تست های تشخیص سرطان دهانه رحم، با توجه به سن و شرایط شما
سرطان دهانه رحم یکی از شایعترین سرطان ها در بین زنان می باشد و با تشخیص زود هنگام، قابل درمان و پیشگیری است. در اینجا به معرفی تست های تشخیصی سرطان دهانه رحم با توجه به سن زنان، می پردازیم

تست های لازم برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم 

اولین آزمایش برای تشخیص سلامتی زنان و عدم ابتلای آنان به سرطان دهانه رحم، تست پاپ اسمیر است، اما اگر نتیجه تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، این خانم‌ها باید تست HPV نیز انجام دهند. خانم‌هایی که تست پاپ اسمیر آن‌ها غیرطبیعی است، اغلب به منظور تشخیص دقیق‌تر، جهت انجام کولپوسکوپی و بیوپسی دهانه رحم ارجاع داده می‌شوند.

تست کولپوسکوپی، معاینه میکروسکوپی دهانه رحم است و با انجام آن، ابتلا به سرطان دهانه رحم یا وجود تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌های دهانه رحم، به‌طور دقیق تعیین می‌شود. انجام کولپوسکوپی و بیوپسی به خصوص برای خانم‌هایی که تست HPV آن‌ها برای سویه‌های خطرناک HPV مثبت بوده است، ضروری خواهد بود. سویه‌های HPV-16 و HPV-18 خطرناک‌ترین سویه‌های HPV برای ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. انجام کولپوسکوپی در بسییاری از موارد، باعث پیشگیری از سرطان دهانه رحم می‌شود.

 

آزمایشات لازم جهت  تشخیص سرطان دهانه رحم با توجه به سن خانم ها

 

تست تشخیص سرطان دهانه رحم در خانم‌های زیر 21 سال

انجام تست‌ تشخیص سرطان دهانه رحم (پاپ اسمیر و تست HPV)، در خانم‌های زیر 21 سال لازم نیست.

 

تست تشخیص سرطان دهانه رحم در خانم‌های 21 تا 29 سال

در این سن، خانم‌ها باید هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند. انجام تست HPV در این خانم‌ها نیازی نیست، اما اگر نتیجه تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، این خانم‌ها نیز باید تست HPV انجام دهند.

 

تست تشخیص سرطان دهانه رحم در خانم‌های بین 30 تا 65 سال

خانم‌ها در این سن باید هر سه سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام دهند، یا هر پنج سال یک بار تست پاپ اسمیر و تست HPV را همزمان انجام دهند. انجام همزمان تست پاپ اسمیر و تست HPV هر پنج سال یک بار نسبت به تست پاپ اسمیر هر سه سال یک بار، اولویت دارد.

 

تست تشخیص سرطان دهانه رحم در خانم‌های بالاتر از 65 سال

خانم‌هایی که تا سن 65 سالگی تست‌های سرطان دهانه رحم را به‌طور منظم انجام داده‌اند و نتیجه آن همواره منفی بوده است، دیگر نیازی به تست تشخیص سرطان دهانه رحم ندارند و می‌توانند انجام آن را متوقف کنند. اما خانم‌هایی که در تست‌های قبلی تغییرات پیش سرطانی داشته‌اند، لازم است تست‌های تشخیصی را به‌طور منظم به مدت 20 سال انجام دهند (حتی اگر بالاتر از 65 سال باشند).

 

خانم‌هایی که با انجام هیسترکتومی کامل، رحم و دهانه رحم را خارج کرده‌اند

اگر علت انجام هیسترکتومی، سرطان دهانه رحم یا تغییرات پیش سرطانی نباشد، این خانم‌ها دیگر نیازی به تست پاپ اسمیر ندارند.

 

خانم‌هایی که واکسن HPV زده‌اند

خانم‌هایی که واکسن HPV مانند واکسن گارداسیل زده‌اند، لازم است تست پاپ اسمیر را مانند سایر خانم‌ها انجام دهند. این واکسن‌ها تنها در برابر سویه‌های شایع ویروس HPV ایمنی ایجاد می‌کند و باعث ایمنی نسبت به تمام عفونت‌های مولد سرطان دهانه رحم نمی‌شود.

 

خانم‌هایی که شرایط خاص دارند

برخی از خانم‌ها به‌خاطر عواملی مانند ویروس HIV، جراحی پیوند عضو و قرار گرفتن در معرض داروی دی اتیل استیل بسترول (DES)  به دفعات بیشتری تست پاپ اسمیر نیاز دارند، این خانم‌ها برای آگاهی از نحوه انجام تست غربال‌گری سرطان دهانه رحم، باید به متخصص زنان مراجعه کنند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: azitasaffarzadeh.com