خانم های باردار معمولا در طول دوران بارداری توصیه های عجیب و غریبی را می شنود که از ترس اینکه مبادا جنینشان سقط شود،این کارها را انجام می دهند.

بارداری یكی از دوره‌های ویژه زندگی است كه چالش‌های خاصی را برای فرد ایجاد می‌كند.شما به عنوان مادر در این دوره تمام تلاش خود را می‌كنید تا فرزندی سالم به دنیا آورید،اما چگونه می‌توانید بگویید كه بهترین انتخاب كدام است؟مراجعه به پزشك می‌تواند روش خوبی باشد،ولی درباره چیزهایی كه در فاصله ملاقات خود با پزشك می‌شنوید چه واكنشی نشان می‌دهید؟شما نمی‌توانید پشت سر هم با پزشكتان تماس بگیرید و هر چیزی را مجددا با او هماهنگ كنید.
اگر تا به حال باردار شده باشید،حتما با توصیه‌های مختلف اطرافیان در زمینه كارهایی كه باید یا نباید انجام دهید،مواجه شده‌اید.شاید بعضی از این توصیه‌ها به نظر شما غیر منطقی بوده‌اند و دلیل انجام آنها را نمی‌دانستید اما از ترس این كه مبادا خطری جنین شما را تهدید كند،این كارها را انجام داده‌اید.

در این مقاله از ین موارد را با هم مرور می‌كنیم و در مورد درستی یا نادرستی هر یك از آنها صحبت می‌كنیم.
هرچه تهوع صبحگاهی بدتر باشد، احتمال دختر بودن نوزاد بیشتر است؟
بیشتر متخصصان این مطلب را رد می‌كنند.هرچند مطالعات مختلف بیان كرده‌اند كه از بین مادرانی كه تهوع صبحگاهی‌شان آنقدر شدید بوده كه مجبور شدند به خاطر آن بستری شوند،بیش از نصف آنها (56 53 درصد)‌ دختر به دنیا آورده‌اند.
هیچ كس دقیقا نمی‌داند كه چرا تهوع صبحگاهی رخ می‌دهد،اما مدت‌هاست كه تصور می‌شود افزایش سطح هورمون‌هایی چون پروژسترون،استروژن و گونادوتروپین كوریونی انسانی‌)HCG( با آن ارتباط دارند.البته علل دیگری چون كمبود روی،كاهش قند خون،عوامل ژنتیكی و روانی نیز به عنوان عوامل موثر بر تهوع صبحگاهی زنان باردار مطرح شده‌اند.در یك مطالعه عنوان شده است كه در خانم‌هایی كه جنین دختر دارند،سطحHCG بالاتری نسبت به آنهایی كه جنین پسر دارند، دیده می‌شود.اگر این مطلب درست باشد می‌تواند توضیحی برای این تصور باشد.

بالا بردن دست‌ها باعث پیچ خوردن بند‌‌ناف می‌شود؟
بعضی‌ها تصور می‌كنند كه اگر در هنگام بارداری دست‌های خود را بالای سر ببرند (مثلا برای آویزان كردن رخت‌ها روی بند)‌ بند ناف به دور گردن جنین پیچ می‌خورد.حدود 25 درصد جنین‌ها بند نافی پیچیده به دور گردن دارند.فعالیت نوزاد در رحم مادر و احتمالا كمی بدشانسی است كه موجب پیچیده شدن بند ناف به دور گردن جنین می‌شود نه فعالیت‌های مادر.عامل خطر دیگر، طولانی بودن بند ناف است ولی آن نیز چیزی نیست كه با فعالیت مادر ارتباطی داشته باشد و قابل پیشگیری نیست.خبر خوشحال كننده این است كه تقریبا همه این نوزادان به طور طبیعی رشد می‌كنند و با موفقیت به دنیا می‌آیند.

از خوابیدن به پشت خودداری كنیم و همیشه به سمت چپ بخوابیم؟
در طی مراحل پایانی بارداری،رحم و جنین آنقدر بزرگ می‌شوند كه می‌توانند روی بزرگ سیاهرگ زیرین كه از رگ‌های بزرگی است كه خون را به قلب بازمی‌گرداند،فشار بیاورند و باعث كاهش جریان خون قسمت تحتانی بدن به سمت قلب شوند،اما این مساله فقط در شرایطی مانند زایمان طول كشیده،فشارخون بالا،نارسایی كلیه یا اختلال تكاملی جنین اهمیت دارد. در این شرایط خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند مفید باشد اما در یك زن سالم كه در میانه یك بارداری طبیعی قرار دارد،بهترین وضعیت حالتی است كه راحت‌ترین احساس را در آن دارد.
برای حفاظت از جنین ورزش نكنیم؟
هیچ توصیه‌ای برای اجتناب از ورزش در طی بارداری نشده است.جنین شما طوری در رحم حفاظت می‌شود كه ورزش‌های متعادل در طول بارداری بلامانع هستند،اما چون افزایش دمای بدن می‌تواند برای جنین در حال تكامل خطرناك باشد،نباید در هوای گرم به ورزش بپردازید.اگر در بارداری دچار عوارضی چون خونریزی، زایمان زودرس یا سایر مشكلات شدید، ممكن است پزشك به شما توصیه كند كه ورزش‌های خاصی را كنار بگذارید.

در طول بارداری نباید به گربه دست بزنیم؟
این بد همی به حقیقت نزدیك است،اما با این حال نادرست است.توصیه‌هایی كه در زمینه تماس با گربه در بارداری می‌شوند،به خاطر توكسوپلاسموز است،انگلی كه می‌تواند موجب عفونت شدید در انسان و اختلال در جنین در حال تكامل شود.این انگل در مدفوع گربه وجود دارد،بنابراین تماس با مدفوع گربه مثلا در هنگام نظافت محل زندگی او و جمع‌آوری فضولات باعث آلودگی به این انگل می‌شود. بنابراین سایر رفتارها مانند غذا دادن و نوازش گربه منعی ندارند بخصوص اگر گربه‌تان از نظر ابتلا به توكسوپلاسموز آزمایش شده باشد.
در بارداری نمی‌توانید عكس رادیوگرافی بیندازید؟
در حالی كه باید از دریافت اشعه غیرضروری در طول بارداری دوری ‌شود،اگر دلیل موجهی برای گرفتن عكس از قفسه سینه (به عنوان مثال)‌ وجود داشته باشد مانعی ندارد زیرا اشعه‌ای كه به جنین می‌رسد، بسیار اندك است.در حقیقت طبق نظر برخی متخصصان این مقدار اشعه معادل اشعه‌ای است كه با چند بار پرواز با هواپیما (از طریق خورشید و سایر ستارگان)‌ دریافت می‌كنید.همچنین شواهدی وجود ندارد كه ثابت كند فرهای مایكروویو یا پایانه‌های كامپیوتری خانم‌های باردار یا جنین آنها را در معرض اشعه قرار می‌دهند.
در دوران بارداری به استخر نرویم؟
نگرانی‌ها در مورد انتقال عفونت از طریق آب به داخل رحم احتمالا باعث چنین تفكری شده است هرچند كه هیچ خطر شناخته‌‌شده‌ای در ارتباط با استفاده از وان برای حمام گرفتن در حاملگی وجود ندارد. آب نباید بیش از اندازه داغ باشد زیرا افزایش دمای بدن بیش از 3/38 درجه سانتی‌گراد می‌تواند مشكلاتی را ایجاد كند.البته در بعضی مواقع باید از استفاده از وان دوری كنید مثل موقعی كه كیسه آب شما پاره شده است یا وقتی كه خونریزی دارید.

غذاهای پرفلفل، زایمان را تحریك می‌كند؟
شواهد علمی نشان می‌دهد كه زایمان توسط پیام‌های بیولوژیك تحریك می‌شود كه بعضی از آنها تاكنون شناخته شده‌اند و بعضی دیگر هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند.برای یك زایمان طبیعی تا وقتی شما یك رژیم متعادل داشته باشید، هیچ علتی وجود ندارد كه آنچه می‌خورید بتواند باعث تسریع زایمان شما شود.اگر موضوعی را شنیدید كه به بارداری شما مربوط می‌شود،با پزشك خود در میان بگذارید بخصوص اگر مخالف موردی است كه پزشك قبلا آن ‌را به شما توصیه كرده است.
ممكن است شما بد همی‌های متفاوتی در مورد بارداری را شنیده باشید یا شاید خودتان هم این مطالب را برای دیگران بازگو كرده باشید.بیشتر این مطالب جزئی از فرهنگ ما شده‌اند و نسل به نسل منتقل می‌شوند.اگر چیزی را شنیدید كه به بارداری شما مربوط می‌شود،بد نیست ابتدا موضوع را با پزشك خود در میان بگذارید بخصوص اگر مخالف موردی است كه پزشك قبلا آن را به شما توصیه كرده است.
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:jamejamonline.ir
مطالب پیشنهادی:
 نکاتی برای بارداری بالای 30سالگی
در یک بارداری،چند بار به سونوگرافی برویم؟
بارداری با اضافه وزن + 42 توصیه اضافه
 بخور نخورهای بارداری
خونریزی در دوران بارداری