اولین قاعدگی تان در چه سنی بوده است؟ و تاثیرات بلوغ زودرس یا دیررس بر سلامت زنان
زنانی که اولین قاعدگی شان زود و بلوغ شان زودرس بوده است ممکن است دارای فاکتورهایی باشند که در آینده منجر به بیماری های خطرناکی شود.در این مورد بیشتر بخوانید

7 نکته شگفت انگیز که زمان اولین قاعدگی تان درباره شما می گوید

زمان اولین پریودتان را به یاد دارید؟

اگر به یاد ندارید بیشتر به آن فکر کنید چون ممکن است روزی پزشکتان در این مورد از شما سوال کند. در سالی که گذشت، محققان ارتباط بین سن اولین قاعدگی را با خطرات بهداشتی و سلامتی شامل: آلرژی گرفته تا بیماری های قلبی، دیابت و سرطان پیدا کرده اند.

دانشمندان هنوز ارتباط دقیق بین آن ها را نمی دانند ولی ممکن است به خاطر وزن تان در زمان اولین پریودتان باشد. به گفته دکتر ترانه شیرازیان Taraneh Shirazian، یکی از متخصصین زنان در بیمارستان مونت سینا نیویورک " استروژن با چاقی و چربی گره خورده است " بنابراین اگر در سن نوجوانی شروع به قاعدگی کنید، این می تواند یک سرنخ باشد که شما به زودی به وزن بالغ طبیعی خود دست پیدا می کنید، بنابراین باید خودتان را برای مشکلات چاقی و عوارض بعدی مرتبط با آن آماده کنید. یا شاید هم فقط ژنتیک در این امر دخیل باشد. " زنانی که اولین دوره قاعدگی شان زودتر است ممکن است دارای فاکتورهایی باشند که در آینده منجر به بیماری شود. " تا زمانی که ما در این زمینه مطمئن شویم بهتر است از اطلاعات این مقاله که به تازگی توسط دانشمندان در مورد خطرات موجود برای سلامتی شما مورد بررسی قرار گرفته است، مطلع شوید.


1. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به بیماری های قلبی

ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به بیماری های قلبی

بر اساس یک مطالعه جدید روی 1.3 میلیون زن که درمجله Circulation منتشر شد، زنانی که اولین قاعدگی شان در سن 13 سالگی شروع شده بود با خطر پایین تری برای ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و فشار خون بالا داشتند. برعکس کسانی که در سن 10 سالگی یا پایین تر ( یا 17 سالگی و بالاتر ) اولین قاعدگی خود را تجربه کردند، بیشترین خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی را دارند، به ویژه 27 درصد احتمال ابتلای بیشتر به بیماری های قلبی، 20 درصد برای فشار خون و 16 درصد برای سکته قلبی.


2. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به دیابت نوع 2

2. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به دیابت نوع2

زنانی که اولین پریود یا قاعدگی شان قبل از 12 سالگی بوده احتمال ابتلایشان به دیابت نوع 2 بسیار بیشتر از افرادی بود که بعد از این سن پریود شدند، بر اساس یک نظر سنجی از 4600 زن میان سال که در مجله Diabetic Medicine منتشر شد، به گفته دکتر جانگ ساب لیم Jung Sub Lim، نویسنده مطالعه " قاعدگی زود هنگام با افزایش مقاومت به انسولین موجب افزایش احتمال ابتلا به دیابت می شود. "


3. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به پره اکلامپسی Preeclampsia

3. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی با فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار هنگام بارداری شناخته می شود. ادامه یافتن این بیماری باعث ایجاد خطر سکته مغزی در آینده می شود. بر اساس مطالعه ای که  در مجله Clinical & Diagnostic Research منتشر شد، اگر اولین قاعدگی تان قبل از 12 سالگی بوده، احتمال خطر تهدید زندگیتان با این شرایط حین بارداری حدود 28 درصد بیشتر از افرادی است که اولین قاعدگی را در سنین بالاتر تجربه کرده اند.


4. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به سرطان تیروئید 

3. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به سرطان تیروئید

در یک مطالعه که در مجله آمریکایی Epidemiology، منتشر شد، محققان فرانسوی با 600 زن جوان که قبل از 35 سالگی سرطان تیروئیدشان تشخیص داده شده بود و 600 زن سالم مصاحبه کردند. کسانی که قاعدگی زودرس داشتند خطر بالاتری برای ابتلا به این بیماری تهدیدشان می کرد.


5. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به تومور مغزی 

5. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به تومور مغزی

محققان چینی بسیاری از عوامل مختلف تولید مثل را مورد بررسی قرار دادند و اینکه چگونه آنها به خطر تومور مغزی کمک می کنند. یکی از قابل توجه ترین یافته های آنها این بود که خطر ابتلا به تومورهای مغزی در زنانی که شروع قاعدگی شان تا سن 17 یا بالاتر بود، بیشتر است.


6. ارتباط زمان اولین قاعدگی و تراکم استخوان 

6. ارتباط زمان اولین قاعدگی و تراکم استخوان

بررسی هایی که روی زنان قبل و بعد از یائسگی انجام شد نشان داد افرادی که اولین پریودشان در 17 سالگی یا پس از آن بوده است دارای توده های معدنی استخوانی کمتری بوده و احتمال خطر شکستگی در اثر پوکی استخوان در آن ها بیشتر است.


7. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به آلرژی 

7. ارتباط زمان اولین قاعدگی و ابتلا به آلرژی

محققان ارتباطی بین بلوغ زودرس و اگزما، آسم و رینوکونژکتیویت rhinoconjunctiviti به ویژه در میان آمریکایی های آفریقایی تبار و اسپانیایی ها پیدا کردند. ولی هنوز مشخص نشده که آیا بلوغ زودرس است که باعث این آلرژی ها می شود یا برعکس آن.

*رینوکونژکتیویت rhinoconjunctiviti: نوعی آلرژی که با گرفتگی بینی، آبریزش بینی، عطسه، چشم های قرمز و خارش بینی یا چشم شناخته می شود. ممکن است منشأ حساسیتی باشد اما همیشه اینطور نیست.

نکته: اگر شروع اولین قاعدگی تان شما را در معرض خطر ابتلا به یک یا دو مورد از این بیماری ها قرار می دهد، به اشتباه تصور نکنید که وضعیت سلامتی شما از قبل تعیین شده است. لیم و شیرازیان هر دو اشاره می کنند که داشتن یک سبک زندگی سالم ( داشتن فعالیت، کنترل وزن، کنترل رژیم غذایی ) می تواند راهی طولانی برای جبران این خطرها باشد.


بیشتر بدانید : 7 علت خونریزی شدید قاعدگی

بیشتر بدانید : 6 رنگ خون قاعدگی و 6 نکته ای که درباره سلامتی شما می گوید

بیشتر بدانید : پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهیانه


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ