حقایقی در مورد نوار بهداشتی ها
 استفاده از نوار بهداشتی و تامپون در دوران قاعدگی می تواند خطراتی برای سلامت زنان به دنبال داشته باشد که بهتر است با این حقایق آشنا شوید

 خطرات استفاده از نوار بهداشتی برای سلامت زنان

بسیاری از خانم‌ها از عواقب و عوارض استفاده از نواربهداشتی آگاه نیستند و تنها دغدغه ذهنی‌شان کمتر شدن دردی است که ماهیانه‌ تجربه می‌کنند. اما متاسفانه اغلب ما فراموش می‌کنیم و تنها تعداد معدودی از ما به این فکر می‌کنیم که آیا استفاده از این نوار بهداشتی ها ایمن و بی‌خطر است و نمی‌تواند مانند یک بمب ساعتی سلامتی ما را به خطر بیاندازند.

در ادامه با چند نکته مهم و ضروری در زمینه استفاده از این محصولات بهداشتی آشنا خواهید شد که آگاهی از آن‌ها به سالم نگه داشتن بدن‌تان کمک شایانی خواهد کرد.

۱- سلولز موجود در نوار بهداشتی که باعث افزایش قدرت جذب آن می‌شود، می‌تواند عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم و حتی منجر به مرگ شود.

۲- مواد تشکیل‌دهنده نوار بهداشتی تماما شیمیایی هستند و می‌توانند عامل ایجاد بیماری‌های خطرناک و انواع مختلف عفونت شوند. دیوکسین Dioxin موجود در نوار بهداشتی و تامپون (پنبه قاعدگی) می‌تواند باعث رشد بافت‌های غیرطبیعی در ناحیه تناسلی شود. علاوه بر این، ریون (ابریشم مصنوعی) به کار رفته در این محصولات که برای قابلیت جذب بالا استفاده می‌شود حاوی مواد شیمیایی و سمی است.

۳- دئودورانت‌ها یا مواد دافع بوی بد، می‌توانند عامل ناباروری و یا نقائص هنگام تولد شوند.

۴- مواد سمی موجود بر روی سطح این پدها می‌توانند از طریق دستگاه گردش خون ما وارد خون شده و شانس ابتلا به سرطان را بالا ببرند.

۵- پد‌های بهداشتی مرکب از مواد مصنوعی هستند که رطوبت و حرارت را حفظ می‌کنند و باعث ایجاد و رشد باکتری‌های گوناگون می‌شوند.

۶- مواد شیمیایی به کار رفته در تامپون‌ها که باعث نرم شدن جنس آن‌ها هستند می‌توانند عامل ایجاد آسیب‌های جدی به بافت‌های متعدد بدن شوند.

۷- چنانچه به‌طور منظم و مرتب ظرف ۴ ساعت پد بهداشتی و یا تامپون را تعویض نکنید، می‌تواند عواقب بسیار خطرناک و جدی که گاه منجر به مرگ فرد ‌می‌شود در بر داشته باشد. 

۸- به‌طور میانگین هر خانم در طول عمر خود نزدیک به ۱۶.۸۰۰ پد آلوده ایجاد می‌کند که متاسفانه قابل بازیافت و  تجزیه زیستی نیستند. به طور متوسط یک پد معمولی معادل با ۴ کیسه پلاستیکی است.

پس توصیه می‌شود تا می‌توانید از نوار بهداشتی مناسب با جنس مرغوب استفاده کنید تا میزان تاثیرات منفی آن برای بدن و محیط زیست کاهش یابد.

*دیوکسین Dioxin: یک سم بسیار قوی برای سلولهای بدن است و باعث بروز سرطان به ویژه سرطان سینه می شود. دیوکسین‌ها گروهی از ترکیبات شیمیایی هستند که جزو آلاینده‌های پایدار محیط زیست محسوب می‌شوند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : 8 نکته‌ دخترانه درباره بهداشت قاعدگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پاسخ به سوالات شما درباره عادت ماهیانه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رعایت این نکات بهداشتی در دوران قاعدگی الزامی است

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تامپون، پد یا فنجان قاعدگی؟ راهنمای زنان برای استفاده از محصولات مخصوص دوران قاعدگی



گردآوري: گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamatism.com