مصرف قرص های ضد بارداری برای دخترهای مجرد خطرناک است؟
 قرص های ضد بارداری توسط بسیاری از خانم ها و دختران جوان استفاده می شود، اما درباره عوارض این قرص ها و نحوه مصرف آنها نیز سولات زیادی وجود دارد، به ویژه در بین خانم های مجرد. در این مقاله به تمام سوالات مربوط به مصرف قرص های ضد بارداری پاسخ داده می شود.

 قرص های ضد بارداری برای دخترهای مجرد

بسیاری از دختران مجرد گاهی قرص های ضد بارداری مصرف می کنند و برای خیلی از آنها این سوال وجود دارد که آیا مصرف قرص ضد بارداری برای دختران مجرد خطرناک است؟ برخی نیز تصور می کنند مصرف قرص های ضد بارداری قبل از ازدواج و در دوران دوشیزگی باعث ناباروری می شود. در ادامه مقاله سعی شده است به این سوالات و ابهامات پاسخ داده شود.

در واقع دوشیزه بودن یا نبودن و یا ازدواج کردن در زمان مصرف قرص ضد بارداری اهمیتی ندارد، چرا که قرص این مسئله را تشخیص نمی دهد. آنچه مهم است این است که قرص های ضد بارداری نیز انواع مختلف دارد و برخی از آنها تاثیر بیشتر بر بدن می گذارند و در واقع متناسب با بدن شما ساخته شده اند. بهترین راه برای شناخت قرص مناسب خود مشورت با پزشک است.

مصرف قرص ضد بارداری در هر صورت دارای عوارض جانبی است و یکی از مهم ترین عوارض این قرص ها افزایش وزن است. برخی خانم ها در زمان مصرف قرص ضد بارداری دچار افزایش وزن می شوند و برخی دیگر این عارضه را در خود مشاهده نمی کنند.

قرص ضد بارداری در واقع هورمون های بدن را افزایش می دهد و بدن را فریب می دهد و این تصور در بدن به وجود می آید که شما باردار هستید. بدن نیز نمی داند با افزایش ناگهانی هورمون ها چه کند و در نتیجه ممکن است فرد دچار افزایش وزن شود. اما از آنجایی که قرص ضد بارداری هورمون ها را تنظیم می کند، می تواند به رفع جوش های پوستی و بهبود نوسانات خلقی کمک کند. به علاوه قرص های ضد بارداری پریود را قابل پیش بینی و منظم می کند.

به علاوه افزایش هورمون ها در نتیجه مصرف قرص های ضد بارداری احتمال بروز سرطان را نیز افزایش می دهند. بنابراین اگر در خانواده شما سابقه ابتلا به سرطان وجود دارد، بهتر است قرص های ضد بارداری را با احتیاط بیشتری مصرف کنید. توصیه اکید این است که قرص های ضد بارداری را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا قرصی مناسب با وضعیت بدن شما برایتان تجویز شود.

بیشتر بدانید : احتمال بارداری هنگام مصرف قرص های پیشگیری چقدر است؟

بیشتر بدانید : آیا کاهش میل جنسی زنان با مصرف قرص ضد بارداری در ارتباط است؟

قرص های ضد بارداری و دیگر عوارض جانبی

اغلب عوارض مربوط به قرص های ضد بارداری خطرناک و جدی نیستند. این عوارض عبارتند از :

  • تهوع
  • التهاب یا ورم پستان ها
  • خفیف شدن پریودها
  • نوسانات خلقی

عوارض دیگری که به آنها اشاره می کنیم کمتر مشاهده می شوند، اما خیلی جدی تر هستند. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. اگر دسترسی فوری به پزشک ندارید، حتما به اورژانس مراجعه کنید. عوارضی که به آنها اشاره می کنیم نشان دهنده بروز مشکلات کبد، بیماری کیسه صفرا، سکته مغزی، لخته شدن خون، بالا رفتن فشار خون یا بروز بیماری قلبی است. این عوارض عبارتند از :

  • درد شکم
  • درد قفسه سینه
  • سردرد شدید
  • مشکل بینایی (تاری دید)
  • التهاب و درد در پاها و ران ها

آیا همه خانم ها می توانند از قرص های ضد بارداری استفاده کنند؟

قرص های ضد بارداری

اکثر خانم ها زیر نظر پزشک می توانند ار قرص های ضد بارداری استفاده کنند. اما این قرص ها به خانم های بالای 35 سال که سیگار می کشند، توصیه نمی شود. اگر سیگار نمی کشید، می توانید تا زمان یائسگی از قرص های ضدبارداری هورمونی استفاده کنید. به علاوه اگر دچار هر یک از مشکلات زیر هستید، نمی توانید از قرص ضد بارداری هورمونی استفاده کنید:

  • وجود لخته خون در دست ها، پاها یا ریه
  • بیماری شدید قلبی یا کبد
  • سرطان پستان یا رحم
  • فشار خون بالا و کنترل نشده
  • میگران با اورا* یا اختلال در حس بینایی aura

* اورا aura : نوعی اختلال در حس بینایی است که پیش از درد علائم هشدار دهنده ای دارد، مانند فلاش های نورانی ،مور مور شدن سر و صورت و نقاط کور.

شرایط دیگری نیز وجود دارد که میزان خطر آنها با مصرف قرص های ضد بارداری افزایش پیدا می کند. اگر نسبت به این شرایط مطمئن نیستید، لازم است با پزشک مشورت کنید. به علاوه اگر در بین اقوام درجه یک (والدین، خواهر و یا برادر و یا فرزندتان) شخصی دارای لخته خون در پاها یا ریه خود است، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.


تداخلات دارویی با قرص های ضد بارداری

برخی داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها و ضد تشنج ها اثر بخشی قرص های ضد بارداری را کاهش می دهند. قبل از شروع مصرف قرص های ضد بارداری اگر از هر داروی دیگری استفاده می کنید، از جمله داروهای با نسخه یا بدون نسخه، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : از فواید قرص های ضدبارداری

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نکاتی راجع به قرص های ضدبارداری

اگر می خواهید بیشتر بدانید : قرص ضد بارداری، فواید، ضررها و موارد عدم استفاده

بیشتر بدانید : عقب انداختن پریود با استفاده از قرص ضد بارداری

بیشتر بدانید : 9 نكته درباره آمپول ضد بارداری


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ