سرطان تخمدان و علایم هشدار دهنده ای که هر زنی باید بداند
 تحقیقات نشان داده است که  اکثر زنان مبتلا به سرطان تخمدان، 6 تا 9 ماه قبل از تشخیص سرطانشان با علایمی به پزشک مراجعه کرده اند ولی پزشک این علایم را با مشکلات سلامتی رایج دیگری اشتباه گرفته است

علایم اولیه سرطان تخمدان

به گفته انجمن سرطان آمریکا American Cancer Society یا به اختصار ACS، هر ساله بیش از 20 هزار زن به سرطان تخمدان مبتلا می شوند. این تعداد کمتر از یک دهم تعداد زنانی است که مبتلا به سرطان سینه می شوند.

ولی با وجود شیوع بیشتر سرطان سینه باید بدانید که سرطان تخمدان مهلک تر است.

به گفته کتر ران دراپکین Ron Drapkin، مدیر مرکز تحقیقات سرطان تخمدان در دانشگاه پنسیلوانیا Pennsylvania، از 22 هزار زنی که در یک سال مبتلا به سرطان تخمدان می شوند حدد 14 هزار نفر می میرند.

دلیل اصلی این مشکل تشخیص دیرهنگام سرطان تخمدان است.

ما هنوز ابزار تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان را نداریم و بسیاری از علایم آن غیر اختصاصی هستند و نشانه ای هشدار دهنده واضح برای سرطان تخمدان به ما نمی دهد.

تحقیقات نشان داده است که  اکثر زنان مبتلا به سرطان تخمدان، 6 تا 9 ماه قبل از تشخیص سرطانشان با علایمی به پزشک مراجعه کرده اند ولی پزشک این علایم را با مشکلات سلامتی رایج دیگری اشتباه گرفته است.

به همین دلیل سرطان تخمدان اغلب یک قاتل خاموش است و تنها 15 درصد آن در مراحل ابتدایی تشخیص داده می شود و قابل درمان است.


علایم سرطان تخمدان برای تشخیص زود هنگام

با شناخت علایم سرطان تخمدان می توانید هشیارانه برای درمان زود هنگام این بیماری اقدام کنید.

با توجه به بدنو تداوم علایم غیر طبیعی می توانید شانس درمان خود را افزایش دهید.

تخمدان ها در لگن و نزدیک مثانه و روده ها قرار داند. بنابراین وقتی توموری در تخمدان رشد کند باعث فشار به دستگاه گوارش و بروز علایم در این منطقه می شود.

شایع ترین علایم سرطان تخمدان عبارتند از:

نفخ

درد شکم، کمر یا کف لگن

تورم در شکم یا کف لگن

احساس ناخوشایند زودهنگام پر شدن شکم

سوءهاضمه

اسهال  یا یبوست

احساس نیاز به ادرار مکرر

از دادن انرژی یا  اشتها

زنان مبتلا به سرطان تخمدان ممکن است دچار خونریزی نامنظم یا شدید قاعدگی شوند. البت این مشکل در زنان جوان گاهی رخ می دهد ولی از آنجا که سرطان تخمدان اغلب در زنان نزدیک به سن یائسگی رخ می دهد باید مشاهده این علایم را جدی بگیرند.


چه موقع باید نگران شوید؟

زن و پزشک

همه ما ممکن است هر از گاهی این علایم را تجربه کنیم ولی اگر علایم در طول چند هفته یا چند ماه پایدار هستند باید به پزشکتان مراجعه کنید.

بیماری های مختلف از کم کاری تیروئید گرفته تا آپنه خواب می تواند باعث ایجاد علایم در دستگاه گوارش شود ولی نکته ای که باید توجه داشته باشید پایدار و مداوم بودن این علایم است که می تواند نشان دهنده سرطان تخمدان باشد.

اگر این علایم را بیش از 12 بار در ماه مشهده کردید به خصوص اگر سابقه خانواده سرطان سینه یا تخمدان دارید حتما برای بررسی سرطان تخمدان به پزشک مراجعه نمایید.

این علایم در ابتدا کم هستند ولی زمانی که خیلی واضح شوند و ما بتوانیم نفخ زیاد را ببینیم به قدری که لباسهای قبلی تنگمان شود و نتوانیم درست غذا بخوری سرطان به مرحله پیشرفته خود رسیده است.

حتی اگر علایم شما چند ماه ادامه داشته باشد پزشکتان  اول به بررسی سایر احتمالات بیماری می پردازد.

از آن جا که ابتلا به سرطان تخمدان نادر است، پرشکتان با بررسی علایم هر روزه شما کارش را شروع می کند، علیمی از جمله رفلاکس، مشکلات حرکات روده و درد شکم .

ممکن است علت ای علایم سوزش سر دل، آلرژی غذایی یا مشکلات معده باشد.

بعد از کنار گذاشتن سایر احتمالا پزشک برای تشخیص سرطان از سونوگرافری و آزمایش خون استفاده می کند.

البته احتمال ابتلا به سرطان تخمدان بیشتر در افرادی است که سابقه ژنتیکی داشته باشند و سایر افراد نیازی نیست نگرانی زیادی در این زمینه داشته باشند.


بیشتر بدانید : چه کسانی در معرض سرطان تخمدان هستند؟

بیشتر بدانید : سرطان تخمدان، قاتل خاموش و 10 نشانه هشدار دهنده آن

 بیشتر بدانید : همه چیز درباره یک سرطان زنانه: سرطان تخمدان



تهیه و ترجمه گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ