علایم یائسگی که می گوید شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید
هر چقدر هم که با یائسگی باشید ولی نمی توانید جلوی آن را بگیرید ولی می توانید برایش آماده شوید. پس برای آشنا شدن با علایم یائسگی با ما همراه شوید

سن میانگین یائسگی در زنان حدود 51 یا 52 سالگی است. کلمه کلیدی در این جمله " میانگین " است. یعنی ممکن است قبل از این سن رخ دهد یا بعد از این سن رخ دهد یا درست سر وقت اتفاق بیفتد. و تشخیص این که چه زمانی قرار است یائسه شده اید خیلی ساده است –زمانی که یک سال پریود نشده اید.

چگونه زمان یائسگی خود را پیش بینی کنید؟

علائم به اتمام رسیدن چرخه های قاعدگی:

سوال خوبی است. می توانید با توجه به زمان یائسگی مادر یا خواهرتان، زمان یائسگی خود را تخمین بزنید. ولی باید بدانید که شروع یائسگی در هر زنی متفاوت است، حتی بین مادر و دختر.

به همین دلیل است که ما از تعدادی متخصص خواسته ایم علائم به اتمام رسیدن چرخه های قاعدگی را برایمان شرح دهند. به نشانه های کلاسیکی که در ادامه مقاله برایتان شرح می دهیم به صورتی منطقی توجه داشته باشید. یک مطالعه در Maturitas نشان داد زنانی که نگرش منفی به یائسگی دارند، نشانه های بیشتری گزارش می دهند، پس تا حد امکان مثبت نگر باشید. فقط به یاد داشته باشید که یائسگی امری طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد. پس نزدیک به دهه 50 زندگیتان که شدید، به علایم دقت نمایید.


1.علایم یائسگی: افزایش وزن

1.علایم یائسگی: افزایش وزن

یائسگی ممکن است جزو لیست عوامل عجیب و غریب افزایش وزن نباشد ولی اگر چربی بیشتری به خصوص اطراف شکم تان مشاهده نمودید، ممکن است مقصرش این تغییر هورمونی باشد. بر اساس گفته دکتر لاکیشا ریچاردسون Dr. Lakeisha Richardson، متخصص زنان و زایمان با بیش از 10 سال سابقه در اندام های خصوصی، یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم می تواند کلید کاهش علایم یائسگی (افزایش وزن) شود چون این دو عادت با افزایش سن و سبک زندگی در ارتباط هستند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت افزایش وزن یا کم نشدن وزن بی دلیل شما!!


2. علایم یائسگی: فراموشکاری و کند شدن ذهن

2. علایم یائسگی: فراموشکاری و کند شدن ذهن

احساس می کنید فراموشکار شده اید یا تمرکز برایتان سخت شده؟ خودتان را سرزنش نکنید. یک مطالعه در مجله علوم اعصاب Neuroscience، روی زنان بین 45 تا 55 ساله نشان داد که با کاهش سطح استروژن در بدن، عملکرد آن ها در وظایف خاص مربوط به حافظه و تمرکز، کاهش پیدا می کند. پس بدانید که تنها شما نیستید که با این مشکل روبرو شده اید. محققان بر اساس مطالعات گذشته خاطر نشان می کنند که بیش از 60 درصد زنان یائسه، کند شدن ذهن را تجربه می کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خوراکی های موثر برای تقویت حافظه


3. علایم یائسگی: قاعدگی های نامنظم

3. علایم یائسگی: قاعدگی های نامنظم

یائسگی با چرخه های قاعدگی نامنظم همراه است، بنابراین اگر این بی نظمی قاعدگی طوری بود که احساس کردید به زمان اولین سال شروع قاعدگی تان برگشته اید و قاعدگی تان کاملا اتفاقی رخ می دهد، نشانی از شروع یائسگی در شماست. به گفته دکتر کریستینا انزمان Christina Enzmann، استادیار زایمان طبیعی، بیماری های زنان و تولید مثل در دانشکده پزشکی مریلند، نامنظم بودن قاعدگی طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد. به گفته او چرخه قاعدگی نزدیک به یائسگی می توانند کوتاه تر شوند مثلا 21 تا 24 روز به جای چرخه 28 روزه یا هر چند ماه یک بار ولی با خونریزی شدیدتر. خودتان می دانید که این مورد چه معنایی دارد! یعنی بهتر است در یک تقویم دوره های خود را یادداشت کنید و همیشه پد یا تامپون همراه خود داشته باشید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 8 علت کم شدن و سبک تر شدن خونریزی قاعدگی
 

4. علایم یائسگی: گر گرفتگی

4. علایم یائسگی: گر گرفتگی

چه در طول روز یا نصف شب یا هر دو زمان دچار گرگرفتگی شوید یعنی شاهد نشانه اصلی یائسگی هستید. گرگرفتگی می تواند جلوی خواب شبانه راحت شما را بگیرد و شما را بیدار نگه دارد که این خود منجر به عوارض جانبی دیگر مثل خستگی و بی خوابی می شود. به گفته انزمان، " نزدیکتر شدن زمان این گرگرفتگی ها نشان می دهد که به زمان یائسگی نزدیک تر می شوید." علایم اصلی یائسگی با مصرف الکل، کافئین یا غذاهای تند، شدیدتر می شوند. بنابراین به مواردی که باعث افزایش تکرار گرگرفتگی می شوند توجه کرده و از آنها اجتناب کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : وقتی که گرگرفتگی به دلیل یائسگی نیست

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت گرگرفتگی های یکدفعه ای چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر بعد از یائسگی, گرگرفتگی و خشکی چشم امانتان را بریده است, بخوانید


5. علایم یائسگی: کاهش میل جنسی

5. علایم یائسگی: کاهش میل جنسی

اگر احساس می کنید به اندازه گذشته علاقه ای به رابطه جنسی ندارید، ممکن است بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید به یائسگی مربوط باشد. به گفته ریچاردسون، تجویز داروهای هورمونی جایگزین می تواند با این مشکل مقابله نماید. گزینه های متعددی برای درمان جایگزین هورمونی وجود دارد که معمولا پزشکان مطابق شکایتی که زنان دارند، تجویزشان می کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت های کاهش میل جنسی به غیر از یائسگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش میل جنسی در زنان دقیقا از چه زمانی اتفاق می افتد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : میل جنسی خود را با این خوراکی ها افزایش و یا کاهش دهید


6. علایم یائسگی:افزایش ادرار و نشست ادرار

6. علایم یائسگی:افزایش ادرار و نشست ادرار

همانطور که نزدیک شدن به زمان یائسگی باعث نامنظم شدن دوره های قاعدگی شما شده است، فقدان استروژن بدن شما هم در این دوره و زمان می تواند باعث تضعیف مثانه و افزایش ادرار شود.که این می تواند به معنای چندین بار رفتن به دستشویی یا نشت ادرار هنگام خندیدن، عطسه یا سرفه شود. همچنین یائسگی با افزایش خطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری همراه است. با نوشیدن آب زیاد که باز هم سبب ادرار بیشتر می شود می توانید از ابتلا به عفونت پیشگیری کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت و درمان تکرر, سوزش و عفونت ادرار در زنان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ادرار زیاد در روز نشانه این بیماری است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سوزش ادرار علامت کدام بیماری هاست؟


7. علایم یائسگی: درد در طی رابطه جنسی

7. علایم یائسگی: درد در طی رابطه جنسی

اگر به یاد داشته باشید به کاهش میل جنسی اشاره کردیم؟ ممکن است این کاهش میل با این مورد ارتباط داشته باشد. به گفته انزمان، یائسگی می تواند منجر به خشکی واژن و در نتیجه دخول دردناک شود. پس مطمئن شوید که واژن خود را با لوبریکانت مرطوب کرده اید تا از این احساس اصطکاک دردناک راحت شوید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ژل لوبریکانت یا روان کننده و راهنمای مصرف آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 10 علت رابطه جنسی دردناک در زنان + راه حل

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت درد در اولین رابطه زناشویی چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت درد زیر شکم بعد از رابطه جنسی در زنان چیست؟


8. علایم یائسگی: تغییرات مو و ناخن

8. علایم یائسگی: تغییرات مو و ناخن

اگر نمی دانید چرا در حال از دست دادن موهایتان هستید یا ناخن هایتان مدام می شکنند، ممکن است دلیلش یائسگی باشد. بنا به گفته کاتلین هاف Caitlin Hoff محقق سلامتی برای موسسه ConsumerSafety، این دو جزو علایم کلاسیک یائسگی هستند. یک مطالعه در مورد یائسگی نشان داد زنانی که با این مشکل روبرو هستند باید توجه بیشتری به تغذیه خود داشته باشند – به خصوص ویتامین ها و مواد معدنی دریافتی – به خصوص اگر تحت استرس قرار دارند. مطمئن شوید به اندازه کافی ویتامین A ،  B ، C، روی، منیزیم و کلسیم دریافت می کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ناخن های شما هم مدام می شکنند؟ 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت و راه های درمان ریزش مو


9. علایم یائسگی: نوسانات خلقی

9. علایم یائسگی: نوسانات خلقی

نوسانات خلقی قبل از قاعدگی آن هم وقتی خبری از آن نیست می تواند گیج کننده باشد. مشخص شده آن زودرنج شدن و داشتن حس گریه که احساس می کنید جزو عوارض یائسگی است – یا می تواند در اثر سایر علایم یائسگی ایجاد شود. به علاوه اگر از قبل سابقه افسردگی دارید، ورود به یائسگی می تواند آن را بدتر کند. اما اگر تغییر خلق و خو تنها نشانه ای است که تجربه می کنید، و هیچ یک از علایم ذکر شده در این مقاله را ندارید ممکن است این تغییرات احساسی دلیل دیگری داشته باشند. پس با پزشک خود مشورت کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سیکل قاعدگی و شرح وضعیت بدنی و نواسانات خلقی بانوان طی این 28 روز


بیشتر بدانید : یائسگی زودرس با چه غذاهایی اتفاق می افتد؟

بیشتر بدانید : یائسگی یعنی پایان زنانگی؟

بیشتر بدانید : یائسگی زودرس به این 5 علت رخ می دهد

بیشتر بدانید : درمان علائم یائسگی با مصرف این ویتامین ها

بیشتر بدانید : نشانه های یائسگی بر روی پوست را چطور برطرف کنیم؟


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ