لکه‌بینی‌های طولانی را جدی بگیرید و درمان کنید
متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی گفت: لکه‌بینی قبل از شروع پریود عادی است اما اگر مدتی طولانی ادامه یابد یا به گونه‌ای غیرطبیعی در دوران بارداری، یائسگی یا بین دوره‌های قاعدگی رخ دهد، احتمالا نشانه‌ای از وجود مشکل است که باید معاینه و درمان شود

دلایل لکه بینی خانم ها

دکتر آمنه سادات حقگو افزود: بیشتر خانم ها در اولین مراحل بارداری لکه بینی پیدا می کنند. این در واقع یکی از نشانه های بارداری است. لکه بینی، اغلب بین روز هفتم تا دهم بارداری، یعنی زمانی اتفاق می‌افتد که جنین در حال اتصال به دیواره رحم و لانه گزینی است. در این زمان اغلب خانم ها از بارداری خود آگاهی ندارند.
او گفت: لکه بینی ممکن است دو یا سه هفته قبل از موعد مقرر قاعدگی نیز ایجاد شود اما خونریزی شدید در زمان بارداری باید جدی گرفته شود زیرا ممکن است سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی اتفاق افتاده باشد.

این متخصص زنان با اشاره به اینکه هر نوع خونریزی واژینال در دوره یائسگی باید مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: به طور معمول در دوره قبل از یائسگی، بین دوره های پریود، لکه بینی و خونریزی های زیادی ایجاد می شود زیرا تغییر و تحولاتی در بدن در حال انجام است اما در دوره یائسگی، خونریزی بین قاعدگی معنا ندارد چون قاعدگی وجود ندارد و از این رو هر نوع خونریزی واژینال در دوره یائسگی باید هرچه سریعتر تشخیص و درمان شود.
وی در مورد علل خونریزی در دوران یائسگی گفت: مصرف داروهای هورمونی در این دوره می تواند باعث خونریزی شود. سرطان، عفونت یا سایر مشکلات نیز می تواند دلیل دیگر لکه بینی در دوره یائسگی باشد و بررسی علت لکه بینی در دوره یائسگی اهمیت بالایی دارد.
دکتر حقگو به علت خونریزی بین دوره های قاعدگی اشاره کرد و گفت: خونریزی بین دوره های قاعدگی دلایل مختلفی دارد که یکی از این دلایل مصرف داروهای پیشگیری از بارداری است. این داروها، سبب خونریزی های نامنظم مانند خونریزی بین دوره های پریود در طول سه ماه اول مصرف می شود که امری طبیعی است.

این متخصص هیستروسکوپی و لاپاراسکوپی پیشرفته در مورد دیگر دلایل بروز لکه بینی در خانم ها گفت: استرس، توقف مصرف قرص های پیشگیری از بارداری، استفاده از IUD، مصرف برخی داروها مانند کورتیکواستروئید یا داروهای ضد افسردگی، عدم تنظیم هورمون ها، فیبروم رحمی، سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، مشکلات تیروئیدی، دیابت، آندومتریوز، عفونت واژینال یا عفونت مثانه، سقط جنین، سرطان آندومتر و دهانه رحم، مصرف رقیق کننده های خون، سوزش ناشی از خشکی واژن و برخی از معاینات و تست های زنان مانند پاپ اسمیر از جمله دلایل لکه بینی در خانم ها هستند.

دکتر حقگو گوشزد کرد: خانم ها در صورت داشتن خونریزی نامنظم با علایم ذیل لزوما باید برای تشخیص علت، به متخصص مراجعه کنند. خونریزی شدید واژینال یا خونریزی بین دوره های پریود که بیش از سه روز ادامه داشته باشد، لکه بینی خفیف که در سه دوره قاعدگی ادامه پیدا کند، هر نوع لکه بینی یا خونریزی واژینال که با دوره های قبلی شخص متفاوت باشد، خونریزی واژینال که زودتر از سه هفته یک بار اتفاق بیفتد، خونریزی شدید بعد از رابطه جنسی و هر نوع خونریزی واژینال بعد از یائسگی از این جمله اند.

متخصص زنان، زایمان و نازایی افزود: پزشک متخصص برای بررسی علت خونریزی غیرطبیعی از روش های مختلفی شامل معاینه، بررسی سابقه پزشکی، بررسی تاریخچه قاعدگی، معاینه فیزیکی، تست پاپ اسمیر، تست خون، سونوگرافی واژینال، هیستروسکوپی یا بیوپسی آندومتر استفاده می کند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir