9 دلیل برای احساس درد هنگام مدفوع کردن در زنان
احساس درد هنگام اجابت مزاج رایج است و متاسفانه بسیاری از زنان از بیان علایم خود در این مورد خجالت می کشد و گزارش نداده و کمتر درمان می شوند ولی باید بدانید که این مشکل غیر معمول نیست

آیا شما با اجابت مزاج مشکل دارید؟ آیا مدفوع کردن برایتان دردناک است؟

به گفته دکتر رابیا دی لاتور Rabia De Latour متخصص دستگاه گوارش و استادیار پزشکی مرکز لامت لانگون، این مشکل رایج است و متاسفانه بسیاری از زنان از بیان علایم خود در این مورد خجالت می کشد و گزارش نداده و کمتر درمان می شوند ولی باید بدانید که این مشکل غیر معمول نیست.


هموروئید باعث درد هنگام مدفوع کردن می شود

دو نوع  هموروئید hemorrhoids وجوددارد: داخلی و خارجی. هموروئید رگی است که داخل روده بزرگ شما وجود دارد و ورم می کند.

اغلب دلایل ایجاد هموروئید افزایش وزن و بارداری است که هر دو باعث افزاش فشار و استرس زیادی بر رگ ها می شوند. هنگامی که فشار در این ناحیه زیاد می شود عروش نازک دیواره رکتوم ورم می کنند.

هموروئید داخلی با وجود خونریزی ولی دردناک نیست ولی هموروئید خارجی که در دهانه مقعد ایجاد می شود به شدت دردناک است و ایجاد خارش می کند.

کلید پیشگیری از هموروئید حفظ وزن سالم است، جلوگیری از افزایش وزن سریع و مصرف فیبر زیاد در رژیم غذایی مانع از ایجاد هموروئید می شود. هموروئید معمولا خطرناک نیست و با کرم های موضعی می توان علایمش را رفع کرد.


درد هنگام اجابت مزاج به دلیل پارگی در مقعد

پارگی یا شکاف در پوست مقعد می تواند دردناک باشد. این شکاف ممکن است به دلیل یبوست، رابطه جنسی مقعدی، زایمان واژینال یا تنقیه ایجاد شود.

اگر در حین مدفوع یا بعد از آن درد داشتید، خون روشن روی مدفوعتان یا روی کاغذ توالت دیدید یا می توانید شکافی روی پوست اطراف مقعد مشاهده کنید یعنی دچار پارگی مقعد شده اید. بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد شکاف و ارکی دوباره مصرف فیبر زیاد است تا حرکات روده تان راحت تر شود.


یبوست

دستمال توالت

یبوست معمولا به دلیل رژیم غذایی و مصرف فیبر یا آب کم بوجود می آید. اگر آب بدنتان کم باشد روده بزرگ آب مدفوع را جذب می کند بنابراین دچار یبوست شده و عبور مدفوع از کانال مقعدی سخت و دردناک می شود.

راه حل این مشکل استفاده از فیبر، آب زیاد و مسهل است.


درد هنگام مدفوع کردن به دلیل پروستیت

پروستیت Proctitis به التهاب رکتوم گفته می شود. این بیماری می تواند ناشی از کولیت اولسراتیو ulcerative colitis  یا بیماری کرون باشد ( هر دو بیماری التهابی روده هستند ) بیماری های منتقله از راه جنسی مانند سفلیس و کلامیدیا هم می تواند منجر به پروستیت شود.

رکتوم آخرین بخش از روده بزرگ قبل از مقعد است بنابراین وقتی ملتهب شود عبور مدفوع از آن سخت می شود. درمان آن بستگی به علت بیماری دارد و معمولا با داروهای ضد التهاب رفع می شود ولی اگر مشکل به دلیل عفونت ایجاد شده باشد اغلب با آنتی بیوتیک درمان می شود.


بیماری التهابی روده باعث درد هنگام اجابت مزاج می شود

اگر مبتلا به کولیت اولسراتیو، بیماری کورون یا حتی سندرم روده تحریک پذیر هستید ممکن است اسهال بیش از حد داشته باشید و همینن  جریان ثابت از کانال مقعد منجر به درد و تحریک می شود و در صورت ابسه کردن مقعد بسیار دردناک خواهد شد.


اجابت مزاجتان زیاد است

هر فردی گاهی مبتلا به اسهال می شود و اگر مدتی است که حرکات روده ای زیادی دارید و به طور مدام مقعد را تمیز می کنید ممکن است باعث ایجاد تحریک و حساسیت شود بنابراین برای تمیز کردن مقعد باید بی نهایت با ملایمت رفتار کنید.


اندومتریوز

اگر در طول سیکل قاعدگی حرکات دردناک روده را تجربه کنید ممکن است نشانه ای از اندومتریوز endometriosis باشد که در این صورت باید به متخصص زنان مراجعه نمایید. برخی از زنان به صورت نادر بافت اندومترشان وارد کانال رودهبزرگ می شود که باعث ایجاد درد و خونریزی خواهد شد.


رابطه جنسی مقعدی

اگر به تازگی رابطه جنسی مقعدی داشته اید ممکن است به دلیل جراحت ایجاد شده هنگام مدفوع احساس درد و سوزش داشته باشید.

یا اگر رابطه جنسی محافظت نشده از مقعد داشته باشید ممکن است به بیماری جنسی مقعدی مبتلا شده باشید که با بیماری التهابی روده اشتباه می شود. کلامیدیا و سفلیس می توانند منجر به التهاب موضعی مقعد شوند.


زگیل تناسلی، سرطان مقعد یا رکتوم

اگر دلیل درد هنگام اجابت مزاج شما یکی از موارد بالا نیاشد ممکن است به دلیل سرطان ایجاد شده باشد. اخیرا این بیماری در آمریکا افراد جوان تر حدود 30 سال را هم مبتلا می کند. باید بدانید ویروس HPV یا تبخال تناسلی علاوه بر سرطان دهانه رحم می تواند منجر به سرطان مقعد شود. بنابراین اگر همراه با درد مقعد با کاهش وزن قابل توجه روبرو بودید احتمال ابتلا به سرطان در شما وجود دارد.

بیشتر بدانید : علائمی در مدفوع که خبر از بیمار بودن شما می دهند

بیشتر بدانید : شکل مدفوع در مورد سلامت شما چه می گوید؟

بیشتر بدانید : خونریزی مقعدی در چه صورت خطرناک است؟



تهیه و ترجمه گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ