جلوگیری از یائسگی زودرس با رژیم غذایی
خوردن نخود سبز، لوبیا سبز و ماهی قزل آلا با به تاخیر انداختنن یائسگی در ارتباط هستند.

آیا رژیم غذایی می تواند یائسگی را به تعویق بیندازد؟

مطالعه جیدی که در انگلیس انجام شد نشان داد که خوردن غذاهای خاص می تواند در به تاخیر انداختن یا سرعت بخشیدن به یائسگی مرتبط باشد.

خوردن حبوبات تازه مثل نخود سبز و لوبیا سبز و ماهی های چربی از قبیل سالمون، ساردین و ماهی خال خالی با تاخیر در شروع یائسگی مرتبط هستند در حالی که مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده مثل برنج و پاستا با شروع زودهنگام یائسگی در ارتباط هستند.

هنوز کاملا مشخص نیست که به تاخیر افتادن یائسگی خوب است یا بد. یائسگی زودرس با افزایش خطر بیماری های قلبی، پوکی استخوان و افسردگی همراه است ولی با این حال از زنان در مقابل سرطان های خاص از جمله سرطان سینه، آندومتر و تخمدان محافظت می کند.

زنان به طور کلی از 40 تا 65 سالگی ممکن است به طور طبیعی یائسه شوند یعنی به طور متوسط در سن 51 سالگی یک زن به طور طبیعی یائسه خواهد شد.

 Chicken-and-Green-Beans-9.jpg

محققان دریافتند که مصرف روزانه ماهی های چرب از جمله قزل آلا و شاه ماهی باعث تاخیر 3 ساله و مصرف روزانه حبوبات تازه باعث تاخیر 1 ساله یائسگی می شود. به علاوه دریافت بالای ویتامین B6 و روی از مواد غذایی نه از مکمل ها، به طول کلی باعث به تاخیر افتادن یائسگی می شود.

در مقابل مصرف زوانه کربوهیدرات های تصفیه شده حدود 1.5 سال یائسگی را جلو می اندازد.

باید بدانید که بر اساس داده ها زنانی که هر روز میان وعده هایی ناسالم از قبیل چیپس و کیک و امثال آن مصرف می کردند تقریبا دو سال زودتر از همتایان خود یائسه می شوند. به علاوه زنان بدون فرزند که انگور و مرغ بیشتری می خورند دیرتر یائسه می شوند.

محققان احتمال می دهند که مواد خوراکی خاص از قبیل انگور، حبوبات و ماهی های چرب به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی که دارند در بلوغ و آزاد سازی تخمک ها نقش داشته و شاید به همین دلیل یائسگی را به تاخیر می اندازند.

و کربوهیدرات های تصفیه شده با افزایش خطر مقاومت به انسولین باعث کاهش فعالیت همورمون های جنسی و افزایش سطح استروژن شده در نتیجه باعث افزایش تعداد چرخه های قاعدگی و سریع تر شدن تخمک گذاری و در نتیجه یائسگی زودتر خواهند شد.

این مطالعه در 30 آوریل 2018 در مجله اپیدمیولوژی و بهداشت جامعه Epidemiology and Community Health منتشر شده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علایم یائسگی که می گوید شما در حال ورود به دوران یائسگی هستید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان علائم یائسگی با مصرف این ویتامین ها

اگر می خواهید بیشتر بدانید :10 روش مقابله با علائم یائسگی



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ