واژینیسموس چیست؟ درمان, علائم و علل واژینیسموس
واژینیسموس یک مشکل جنسی در بین خانم هاست که بر اثر آن در هنگام برقراری رابطه جنسی عضلات واژن خانم سفت و منقبض می شود. این مشکل با میزان میل جنسی فرد ارتباطی ندارد. در این مقاله واژینیسموس را بیشتر خواهید شناخت.

واژینیسموس یا واژینیسم Vaginismus

واژینیسموس یا انقباض غیرارادی مهبل یا واژینیسم عبارت است از انقباض عضلات اطراف مهبل (واژن). این واکنش کاملاً غیرارادی و غیرقابل کنترل بوده و مانع از ورود هر جسم خارجی حتی انگشت یا تامپون به مهبل می‌شود. هر گونه تلاش برای دخول موجب دردهای شدید می‌شود. واژینیسموس اغلب علت روانی دارد.

زمانی که یک خانم دچار واژینیسموس است، عضلات واژن وی در هنگام دخول چیزی به واژن، مانند وارد شدن تامپون یا آلت مردانه، فشرده یا منقبض می شود. این عارضه ممکن است ناراحت کننده یا دردناک باشد. تمرین هایی وجود دارد که گاهی طی چند هفته به بهبود علائم کمک می کنند.


علائم واژینیسموس

رابطه جنسی دردناک اغلب اولین نشانه ای است که یک خانم مبتلا به واژینیسموس تجربه می کند. درد تنها با دخول اتفاق می افتد. این درد معمولا، و نه همیشه، پس از اتمام رابطه برطرف می شود.

خانم های مبتلا معمولا درد را به حس پاره شدن پوست توصیف می کنند. بسیاری از خانم های مبتلا به واژینیسموس در زمان استفاده از تامپون یا معاینات داخلی لگن توسط پزشک هم احساس درد می کنند.

واژینیسموس را بیشتر بشناسید

واژینیسموس چیست، چه علائمی دارد و چطور درمان می شود؟

علل واژینیسموس

پزشک ها علت دقیق واژینیسموس را نمی دانند. این عارضه معمولا با اضطراب و ترس از برقراری رابطه جنسی در ارتباط است. اما مشخص نیست کدام یک اول اتفاق می افتد، واژینیسموس یا اضطراب.

بعضی خانم ها در همه شرایط و با هر جسمی دچار واژینیسموس می شوند. برخی دیگر تنها در یک شرایط خاص دچار مشکل واژینیسموس می شوند، به عنوان مثال در برقراری رابطه با یک شریک جنسی خاص، یا تنها در زمان برقراری رابطه جنسی درد احساس می کنند، اما در زمان استفاده از تامپون یا معاینات پزشکی مشکلی ندارند.

دیگر مشکلات پزشکی مانند عفونت هم باعث بروز رابطه جنسی دردناک می شود. بنابراین لازم است به پزشک مراجعه کنید و علت درد ناشی از رابطه جنسی را مشخص کنید.


درمان واژینیسموس

خانم های مبتلا به واژینیسموس می توانند در خانه تمرین هایی انجام دهند  تا یاد بگیرند که عضلات اطراف واژن را کنترل و شل کنند.
این رویکرد "کاهش حساسیت پیشرونده" نامیده می شود و هدف آن راحتی فرد در زمان دخول است.

ابتدا تمرینات کگل را انجام دهید، به این صورت که همان عضله ای را که برای متوقف کردن جریان ادرار در هنگام ادرار کردن به کار می برید را منقبض کنید:


  • •    عضله کنترل کننده ادرار را منقبض کنید
    •    به مدت 2 تا 10 ثانیه خود را به همین حالت نگه دارید
    •    عضله را شل کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ورزش کگل | آموزش ورزش کگل برای تقویت ماهیچه های لگنی

هر زمانی که شروع می کنید، 20 مرتبه این کار را انجام دهید. در طول روز می توانید هر تعداد دفعه که خواستید این تمرین را انجام دهید. بعد از چند روز، زمانی که در حال انجام تمرین کگل هستید، یک انگشت را تا اولین مفصل آن وارد واژن کنید. بهتر است قبل از انجام این کار ناخن انگشت خود را کوتاه کرده و از ژل روان کننده واژن استفاده کنید. یا می توانید این کار را در وان حمام انجام دهید که یک روان کننده طبیعی است.

کار را با یک انگشت شروع کنید و تا سه انگشت ادامه دهید. احساس می کنید عضلات واژن در اطراف انگشت های شما منقبض می شوند و اگر ناراحت هستید، می توانید انگشت های خود را خارج کنید.

در مورد خانم هایی که واژینیسموس مربوط به ترس یا اضطراب است، روان درمانی موثر خواهد بود.



تهیه و ترجمه: گره سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ