فیبروم رحم و آنچه باید در باره آن بدانید
خانم ها در طول مدت زندگی شان با مشکلات متعددی روبرو میشوند که یکی از آنها فیبروم رحم است. حدوداً هفتاد درصد خانم ها در طول مدت زندگی شان به تومورهای فیبروم رحم دچار شوند. 

دانستنیهایی درباره فیبروم رحم

فیبروم رحم به رشد بیش از اندازه بافت رحم در زنان گفته می شود، یا به عبارتی فیبروم رحم یا تومورخوش خیم عضله صاف رحم، شایع ترین تومور لگنی در نزد زنان است که تقریبا در پنجاه درصد زنان و معمولا در سنین باروری بین ۲۵ تا ۴۰ سالگی دیده می‌شود.

در این بیماری، سلول‌های ماهیچه‌ای و دیگر بافت‌های دیواره رحم، غده‌هایی غیرسرطانی درون دیواره رحم و پیرامون آن می‌سازند. این بیماری می‌تواند باعث نازایی شود. خطر دچار شدن به این بیماری در زنانی که نسبت به قدشان افزایش وزن دارند، بالا و در زنانی که بچه دار شده‌اند، پایین است.

فیبروم رحم و آنچه باید در باره آن بدانید

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نکاتی راجع به فیبروم رحمی در زنان

 

در ادامه به حقایقی در خصوص تومورهای فیبروم رحم اشاره می کنیم:

 

 ۱- فیبروم رحم بسیار شایع است

فیبروم رحم، شایع ترین تومورهای رحم هستند. مطالعات نشان داده که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد زنان تا سن ۵۰ سالگی به آن مبتلا می شوند. احتمال بروز آنها در دهه چهل و اوایل پنجاه سالگی بیشتر است.

 

۲- فیبروم رحم سرطان نیست

فیبروم رحم تومورهای غیرسرطانی خوش خیم هستند، اما فیبروم رحم می تواند نشانه هایی شبیه یک نوع نادر از سرطان مثانه به نامه سارکوما sarcoma داشته باشد. متاسفانه دانشمندان روش قابل اطمینانی برای کشف سارکوما به جز هنگام انجام جراحی برداشتن فیبروم رحم ندارند. اگر فیبروم رحم دارید بهتر است در مورد احتمال ابتلا به سارکوما با پزشک خود مشورت کنید.

 

۳-زنان نژاد آمریکایی – آفریقایی با احتمال بیشتری دچار فیبروم رحم می شوند

در حقیقت این میزان ۲ تا ۳ برابر سایر افراد است. فیبروم رحم در این گروه از زنان معمولاً در سن پائین تری رخ داده، بزرگتر بوده و علائم شدیدتری از خود نشان می دهد. همچنین چنانچه هرگز تجربه بارداری نداشته اید، اضافه وزن شدید یا سابقه خانوادگی ابتلا به فیبروم رحم دارید، ممکن است احتمال خطر ابتلا به فیبروم رحم در شما افزایش یابد.

 

۴-بسیاری از زنان هیچگونه علامتی نداشته و نیاز به درمان نیز ندارند

خبر خوش! فیبروم رحم تنها، زمانی که علامت دار باشد نیاز به درمان دارد و بیشتر زنان مبتلا به فیبروم رحم بدون علامت هستند. دکتر آنتونیو پیزارو Antonio Pizarroo  دارای بورد تخصصی زنان و زایمان می گوید: “اگر خانم مبتلا به فیبروم رحم هیچگونه علامتی نداشته باشد، تا زمانیکه احتمال خطر ابتلا به سارکوم نیز مد نظر قرار نگیرد، غیر از انجام چکاپ های دوره ای، توصیه به درمان فیبروم رحم ضرورتی ندارد.”

 

۵- فیبروم رحم یکی از مهمترین عوامل انجام هیسترکتومی (عمل برداشتن رحم ) است

بیش از ۲۰۰۰۰۰ جراحی هیسترکتومی – جراحی برداشتن رحم- در هر سال برای برداشتن رحم های دارای فیبروم رحم در ایالات متحده انجام می شود. علاوه بر ناباروری این روش خطرات خود را دارد، بنابراین پزشکان تا زمانی که فیبروم رحم خیلی دردناک نبوده و به روشهای دیگر پاسخ می دهد انجام جراحی هیسترکتومی را توصیه نمی کنند.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درباره درمان فیبروم رحم بیشتر بدانیم

 

۶- هیسترکتومی دیگر تنها روش درمان فیبروم نیست

در حال حاضر درمانهای پزشکی وجود دارند که می توان از آنها برای کوچک کردن فیبروم رحم یا کاهش روند رشد آنها استفاده کرد.

مثل هورمون درمانی، روشهای مافوق صوت یا مایومکتومی (myomectomy) که در این روش تومور برداشته شده و رحم دست نخورده باقی می ماند. اگر فیبروم رحم نیاز به برداشتن نداشته باشد، می توان با درمان های دیگر مثل استفاده از ایبوبروفن، قرصهای ضد باردری یا آبلیشن ( فرآیند استفاده از انرژی امواج رادیویی برای تخریب بافت) با علائم آن مقابله کرد.

 

۷- شایعترین علامت فیبروم رحم، خونریزی زیاد هنگام عادت ماهیانه است

در صورت داشتن فیبروم رحم، خونریزی شدید همراه با لخته را ممکن است تجربه کنید، فیبروم رحم همچنین می تواند موجب موارد زیر شود:

- خونریزی بین دوره های عادت ماهیانه

- دردهای لگنی

- تکرر ادرار

- ورم شکم

- رابطه جنسی دردناک

 

 ۸- می توانید باردار شوید اما ممکن است مشکلاتی داشته باشید

بیشتر زنان مبتلا به فیبروم رحم بارداری بدون مشکلی دارند، اما ممکن است فیبروم رحم مشکلاتی برای برخی از زنان بوجود آورد. برخی تحقیقات نشان داده که انواع مشخصی از فیبروم رحم می تواند موجب تغییر اندازه و شکل رحم شود که می تواند بر توانایی زنان برای بارداری اثربگذارد. اگرچه که کارشناسان تخمین می زنند فیبروم رحم، تنها ۱ تا ۲ درصد عوامل ناباروری را شامل می شود.

همچنین فیبروم رحم، احتمال افزایش نیاز به سزارین در هنگام زایمان را تا ۶ برابر و همچنین خطرخونریزی شدید پس از زایمان را نیز افزایش می دهد.

 

۹- دانشمندان هنوز علت بروز فیبروم رحم را نمی دانند

دکتر پیزارو می گوید “با وجود شیوع زیاد و اثرات بالینی فیبروم رحم، هنوز علت دقیق جهشی که منجر به بروز فیبروم رحم می شود مشخص نشده است.

تحقیقات اخیر بیشتر متوجه اثر هورمونهایی مثل استروژن و پروژسترون می باشد، به این دلیل که این تومورها به ندرت قبل از شروع اولین دوره عادت ماهیانه بوجود آمده و پس از دوران یائسگی نیزکاهش می یابند. استرس، رژیم غذایی و عوامل محیطی نیز ممکن است در بروز فیبروم رحم تاثیر گذار باشد.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کیست تخمدان به سراغ چه زنانی می رود؟

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamati.ir