مواد غذایی موثر برای سندرم پیش از قاعدگی
سندرم پیش از قاعدگی به مجموعه‌ای از تغییرات فیزیكی و روحی اطلاق می‌شود كه عمدتا از 7 تا 10 روز قبل از خونریزی شروع می‌شوند. تغذیه صحیح تا حد زیادی می تواند به شما در بهبود علائم این سندرم کمک نماید

بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی با تغذیه

کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن در سندرم پیش از قاعدگی و تغییرات هورمونی متاثر از آن، می‌توانند عامل تشدید کننده علائم و اختلالات این دوره باشند. علائم این سندرم با شروع دوره خونریزی برطرف می‌شوند.

 

علائم سندرم پیش از قاعدگی

علائم فیزیكی سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از افزایش وزن ناشی از احتباس آب، دردناك شدن سینه‌ها، سردرد، میگرن (Migraine)، كمردرد و ناراحتی‌های پوستی.

علائم روحی سندرم پیش از قاعدگی عبارتند از، اضطراب، تحریك‌پذیری، افسردگی، كاهش تمركز، كاهش سطح هوشیاری، پرخوری عصبی.

 

درمان‌های رایج سندرم پیش از قاعدگی

گاه از داروهای مدر برای كاهش احتباس آب استفاده می‌شود، داروهای ضد افسردگی برای تخفیف مشكلات روحی، هورمون پروژسترون برای كاهش درد و برموكریپتین برای درد سینه تجویز می‌شوند. در مورد برخی بیماران استفاده از آرام بخش تجویز می‌شود.

 

مواد غذایی مفید برای سندرم پیش از قاعدگی

 

اسیدهای چرب امگا 3 و سندرم پیش از قاعدگی

دانه آفتابگردان، دانه كدو حلوایی، دانه كتان، دانه كنجد و روغن گل مغربی از منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

از آنجا كه به نظر می‌آید مبتلایان به سندرم پیش از قاعدگی دچار كمبود این اسید چرب ضروریند، مصرف این روغن‌ها توصیه می‌شود.

 

ویتامین B6 و سندرم پیش از قاعدگی

مرغ، ماهی، شیر، تخم‌مرغ، برنج قهوه‌ای، غلات سبوسدار، دانه سویا، سیب‌زمینی، لوبیا، گردو و سایر مغزدانه‌ها و سبزی‌های سبز رنگ تامین‌کننده ویتامین B6 هستند.

از آنجا که ویتامین B6 باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌شود به نظر می‌آید مصرف این مواد غذایی  به كاهش افسردگی كمك كند.

 

غذاهای با نمایه گلیسمی پایین و سندرم پیش از قاعدگی

نان چاودار، ماكارونی، حبوبات و میوه‌هایی كه نمایه گلسیمی پایین دارند، قند خون را بتدریج افزایش می‌دهند، بنابراین احتمالا میل و ولع خوردن شیرینی را تا حدی کنترل می‌کنند.

 

پتاسیم و سندرم پیش از قاعدگی

انجیر، آلو، موز، سیبزمینی، كلم بروكسل، بروكلی، گلكلم، قارچ، پیاز، سیب‌زمینی شیرین و گوجه‌فرنگی از  منابع خوب پتاسیم هستند.

این مواد به كاهش نفخ و ورم ناشی از احتباس آب كمك می‌كنند.

 

سروتونین و سندرم پیش از قاعدگی

بوقلمون، پرندگان شکاری و پنیر، تامین كننده اسید آمینه تریپتوفان هستند که در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود. سروتونین به كاهش افسردگی كمك می‌كند.

آواكادو، خرما، موز، آلو، بادمجان، خربزه درختی، آناناس و گوجه‌فرنگی، حاوی سروتونین هستند كه با گیرنده‌های سروتونین مغز تركیب می‌شوند و اثر شبه سروتونین ایجاد می‌كنند؛ بنابراین این مواد نیز دركاهش افسردگی موثرند.

غذاهای بر پایه كربوهیدرات، تولید سروتونین را در بدن تحریك می‌كنند و مصرف آنها به‌عنوان میان‌وعده در كاهش علائم روحی روانی این سندرم موثر است.

 

منیزیم و سندرم پیش از قاعدگی

سبزی‌های سبز رنگ، نان‌ها، غلات صبحانه، ماكارونی و سیب زمینی از منابع خوب منیزیم هستند كه برای عملكرد طبیعی هورمون‌ها و كنترل عضلات صاف ضروری‌اند.

كمبود منیزیم در رژیم غذایی با انقباضات و دردهای عضلانی( Muscle aches) مرتبط است.

 

مواد غذایی كه بایددر سندرم پیش از قاعدگی  پرهیز شوند

 

چربی‌ها و سندرم پیش از قاعدگی

فرآورده‌های گوشتی، كیك، فرآورده‌های لبنی پر چرب و غذاهای چرب بهتر است محدود شوند.

این غذاها می‌توانند با متابولیسم اسیدهای چرب امگا-6 تداخل كنند و باعث افزایش وزن شوند.

 

كافئین و سندرم پیش از قاعدگی

کافئین باعث تحریك سیستم عصبی و افزایش تحریك‌پذیری می‌شود. سعی کنید مصرف قهوه، چای و نوشیدنی‌های كولا دار و داروهای سرماخوردگی که دارای كافئین هستند را به كمتر از 6 فنجان در روز محدود نمایید.

 

نمک و سندرم پیش از قاعدگی

غذاهای آماده و خیابانی و پر نمك باعث تشدید احتباس آب می‌شوند، بنابراین لازم است مصرف این مواد غذایی را محدود نمایید.

دکتر لادن گیاهی- متخصص تغذیه

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: shafaonline.ir