما زمانی که این اتفاق نمی‌افتد به معنی یک عدم تعادل هورمونی است.

 

قاعدگی دردناک یا سنگین

حدود 5 تا 10 درصد زنان نابارور قاعدگی سنگینی دارند که می‌تواند به دلیل فیبروئیدهای رحمی باشد. به همین ترتیب دوره‌های دردناک به معنای اندومتریوز است. اندومتریوز یک بیماری است که با ناباروری همراه است.

 

مشکلات بینایی و شلختگی

اگر دید محیطی شما آن طور که باید قوی نیست و شما به طور ناگهانی دست و پا چلفتی شده و قاعدگی شما نامنظم شده است، این می‌تواند نشانه‌ای از پرولاکتینوما یا وجود یک تومور غیرسرطانی در غده هیپوفیز باشد که ممکن است باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

‌رشد موهای زائد وناخواسته

رویش موهای زائد در صورت یا دیگر بخش‌های بدن ممکن است به معنای ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان باشد.این سندروم باعث می‌شود تخمدان بیشتر از حالت عادی، آندروژن یا هورمون بسازد و باعث قطع ارتباط بین مغز و تخمدان‌ها شود.

 

‌کاهش یا از دست دادن میل جنسی

مطالعات نشان می‌دهد در 40 درصد زوج‌هایی که با ناباروری مبارزه می‌کنند مردان، علت اصلی یا یکی از علل آن هستند، مردانی که میل جنسی خود را از دست داده‌اند یا مشکلاتی همچون تورم یا وجود توده در بیضه‌ها یا درد در انزال دارند.

 

افزایش وزن

با توجه به گزارش‌های منتشر شده مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، حدود 45 درصد زنان قبل از بارداری دچار اضافه وزن یا چاقی هستند که حمل این وزن اضافه، می‌تواند بارداری را مشکل سازد. البته اگر شما ورزشکار حرفه‌ای هستید یا بیش از حد ورزش می‌کنید و دچار کمی وزن و قاعدگی نامنظم هستید، ممکن است این موضوع روی بارداری شما تاثیرگذار باشد. بهتر است با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه برای رسیدن به وزن سالم صحبت کنید.

 

‌خشکی واژن

این عارضه معمولا به دلیل کمبود استروژن بوده و ضمن این که نشانه‌ای از یائسگی زودرس است، مانعی برای بارداری محسوب می‌شود.

 

نازک شدن و ریزش مو

نازک شدن یا ریزش مو می‌تواند به معنای اختلال در عملکرد تیروئید باشد و این موضوع تخمک‌گذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یک مطالعه نشان می‌دهد 3/2 درصد زنان مبتلا به ناباروری، تیروئید پرکار دارند.

 

کمبود ویتامین D

بنا بر گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا 6/41 درصد از مردم دچار کمبود ویتامین D هستند و این موضوع ممکن است با ناباروری همراه باشد. هرچند برخی مطالعات نشان می‌دهد مقدار کافی ویتامین D می‌تواند به باروری مرد و زن کمک کند، اما کارشناسان معتقدند کمبود آن باعث ناباروری نمی‌شود.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir