علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید
 نامنظم شدن پریود معمولا خانم ها را به یاد بارداری می اندازد. اما همیشه به تعویق افتادن پریود نشانه بارداری نیست که در ادامه به مهم ترین علل پریود نامنظم اشاره می کنیم

 7 علت نامنظم شدن پریود و درمان پریود نامنظم

همه خانم ها می دانند که می توانند نزدیک شدن به پریود خود را حس کنند. با نزدیک شدن به پریود ممکن است دچار هوس های عجیب غذایی شوید، تغییرات خلقی تجربه کنید یا گرفتگی هایی را در ناحیه رحم و شکم خود احساس کنید. پیش بینی پریود کار سختی نیست. اما در برخی خانم ها دوره پریود منظم نیست که این نامنظم شدن دوره ها مشکلات و نگرانی های زیادی در پی دارد.

بیشتر بدانید : چه زمانی قاعدگی نامنظم نگران کننده است؟


اما یک پریود منظم دقیقا دارای چه فاصله هایی است؟ یک پریود منظم 21 تا 35 روز از دوره بعد فاصله دارد (این فاصله از اولین روز پریود این ماه تا اولین روز پریود ماه بعد محاسبه می شود) و معمولا از 2 تا 8 روز طول می کشد. به علاوه میزان شدت هر پریود در هر فرد متفاوت است، اما با این حال نباید فراموش نکنید که پد بهداشتی یا تامپون خود را هر 1 تا 2 ساعت عوض کنید.

زمانی که تغییری در این ریتم رخ می دهد – به این شکل که دوره های پریود با فاصله کمتری اتفاق می افتند، طول دوره بیشتر می شود، خونریزی شدیدتر می شود یا فرد یک دوره پریود را به طور کل از دست می دهد – پریود نامنظم تلقی می شود.

بدن ما مانند کتاب رفتار نمی کند، بنابراین غیر طبیعی نیست که یک خانم هر از گاهی نامنظم شدن پریود را تجربه کند، اما اگر پریود نامنظم به شکل یک مشکل مداوم در آمده، زمان آن رسیده که به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت این مسئله مشخص شود.

اگر تغییرات به وجود امده برای دو دوره ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید. دیگر عواملی که باید مراقب آنها باشید و در صورت مشاهده حتما به پزشک مراجعه کنید، عبارتند از:

  • لکه بینی در بین هر دو دوره

  • خونریزی شدید، طوریکه هر ساعت مجبور به تعویض پد یا تامپون خود هستید

  • خونریزی مداوم که بیشتر از 10 روز طول بکشد

  • احساس کم خونی در طول دوره قاعدگی که با علائمی مانند سرگیجه و خستگی شدید همراه است

گاهی با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی خود قاعدگی به روال منظم خود برمی گردد، اما گاهی نیز پریود نامنظم نشان دهنده وجود یک مشکل جدی است. در ادامه به هفت دلیل نامنظم شدن پریودی اشاره می کنیم.


1.  پریود نامنظم بر اثر مشکلات تیروئیدی
تیروئید,غده تیروئید

تیروئید هورمونی است که نقش مهمی در بدن دارد. وقتی این هورمون کار خود را به درستی انجام می دهد، به تنظیم اشتها، انرژی و حتی سطح استرس کمک می کند. هورمون هایی که به وسیله غده هیپوفیز در مغز تولید می شوند، تیروئید را تحریک می کنند – و درست در راستای هورمون هایی تولید می شوند که تخمدان ها را تحریک می کنند، بنابراین اختلال در یکی می تواند باعث بروز مشکل در دیگری باشد.

برای شناسایی علت این مشکل و آیا اینکه تیروئید شما کم کار است یا پر کار به پزشک مراجعه کنید. اگر علت بروز این مشکلات تیروئید شما باشد، پزشک دارو تجویز خواهد کرد.

اگر بعد از مصرف دارو سطح هورمون تیروئید تنظیم شود، پریود شما نیز منظم خواهد شد.


2 اندومتریوز Endometriosis یا آدنومایوز  adenomyosis و قاعدگی نامنظم
زنی که دراز کشیده,زنی که دل درد دارد

دکتر پترا کیسی Petra Casey متخصص زنان در مایو کلینیک می گوید: " اندومتریوز زمانی بروز می کند ذراتی از غشا داخلی رحم در بیرون رحم شکل بگیرد. به عبارت ساده تر : سلول های آندومتر در داخل رحم هستند و در هر پریود با ریزش غشا داخلی از رحم خارج می شوند. در حالت بروز آندومتریوز این سلول ها به جایی خارج از رحم، مانند تخمدان ها یا حتی روده، حرکت می کنند که این عارضه منجر به بروز درد، گرفتگی، مشکلات پریودی و حتی ناباروری می شود.

آندومتریوز منجر به بروز پریودهای دردناک می شود، اما اگر به شکل کیست های تخمدان درآیند، منجر به نامنظم شدن پریود می شوند.

آدنومایوز نیز یکی دیگر از علل نامنظم شدن پریود است. گرچه در مورد آدنومایوز خیلی صحبت نشده است، اما شرایط نادری است که بر اثر رشد غشا در داخل عضله دیوار رحم (به جای بیرون عضله) رشد می کند. این بیماری هم منجر به بروز پریودهای دردناک و سنگین می شود و در بین خانم هایی که در سنین 40 تا 50 سالگی هستند رایج است.

در این شرایط برای معاینات کف لگن یا حتی انجام سونوگرافی به پزشک مراجعه کنید، به ویژه اگر علائم دیگری را در خود مشاهده می کنید که مربوط به این شرایط می شوند، از جمله مشکلات گوارشی، تکرر ادرار و درد لگن.

درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد، اما روش هایی برای مقابله با این مشکل وجود دارد. روش های درمانی عبارتند از مصرف داروهای هورمونی مانند داروهای خوراکی ضد بارداری، IUD پروژسترون یا ایمپلنت یا تزریق هورمونی تا رشد بافت آندومتریوز سرکوب شود. گاهی نیز جراحی لازم است.

در صورت بروز اندومتریوز شدید، هیسترکتومی hysterectomy (برداشتن کامل رحم) بهترین روش درمان است، البته اگر فرد قصد باردار شدن نداشته باشد.


3.  استرس
استرس,طن مضطرب

زمانی که خیلی مضطرب هستید، بدن هورمون کورتیزول تولید می کند، هورمون کورتیزول توانایی بدن برای تولید هورمون های باروری مورد نیاز برای قاعدگی منظم را به تاخیر می اندازد. استرس بر روی تخمک گذاری طبیعی تاثیر می گذارد و باعث می شود یک دوره پریودی نداشته باشید یا پریود شما نامنظم می شود.

علاوه بر این استرس باعث پریود دردناک می شود. پژوهشی در سال 2010 انجام شد و نشان داد که استرس زیاد علائم سندروم پیش از قاعدگی را بدتر می کند، از جمله نفخ، گرفتگی و نوسانات خلقی.

استرس یکی از مشکلاتی است که درمان آن بسیار سخت است، چرا که هر روز با انواع مختلف استرس روبه رو هستیم.

اما حتی 10 دقیقه ریلکسیشنن در طول روز تاثیرات چشم گیری بر سلامت می گذارد. هر کاری که فکر می کنید استرس شما را کاهش می دهد، انجام دهید، به عنوان مثال برای دویدن به پارک بروید، در کار خود نظم داشته باشید و در عین حال زمانی را برای تعطیلات و استراحت اختصاص دهید و در کلاس های یوگا شرکت کنید.

بیشتر بدانید : 10 توصیه برای کاهش استرس


4.  سندروم پلی کیستیک تخمدان PCOS
رحم,تخمدانها

کیست های تخمدان بسیار رایج هستند؛ اکثر خانم ها در طول عمر خود دچار کیست تخمدان می شوند. کیست های تخمدان معمولا بی خطر هستند و به خودی خود برطرف می شوند – اما حدود 10 درصد خانم ها در سنین بین 15 تا 44 سالگی به سندروم پلی کیستیک تخمدان polycystic ovarian syndrome دچار می شوند. سندروم پلی کیستیک تخمدان نوعی عدم تعادل هورمونی است که منجر به رشد تعداد زیادی کیست های کوچک در تخمدان ها می شود و این امر بر روی باروری تاثیر می گذارد.

زنان مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان هورمون مردانه ای به نام آندروژن را در بدن بیشتر از حد معمول دارند. به علاوه تخمدان های این افراد هورمون زنانه به اندازه کافی تولید نمی کنند و باعث می شود فرد پریودی منظمی نداشته باشد.

اگر علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را در خود مشاهده می کنید – علائمی مانند قاعدگی نامنظم، رشد موی بیش از حد در بدن، بالا رفتن سطح قند خون یا مشکل در باردار شدن – به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر علت بروز این مشکلات سندروم پلی کیستیک تخمدان باشد، معایناتی برای درمان انجام خواهد شد. اگر دارو موثر نباشد، برای برداشتن کیست ها جراحی انجام خواهد شد.

به علاوه هورمون درمانی نیز انجام می شود، از جمله قرص کنترل بارداری. این قرص ها از رشد کیست های جدید جلوگیری می کند و از تخمک گذاری جلوگیری می کند، به علاوه زمانی برای رفع کیست های به وجود آمده، ایجاد می کند و به قاعدگی شما نظم می دهد.


5.  تغییرات چشمگیر در وزن بدن
ترازو

تغییر در وزن بدن، چه افزایش وزن و چه کاهش وزن، هر دو بر روی پریود تاثیر می گذارند. به عنوان مثال اگر واقعا لاغر و ورزشکار هستید (یا حتی دچار کمبود وزن هستید) بدن به سختی می تواند استروژن کافی برای تخمک گذاری تولید کند.

از طرف دیگر افزایش وزن باعث افزایش سطح استروژن می شود که این امر به پریود نشدن یا داشتن پریود سنگین یا پریودهای نزدیک به هم منجر می شود.

ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و داشتن وزن سالم به منظم شدن پریودها کمک می کند. به علاوه رژیم غذایی سخت و ورزش زیاد یا پرخوری و عدم تحرک عواملی هستند که منجر به نامنظم شدن پریودی می شوند.


6. فیبروم یا پولیپ رحم
رحم,تخمدان

فیبروم یا فیبروئید رحم رشد خوش خیم بافت عضلات در دیواره رحم – در بین خانم ها بسیار شایع هستند. فیبروم ها به ندرت منجر به بروز سرطان می شوند، اما ممکن است باعث پریودی سنگین و خونریزی شدید شوند، پیامد آن بستگی به مکان فیبروم دارد.

از طرف دیگر پولیپ رحم از بافت آندومتری یا پوشش داخلی تشکیل شده. این بافت ها نیز معمولا خوش خیم هستند، اما بیشتر مورد بررسی و چکاپ قرار می گیرند.
برای اینکه مطمئن شوید فیبروم یا پولیپ عامل نامنظم شدن پریود شماست یا نه، سونوگرافی هایی انجام خواهد شد تا رشد احتمالی بافت ها با دقت بررسی شوند.

درمان این مشکلات عبارت است از هورمون درمانی، از جمله مصرف قرص های ضد بارداری و جراحی و برداشتن فیبروم و پولیپ. نوع درمان بستگی به نوع بیماری و شدت آن دارد.


7.  سرطان رحم
سرطان رحم,رحم

سرطان رحم که سرطان آندومتری نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که غشا  داخلی رحم از کنترل خارج می شوند و این امر منجر به بروز خونریزی های نامنظم می شود. بیش از 63 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که بیش از 11 هزار نفر بر اثر بیماری خواهند مرد.

هر زنی ممکن است به سرطان رحم مبتلا شود، اما این بیماری بیشتر در بین خانم های 45 تا 74 سال رایج است، خانم هایی که ئارد دوره یائسگی شده اند. زنان مسن ممکن است خونریزی های غیر طبیعی مشاهده کنند، هر چند تخمک گذاری آنها متوقف شده باشد؛ در حالیکه خانم های جوانتر دچار پریودهای طولانی تر و سنگین تر و همچنین لکه بینی در بین پریودها می شوند.

برای تشخیص سرطان پزشک سونوگرافی ترانس واژینال و نمونه برداری انجام می دهد. داروهای هورمونی نیز ممکن است تجویز شوند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : بخور و نخورهای دوران قاعدگی

بیشتر بدانید : 8 اشتباه که هر ماه در زمان پریود انجام می دهید

بیشتر بدانید : پریود در مردان چگونه است؟!!

بیشتر بدانید : 6 رنگ خون قاعدگی و 6 نکته ای که درباره سلامتی شما می گوید

بیشتر بدانید : پاسخ به سئوالات شما درباره زمان پریود

بیشتر بدانید : 4چیزی که در مورد قاعدگی نمی‌دانستید!


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ / منبع : prevention.com